Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sila mygg och svälja kameler...


SYS64738?

Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,969438,00.html

 

Taget från artikeln:

"Israel, som tros vara Mellanösterns enda kärnvapenmakt, har gjort klart att man inte tänker tillåta Iran att skaffa kärnvapen"

 

Eh, är det inte ett minst lika stort problem att våldsstaten Israel har kärnvapen?

Mycket konstigt att stora världspolisen USA inte kritiserat Israel för deras kärnvapen, dom brukar ju vara duktiga på det annars.

 

När Israel gjort sig av med sina kärnvapen kan dom börja klaga på Iran.

För att vara ett folk av djupt troende judar är dom dåliga på att läsa bibeln, "den som är utan skuld kastar första stenen" är ett stycke dom uppenbarligen hoppat över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, är det inte ett minst lika stort problem att våldsstaten Israel har kärnvapen?

Jo, det är en av nutidens och västvärldens fulare skamfläckar att man blundar för detta, om än inte fullständigt bevisade, faktum. Ännu sjukare är att det just inte är bevisat, eftersom IAEA inte ens brytt sig om att ens försöka undersöka saken, trots att de sagt att de tror att de har kärnvapen.

 

På något sätt verkar västvärlden behandla Israel som "untouchable" på livstid. Är det någon form av djupt begravd skuldkänsla för massmorden på judar under 40-talet som skall ge denna stat en ständig fribiljett att göra som de vill? Ibland känner jag att det är så enkelt och skrämmande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon form av djupt begravd skuldkänsla för massmorden på judar under 40-talet som skall ge denna stat en ständig fribiljett att göra som de vill?
Skuldkänslorna må ha mattats sedan andra världskriget, men jag tror att det är grunden till dagens situation i mellanöstern/Israel.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2007-01-07 23:29:37 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skuldkänslorna må ha mattats sedan andra världskriget

Jo, det som tagit över efter detta är väl det faktum att Israel utgör en mycket strategiskt belägen militär utpost för USA och en sådan vill de förstås ha på en plats där större delen av oljan finns.

Inte konstigt att man blir cynisk när vissa västländer är så villiga att riskera ett till världskrig (för att inte nämna alla icke-världskrig de instigerat på ett sätt eller annat) för att säkra sin "frihet" att få prutta omkring i sina j-a bilar.

 

Jag undrar hur världsläget sett ut idag om utvecklingen av alternativa (eller snarare ersättande) energikällor hade sponsrats lika mycket som ex. krigsindustrin i väst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara ett folk av djupt troende judar är dom dåliga på att läsa bibeln, "den som är utan skuld kastar första stenen" är ett stycke dom uppenbarligen hoppat över.

Ähmm, det är väl Jesus som säger det där och därmed inte särskilt intressant för judar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähmm, det är väl Jesus som säger det där och därmed inte särskilt intressant för judar.

 

Efter lite sökningar på google ser jag att du har rätt.

Jag måste erkänna att jag som icke-religiös har dålig koll på vart saker står i bibeln.

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 00:23:15 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på en föreläsning med Matias Gardell. I grunden är han en socialantropolog som intresserar sig mycket i att muslimerna är västvärdens syndabock (bland annat skrivit boken Bin Ladin i vårt hjärta). Han berättade att det finns en organisation i USA (kommer inte håg vad den heter) som arbetar med att få loss hemlighetsstämplade statliga dokument (på juridisk väg) om kriget mot terrorismen mm. bland annat redogjorde några av dessa dokument att..

 

(1) Usa visste att Irak inte hade massförstörelsevapen innan de invaderade landet.

(Deras motiv till att invadera var att de påstod att Irak hade massförstörelsevapen)

 

Och nu kommer det intressanta!

 

(2) Usa visste att Irak planerade att ändra valuta i handel med olja. (detta gälde handelsvalutan i mat/medecin mot olja programet, US dollar skulle bli Euro). Skulle ett Irak visa vägen finns det en stor risk att resten av oljeländerna tar efter. Euro har visat sig vara en stabilare valuta än US dollar vilket skulle innebära stora fördelar för såväl säljare som köpare. Eftersom ungefär hälften av USAs totala valutavärde är uppbunden i oljehandel skulle en flykt från US dollar riskera att leda till en hyperinflation i USA.

 

men vad ska man säga..

.. De fick i alla fall fatt på saddam och hans hantlangare! Hoppas det irakiska folket får det bättre!

 

/Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 01:15:56 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 2 lät väldigt intressant, det var en aspekt jag aldrig hört talas om. Om du kommer på vad organisationen heter får du gärna återkomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...