Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

exef le


esdkawi2

Rekommendera Poster

Hej vänner,

jag höll igår på att installerat trådlöst internet, det gick inte så bra för Belkin vill ha någon slags användarID och lösenord fast Telia säger att något sådant finns inte... men det är inte mitt största problem. Plötsligt idag när jag startar upp datorn så fungerar inga program! Det syns några konstiga ikoner med prickar istället för de vanliga program-ikonerna, och när jag ställer in fönstret på "detaljer" så ser jag att alla exefiler har en fyrkant istället för ett i. När jag vill kolla i kontrollpanelen kan jag inte öppna "system" eller något annat heller. Internet Explorer startar och visar ett tomt fönster, men jag kan inte komma in under "options". Outlook startar inte över huvud taget, liksom andra i Office-paketet. Ja i princip alla program. Så vad har hänt, och vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två problemen hänger (förmodligen) inte ihop. Vi tar det allvarligaste först, börja med att göra en systemåterställning till en tidpunkt då datorn fungerade som den skall:

 

Från "Start" välj "Kör" och skriv %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe

(Går givetvis att göra från "hjälp" ikonen i startmenyn oxså men det är lättare att beskriva så här). Välj den senaste tidpunkten då datorn fungerade.

 

Om inte detta löser problemet så postar du igen.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte med denna text på Run. Fick följande meddelande : This file does not have a program associated with it for performing this action. Create an association in the Folder Options control panel.

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skrivit exakt: %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe

Klipp & klistra in så att det inte blir fel.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog det blev rätt. Systemet guidar en ju också, när man skriver in en bit så fyller den i själv. Men ska förstås kolla när jag kommer hem ikväll.

Anta att det var rätt, och ändå inte funkar. Vad gör jag isåfall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta att det var rätt, och ändå inte funkar. Vad gör jag isåfall?

Nånting har ju verkligen blivit fel och i vanliga fall så skulle du få rådet att köra ett program som letar efter elakheter typ trojaner och liknande men det lär nog inte funka då du inte kan köra några program.

 

Om det inte funkar med en systemåterställning så blir nog nästa steg att göra en vad man brukar kalla "reparationsinstallation" av XP. Vid en reparationsinstallation så behåller du alla dina data och installerade program. Här kan du läsa om hur man gör: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...