Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hemnätverk.


Tophe

Rekommendera Poster

Jag har just kopplat ihop mina två datorer i ett nätverk hemma. Har läst många trådar på forumet om detta men ingen hjälper mig med mitt problem.

 

Jag har adsl med statisk IP-adress. Modemet körs i bryggat läge och är kopplat till en router. Routern har IP-nummret. Det fungerar utmärkt att koppla upp sig både trådlöst och med kabel mot router.

 

Jag har nu kopplat min stationära dator och min bärbara till routern. Båda tillhör samma arbetsgrupp och har unika namn. Jag har kört "konfigurera hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk" på båda och gjort exakt likadant. TCP/IP-inställningarna på båda anslutningarna står inställda på att erhålla IP automatiskt och routern skickar ut ett varsitt till burkarna. Jag har NetBIOS över TCP/IP aktiverat på båda burkarna. SAP är installerat och Windows brandvägg är avstängd på båda maskinerna.

 

Nu hittar datorerna för det mesta varandra. Men om jag klickar på "Visa datorer i arbetsgrupp" så tar det VÄLDIGT lång tid innan de dyker upp. De delade mapparna kommer jag däremot åt på båda. Men ibland går det väldigt segt innan det fungerar.

 

Men det knepigaste problemet är att om en dator är igång så kan den andra inte starta upp. Windows stannar och tuggar under startupen. Jag måste koppla ur den ena för att sedan koppla in den när båda redan är igång. Detta gäller oavsett vilken jag startar först. Om den stationära är igång så hänger sig den bärbara under uppstart och om den bärbara är igång så hänger sig den stationära under uppstart.

 

Det verkar vara nån konflikt mellan datorerna eftersom de dessutom är extremt sega i kommunikationen med varandra.

 

Kan nån hjälpa mig och tala om hur jag ska konfigurera ett fungerande nätverk mellan två datorer när jag ha statiskt IP.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan börja med följande.

 

 

Står det i installations anvisningarna att du ska köra i bryggat läge?

 

Varför kör du med Netbios?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig.

 

Jag stängde av NetBIOS och fipplade lite, då funkade det.

Jag kör modemet bryggat eftersom jag har en router efter modemet. Så kör jag IP-nummret i routern. Då blir det ju i praktiken som om modemet satt i routern. Praktiskt.. jag slipper helt administrera modemet.

 

Kul med nätverk hemma. Nu kan jag glo på film på laptopen, trådlöst i vardagsrummet på övervåningen utan att behöva kopiera och fixa. Bara streama direkt från min stationära i källaren. Går hur bra som helst!

 

Vad är NetBIOS förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...