Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fråga kring fakturaavgift


k043

Rekommendera Poster

enligt min revisor så har kund gått med på ett avtal ioch med att de betalar faktura där det är med faktura avgift. Om de efter 1 år säger att vi inte får ta med fakturaavgift och om vi gör det så ska de inte betala. Enligt revisorn får vi göra det enligt lag för att täcka våra administriva omkostnader. Och har kunden betalat innan så är fakutran med avgiften ett avtal i sig. Stämmer detta?

 

Kan jag fortsätta att skicka ut fakturor med faktura avgift? och om jag kan de kan jag hänvisa till någon paragref eller text som är till min fördel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört samma sak, dvs att betalning av en faktura som är ändrad mot föregående, betyder att nytt avtal ingås. Kan dock inte bevisa detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt min revisor så har kund gått med på ett avtal ioch med att de betalar faktura där det är med faktura avgift.

Nä, det där låter konstigt. Kunden har ingen skyldighet att betala avgiften om den inte godkänts i avtalet. Står det inte med i avtalet behöver man alltså inte betala den pålagda avgiften, men om man väljer att göra det ändå har jag väldigt svårt att se att detta skulle kunna tolkas juridiskt som ett nytt avtal där man i framtiden godkänner faktureringsavgifter.

 

Enligt revisorn får vi göra det enligt lag för att täcka våra administriva omkostnade

Visst får ni det, men som sagt skall det stå i avtalet och därmed godkännas.

 

Kan jag fortsätta att skicka ut fakturor med faktura avgift?

Det kan du ju göra om du vill, men de behöver inte betala den. Varför formulerar du inte bara om dina avtal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här på http://www.ekonomi-info.nu/

Faktureringsavgift

 

Fråga: Är man tvungen att betala "faktureringsavgift", som vissa företag lägger på sina fakturor?

 

Svar: Man är bara tvungen att betala dem om de är avtalade. Om man tidigare har betalt dem, trots att man egentligen inte hade avtalat om det, kan det anses som att man har gått med på det. I så fall rekommenderar vi att man skriver ett brev till leverantören och meddelar att man inte längre godtar faktureringsavgiften.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du som företagare, har sålt en vara, och din kund har fått en faktura från dig som det står klart och tydligt på att ditt företag tar ut en fakturaavgift, så kan inte kunden ett år senare säga att så får man inte göra.

 

En faktura är ju ett avtal om någonting.

Och har köparen godkänt fakturan med faktureringsavgiften inskriven, så har köparen också godkänt denna avgift.

 

Man har ju en sådan avgift för att kunna täcka upp för sin administrativa hantering.

 

Här är en länk av många som lite beskriver detta, det är en pdf-fil.

 

http://www.civilekonomerna.se/pls/portal/url/ITEM/AD9EB328F1DC44BD87872993BC06FA9C

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är mer ute efter någon form av referens material jag kan visa upp om vad som gäller och hur reglerna är om kunden börjar gnälla. Den där pdf filen har jag redan och den beskriver bara ytligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du som företagare, har sålt en vara, och din kund har fått en faktura från dig som det står klart och tydligt på att ditt företag tar ut en fakturaavgift, så kan inte kunden ett år senare säga att så får man inte göra.

Läste du din länk själv? Det står klart och tydligt att mellan företag så skall fakturaavgiften avtalas om i förväg och stå med i avtals/orderbekräftelsen.

Idag, eller ett år senare, om samma avtal gäller och faktureringsavgiften fortfarande inte skrivits in så kan inte denna avkrävas.

 

Skulle du på samma sätt hävda att om fakturan anger ex. en högre timkostnad som avtalats om och kunden inte uppmärksammar detta och betalar den för höga fakturakostnaden, att detta automatiskt skulle innebära ett nytt avtal?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är mer ute efter någon form av referens material jag kan visa upp om vad som gäller och hur reglerna är om kunden börjar gnälla.

Eftersom fakturaavgift inte är något som regleras i lag utan av avtalet mellan leverantör och kund så är det just ert avtal som är referensmaterialet.

Står fakturaavgiften med i era avtal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Inget svar på din fråga men jag betalar aldrig ngn faktureringsavgift får jag en faktura med faktavift gör jag avdrag för mina admkostader jag har när jag betalar, vill du inte få upprörda kunder i onödan så skippa skiten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du din länk själv? Det står klart och tydligt att mellan företag så skall fakturaavgiften avtalas om i förväg och stå med i avtals/orderbekräftelsen.

Idag, eller ett år senare, om samma avtal gäller och faktureringsavgiften fortfarande inte skrivits in så kan inte denna avkrävas.

 

Detta är en tolkningsfråga.

Så här står det i min affärsjuridik bok om dröjsmålsränta, som har liknande regler som fakturaavgift.

 

Villkor som enbart står på en faktura räknas normalt inte som ett avtal. Dessa villkor har då säljaren ensidigt bestämt. Om köparen tyst har accepterat säljarens betalningsvillkor, kan detta räknas som ett avtal

 

Men ett tips är att skippa faktureringsavgiften och hellre ta igen det på något annat, för många ser väldigt rött när de får en faktura med avgift.

Eller att man endast tar ut fakt. avg. under vissa belopp, så det gynnar bättre kunder.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-07 21:36:45 av lizzy_lini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan detta räknas som ett avtal

Om detta är en vanlig beskrivning i affärsjuridiksböcker så är det alltså frågan om hur man tolkar det, för det säger ju egentligen ingenting. Således borde en sådan oenighet lösas i skiljedomstol. En leverantör som drar sin kund inför sådan över en utebliven faktureringsavgift, och detta efter att denne själv inte förstått skriva in detta i sitt avtal är en leverantör jag inte skulle välja att behålla.

 

Själva har vi skippat faktureringsavgift och alla våra krav på dröjsmålsränta mm. står alltid inskrivna i våra avtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

 

Är jag otydlig?

 

Jag menar att om jag har sålt en vara till en kund, och kunden får en faktura av mig där det finns med en ruta för faktureringsavgift som är ifylld med en summa, och kunden tar emot fakturan, utan att protestera, då har kunden bekräftat fakturan, och kan inte komma ett år senare och påstå att jag får inte ta ut en faktureringsavgift på denna faktura.

 

Naturligtvis så gäller detta enbart varje faktura som skrivs på detta sätt.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag otydlig?

Nja, jag missuppfattade dig nog. Jag uppfattade det först som att du menade att betalning av fakt.avgift på en faktura, automatiskt skulle innebära att jag ändrat avtalet på ett sådant sätt att jag även i framtida fakturor måste betala denna.

 

Men har man väl betalt den och sedan vill ha pengarna tillbaka för att man upptäckt att det inte stod med i avtalet, tja, det kanske blir svårare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta är en vanlig beskrivning i affärsjuridiksböcker så är det alltså frågan om hur man tolkar det,

Tyvärr så är väl detta väldigt vanligt inom juridik.

Ofta säger lagen en sak, men i praktiken blir det aldrig så......

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har man väl betalt den och sedan vill ha pengarna tillbaka för att man upptäckt att det inte stod med i avtalet, tja, det kanske blir svårare.

 

Då tycker jag att det är solklart...Står faktureringsavgiften INTE med på den specifika fakturan, då behöver man heller inte betala en sådan på den fakturan.

Oavsett om säljaren muntligt kräver en sådan avgift, då är det alltid den skrivna fakturan som gäller.

Då har man ju inte avtalat om detta heller på just den fakturan.

Och kan således inte kräva tillbaka heller.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog så...

 

Nä, det bästa kanske är nog att splitta upp den kostnaden på det man säljer istället, i alla fall om man säljer till privatkunder.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står faktureringsavgiften INTE med på den specifika fakturan,

Fast nu blandar du ihop vad jag sade. Jag sade om avgiften inte stod med i avtalet, varför blandar du in vad som står på fakturan? Faktura är inte samma sak som det avtal du och din kund kommit överrens om och skrivit under.

 

Vad som står på en faktura är oväsentligt om det inte står i avtalet. Jag kan skriva vad jag vill på en faktura och skicka till en kund, men stämmer inte kostnaden överrens med vad som avtalats om så är det bara att glömma.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-07 22:48:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det bästa kanske är nog att splitta upp den kostnaden på det man säljer istället, i alla fall om man säljer till privatkunder.

 

Håller med, det brukar bara strula till det. Någon kund drar bort beloppet och då ids man inte bråka och måste istället hålla på att boka bort beloppet.

Men däremot så har jag erfarenheten att företagskunder är kinkigare...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer rätt bra, man ska alltid uppge faktureringsavgift, moms och t.ex förseningsavgifter och sådant när man säljer till företagskunder, är en praxis idag.

 

Revisorerna brukar kräva detta också.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...