Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Port 80

Sister Ray

Recommended Posts

Hej. Är det nån som kan hjälpa mig öppna port 80?

Behöver ha den öppen för att kunna köra en HTTP-server (HFS), men jag fattar verkligen inte hur man gör.

Sitter bakom foneras router, så det är nog den som behöver konfigureras, eller så är det norton som jag behöver ge mig på.

nån som vet?

jo, jag har kollat innan på den sidan, problemet är bara att jag har fon´s nya router som tydligen är egentillverkad. Med andra ord så finns modellen inte på port forwards lista..

Ingen programvara installerades på datorn när jag pluggade in routern, utan allt flöt på som vanligt.

Kan man inte öppna porten på annat sätt kanske?

kan det kanske också tänkas att routern ger mig de problem jag har med ftp servern? Min polare kunde inte ansluta till den med ipnumret jag gav henne, har det med routern också att göra?

ingen inställningssida, däremot finns det firmware att ladda ned, men det är inte till de nya routrarna utan till linksys. Manual finns på nätet, men självklart säger adobe att dokumentet är skadat och inte går att öppna!

Fast det är ju skillnad på in- och utgående portar i en bredbandsdelare/router för hemmabruk.

Om du tar fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriver:

ipconfig /all

och så klistra in resultatet här så får vi se hur det ser ut.

så här ser det ut.

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]

© Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\HP_Ägaren>ipconfig /all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Jesus

Primärt DNS-suffix . . . . . . . :

Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej

Söklista för DNS-suffix . . . . . : lan

Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning 2:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : lan

Beskrivning . . . . . . . . . . . : WPN311 RangeMax Wireless PCI Ada

pter

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-0F-B5-88-92-92

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.10.146

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.10.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.10.1

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.10.1

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 9 januari 2007 13:10:27

Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 10 januari 2007 01:10:27

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Medietillstånd . . . . . . . . . . : Mediet är frånkopplat

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family Fast Eth

ernet NIC

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-11-D8-B1-CE-DD

C:\Documents and Settings\HP_Ägaren>

Men nu är det så att jag efter mycket om och men hittade en konfiguratinssite för foneras nya routers, och kunde där ställa in alternativ för port forwarding..

MEN how to?

det är ett antal val som jag kan göra, men vad ska det stå där?

såhär ser det up på sidan (kopierade bara texten).

"Here you can forward the ports that you need to be open.

Forwarded Ports

Id Public Port Destination IP Private Port Protocol

Select Add Remove

Destination IP

Public Port - range

Private Port - range

Protocol Both TCP UDP

Select Rule"

alltså, destinationsip. Måste jag då ha ipnumret till den dator som ska dra ned filen via HFS? det känns lite konstigt..

jag är också osäker på både public & private port.

Trixade lite igår, men utan framgång.

jo, jag har sett att det stått så lite överallt till folk som haft liknande frågor som min. Men det är alltså HFS som säger till mig att port 80 måste vara öppen för att allt ska fungera.

Det verkade fungera fint först, men när jag prövade att skicka en film på 4gb till mig själv så var filmen plötsligt nere på 360mb..(prövade självklart flera stora filer efteråt) och jag antar (kanske helt felaktigt) att port 80 har ett finger med i spelet.

Hittade du routern på IP-adressen 192.168.10.1?

Destination IP --- Den lokala IP-adressen för datorn, hämtas från ipconfig IP-adress, dvs 192.168.10.146, så att routern vet vart den ska skicka frågan som kommer utifrån internet

Public Port - range --- 80

Private Port - range --- 80

Protocol Both TCP UDP --- räcker med TCP för webbservrar

ok. men vad menar du med om jag hittade routern på ipadressen?

När jag använder HFS så anger jag inte någon ipadress alls. Men HFS säger till mig att port 80 inte är öppen, och att jag måste åtgärda det..

fast adressen som HFS anger för hämtning av filen är http://192.168.10.146+filnamn

Men när jag testade att att ansluta min polares dator genom en min ftp-server så funkade det inte (med 192.168.10.146), men däremot om jag anslöt mig själv genom en klient på mig egen dator med 192.168.10.146 så funkade det..

jag känner att jag inte riktigt har koll på vilken skillnaden mellan

192.168.10.146 och

192.168.10.1

är det 192.168.10.146 som jag ska port forwarda?

dessutom anger mittip.se en helt annan ipadress än de ovan.

mycket frågetecken här alltså!

HJÄLP! vad hände nu. Gick in på routerinställningarna och port forwardade port 80 - internet la ner hela tiden och nu (fast jag tagit bort port forward) går det upp & ner i vågor men när det går bra går det långsammare än innan + att azureus inte funkar alls och har jag det igång funkar inte nätet heller. Ska pröva att ominstallera nätverkskortet imorgon & defaulta routern.

ok. men vad menar du med om jag hittade routern på ipadressen?

Så som routrar brukar fungera så borde du ha hittat konfigurationssidan för routern genom att skriva in 192.168.10.1 i webbläsaren, men det är ju möjligt att Fon-routern fungerar annorlunda.

jag känner att jag inte riktigt har koll på vilken skillnaden mellan

192.168.10.146 och

192.168.10.1

är det 192.168.10.146 som jag ska port forwarda?

dessutom anger mittip.se en helt annan ipadress än de ovan.

Förenklat, varje nätverkskort (kontakt) har sin egen IP-adress. IP-adressen för datorns nätverkskort framgår av ipconfig-kommandot och är 192.168.10.146 i ditt fall.

Nätverkskabeln (eller den trådlösa förbindelsen) går från din dator till en kontakt (nätverkskort) på (i) Fon-routern, denna har den IP-adress som anges efter rubriken Standard-gateway i ipconfig-kommandot, dvs 192.168.10.1 i ditt fall.

Sedan finns det en nätverksanslutning till i Fon-routern, dit du ansluter din bredbandsanslutning. IP-adressen för denna får du fram t ex genom att besöka t ex mittip.se. Denna IP-adress kallas för den externa IP-adressen.

Så där har du nu totalt 3 IP-adresser. Av dessa så är det bara den externa IP-adressen som är känd ute på internet. Det är denna IP-adress som din kompis ska ange i sin webbläsare. Det är då meningen att routern ska vara konfigurerad på ett sådant sätt att att den skickar vidare (forward) den förfrågan som kommer från din kompis till din dators IP-adress. Detta gör man genom att konfigurera port forwarding i routern med de värden som jag beskrev tidigare.

Eftersom du också har en brandvägg i datorn så måste du också konfigurera denna för att tillåta att det kommer in trafik på port 80, annars så kommer den att förhindra att förfrågan från din kompis dator (via routern) kommer fram till ditt serverprogram (HFS).

Det finns ett särskilt forum om FON: http://www.blifonero.nu/fonforum/forum-1.html

läs t ex http://www.blifonero.nu/fonforum/about130.html

FAQ: http://en.fon.com/support/support.php

huu! nu verkar allt fungera igen efter mycket pill. Så jag skiter nog i att försöka igen, men tack så mycket för hjälpen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...