Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W3C Certifikation


Walle^^

Rekommendera Poster

Är det värt att skaffa W3C's HTML certifikation?

 

Någon som har gjort det som ahr kommentarer?

Betalar man fast man misslyckas med testet?

 

Jag klarade i alla fall deras HTML test på 1:23 sekunder med alla rätt:thumbsup: (6,15 sekunder per fråga)

 

 

//MvH Walle

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 09:12:15 av Walle^^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du menar w3schools cert?

(hittar inget på w3c.org)

 

det var lite väl lätt va?!

 

Jag skulle då inte betala för en pappersbit när jag vet att jag är bra :)

imo kan man visa sina skills genom att visa upp vad man tidiagare gjort som kund eller arbetsgivare kan kolla om kod är välstrukturerad och noll-fel-validerad.

 

edit: dessutom har du väl datorkunskap i skolan eller? i gymnasiet kan du säkert ta någon htmlkurs så du får betyg i.

[inlägget ändrat 2007-01-08 09:48:27 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför tänkte jag kanske kolla omd et var bra att köpa pappersbiten.

Jag gjorde aldrig exam testet.

 

Ja w3cschool

 

Nej, har inte börjat gymnasiet.

 

Nej, Jag kommer inte slösa ett poäng på ett språk som HTML.

Jag tänker köra: matte, engelska och c++

 

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför tänkte jag kanske kolla omd et var bra att köpa pappersbiten.

Jag gjorde aldrig exam testet.

Nej det framgick - då måste du ha betalat redan.

 

 

Ja w3cschool

Tror inte att ett cert från w3schools (som inte är att förväxla med intresseorganisationen w3c ) skulle vara nödvändigt. Då är det bättre att bemästra XHTML och CSS. Då har man mer att visa.

Nej, har inte börjat gymnasiet.

Trodde jag inte heller, men jag menar att det kanske finns en kvällskurs som du kan ta när du börjat i gymnasiet

 

Nej, Jag kommer inte slösa ett poäng på ett språk som HTML.

Jag tänker köra: matte, engelska och c++

Nähä, men pengar på en pappersbit är du beredd att slösa?!

 

Hmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är beredd att betala så länge det kommer ur mina föräldras fickor ;)

 

Jag tänkte att den pappersbiten skulle vara skoj att sätte upp på väggen och visa att jag verkligen kan något.

Hemsida på väggen är svårare att sätta upp.

 

Om jag kommer fram och visar 10 certifikat istället för 0 och visar 5 jätte snygga hemsidor tror jag att de hellre vill se 10 certifikat också =)

Att ha certifikat i ett språk betyder att man kan lära sig programmering att man har tänket.

 

Ja, tycker inte att HTML är lika viktigt som det andra men kvällskurser är jag beredd att gå.

 

Så certifikatet är itne värt att ta?

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer fram och visar 10 certifikat istället för 0 och visar 5 jätte snygga hemsidor tror jag att de hellre vill se 10 certifikat också =)

Att ha certifikat i ett språk betyder att man kan lära sig programmering att man har tänket.

Behöver inte vara snygga hemsidor. Skall du söka jobb som webbutvecklare kollar man inte bara på design utan även struktur i kod.

 

Jag har inget "Data-körkort". Kan jag inte använda en persondator för det?

 

Det är bra att du berättar för mig vad ett certifikat är. Tack!

 

 

Lycka Till!

Eeeh, tack, tror jag

 

Summa sumarum:

Om du tycker att ett papper på väggen är fint och värt att ha så kör på det.

Branschen använder inte HTML-cert i rekrytering idag, men precis som Microsoft Certified Professionals (MCPs) så kanske det kommer att bli så - vem vet?

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 12:25:26 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Det kanske inte är värt 450kr för ett papper på väggen :)

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha certifikat i ett språk betyder att man kan lära sig programmering att man har tänket.

Nope, kommer du till mig och söker jobb med certifieringar som booster så kommer jag att undra varför och förmodligen misstänka att du skaffat dem för att du är rädd att din övriga CV är för tunn för jobbet (och då är du inte speciellt intressant).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är mäktigare att biffa fram:

ett cert

ett bevis på att man kan det man söker.(som inte är cert)

än:

ett bevis på att man kan det man söker.(som inte är cert)

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är mäktigare att biffa fram:

Du får naturligtvis tycka vad du vill (och om du nu är så bestämd förstår jag inte varför frågan ens dök upp).

 

Jag säger bara att när det gäller rena anställningar så signalerar certifieringar, om de inte är något slags utbildningsbevis på en väldigt avancerad teknik som den som intevjuar säkert inte har någon koll på, sällan något annat än att den som söker har haft ett behov av att ta en certifiering för att visa att han faktiskt kan något (oftast "kan klara certifieringen").

 

Vad skulle du svara på frågan "Varför har du tagit de där certifieringarna?" när du intervjuas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle svara:

För att jag tyckte det kunde vara skoj att visa att jag kunde (Det jag tagit cert i t.ex. HTML) och det är ett "bevis" på att jag kan det jag söker.

En certifikering är ju bättre än inget =)

 

Ungefär så.

 

Lycka Till!

 

Ladda ner internet!

http://www.w3schools.com/downloadwww.htm

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och det är ett "bevis" på att jag kan det jag söker.

Var rädd för det, platsen är tillsatt men du är välkommen att återkomma i framtiden. Utan den där delen av meningen hade jag inte haft några synpunkter utan nickat instämmande (men struntat glatt i den).

En certifikering är ju bättre än inget =)

Kan vara, behöver inte vara...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag tyckte det kunde vara skoj att visa att jag kunde

Om du använder något som underlag i en intervju och din bästa motivering till att du tar upp det är att du "tyckte det var skoj att visa" så har du ju bara visat att du inte hade någon konstruktiv tanke bakom det. Då kan du ju lika gärna visa upp några tavlor du målat på fritiden =)

 

Nu är det ju bara 15 än så länge så ska inte vara för hård mot dig, men det kan vara bra redan nu att du präntar in det. En arbetsintervju är det tillfälle där du på väldigt kort tid inte bara skall övertyga någon om din faktiska kunskap utan även visa att det finns något uppe i knoppen som tyder på en välutvecklad strategi för hur kunskapen skall nyttjas. Att komma med oväsentligheter på en intervju betyder alltså bara att du slösar bort värdefull tid (din egen och den prospektive arbetsgivarens)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ska väldigt mycket till innan en certifiering spelar nån roll.

 

Ett problem med certifieringar är att väldigt få har ens den minsta susning om att certifieringen ens finns. När man nu vet att den finns ska man då försöka bedöma värdet av den.

 

Det kan nog till och med gå så långt att det skulle vara en nackdel. RUP är en sak som används i viss utsträckning här hos oss och det finns säkert nåt sätt att certifiera sig inom RUP. Om någon då skulle söka jobb och vifta med en RUP-certifiering skulle jag nog snarare "ta i det med tång" för säkerthets skull. "Varför vill man överhuvudtaget certifiera sig inom RUP" skulle jag nog tänka.

 

Än värre med HTML, varför spiller man tid på att certifiera sig på det?

 

Eller om en kandidat till ett programmeringsjobb börjar vifta med ett datorkörkort? Huuhhh.... ;-)

 

Inom vissa branscher kanske det finns certifieringar som är mer eller mindre nödvändiga att ha och/eller är välkända och hett eftertraktade, jag känner i alla fall inte till nåt inom mitt område.

 

Lägg tid och kraft på att skaffa sånt som spelar roll och strunta i resten, det är mitt tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om en kandidat till ett programmeringsjobb börjar vifta med ett datorkörkort? Huuhhh.... ;-)

Haha, vissa liknelser är roligare än andra. Den satt klockrent! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni gammla "gubbar" verkar inte tänka på sam sätt som jag. ;)

 

Såhär tänker jag:

 

Bättre än inget.

 

Om man har certifikat betyder det att man kan språket och det kan inte skada.

 

Ni säger att det är slöseri på tid, arbetsgivarna kanske gillar folk som gör saker för att bli bättre även om det är onödigt.(betyder att man är intresserad)

 

 

 

 

En kille som har ett Cisco certifikat kan ju lätt få lite credits för det på sin intervju som nätverkstekniker.

 

Varför finns certifikat om det är onödig?

Jag skulle vilja ha ett och sätta upp på väggen.

Det är ju som mina andra priser.

 

 

Lycka Till!

 

Ladda ner internet!

http://www.w3schools.com/downloadwww.htm

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni gammla "gubbar" verkar inte tänka på sam sätt som jag.

Det blir ju så när man har erfarenhet av något vs. att man inte har det. Du kan ju tänka precis som du vill, men en dag kommer du märka att man måste anpassa sig efter hur verkligheten ser ut.

 

Varför finns certifikat om det är onödig?

Tja, för att det finns folk som är villiga att betala för dem såklart =) Nä, självklart finns det ju vissa meriterande certifikat beroende på vad man söker för typ av jobb, men precis som lizardKng sade så skall man enbart välja det som verkligen anses som meriterande.

 

Jag skulle vilja ha ett och sätta upp på väggen.

Det är ju som mina andra priser.

Ja det har jag inget att invända mot, nu pratar jag om arbetsintervjuer.

 

Om man har certifikat betyder det att man kan språket

Tja och? Att du kan syntaxen för ett språk och att du har ett litet certifikat som bevisar detta säger ju inget om din kompetens som programmerare. Det skulle vara som att säga att jag är författare för att jag klarat ett certifikat i svenska språket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni gammla "gubbar" verkar inte tänka på sam sätt som jag.

Du borde lyssna och lära, det är sådana som vi som bestämmer om du ska få jobbet eller inte :-)

 

Om man har certifikat betyder det att man kan språket och det kan inte skada.

...

En kille som har ett Cisco certifikat kan ju lätt få lite credits för det på sin intervju som nätverkstekniker.

Nu är inte Cisco min bollplan men jag kan lova dig att all känsla jag behöver för att avgöra om det är troligt att du kan det du utger dig för att kunna (och vad jag behöver) kommer jag att skaffa genom att intervjua dig. Betyg, certifieringar osv använder jag som underlag så att jag kan ställa vettiga frågor till dig när jag gör den bedömningen. Genom att komma viftande med en certifiering kommer du i bästa fall att höja de krav jag ställer på dig och göra det svårare för dig själv.

 

Det kommer inte att ta den som intervjuar speciellt lång tid för att avgöra ungefär vilken nivå du ligger på, certifiering eller inte. Lyckas han inte med det så har du förmodligen svarat undvikande eller fel och får inte jobbet.

 

Edit: Men visst, det finns säkert jobb där cerifieringar är viktiga men då är det de du ska ta. Tänk också på att de är färskvara så man har rätt lite för att lägga dem på hög.

Att hänga dem på väggen som diplom tycker jag gott man kan göra, det är mest för egen del de betyder något.

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 14:47:32 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om en kandidat till ett programmeringsjobb börjar vifta med ett datorkörkort? Huuhhh.... ;-)

 

Håller med Anjuna...

 

LOL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, underbar kvällsläsning efter internetfrånvaro större delen av eftermiddagen.

Poäng till alla som deltagit :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som många tidigare varit inne på så handlar det mycket om vad man har certifierat sig inom, vilken typ av certifikat det är (svårighetsnivå etc.) och vem/vilka som utfärdar certifieringen.

 

I vissa branscher och yrkesroller så är certifiering(ar) inom sitt gebit ett krav.

Dock inte inom webbutveckling. Så vitt jag känner till så fins det ingen certifiering som "betyder" något för webbutvecklare.

 

Lita på mig Walle, ingen arbets-/uppdragsgivare som letar webbutvecklare kommer att värdera ett cert från w3schools som en merit.

 

Se istället till att ha en bra portfolio med arbetsprover och rekommendationer från tidigare uppdrag. Om du dessutom ser till att dessa arbetsprover följer standarder så ligger du bra till.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka dig Jonas-Bo för att du tog mig till den "magiska" gränsen av 2000 totalpoäng på E-forum innan Cecilia hann gå om mig (vilket hon gör ganska snart =)

 

*ANJUNA TAR EN KORT 2K-DANS*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...