Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVI_D Dual link problem


pcl2007

Rekommendera Poster

Försöker att få min skärm(Mirai DML-522W100) att fungera med en 10 m DVI-D dual link kabel vilket den inte gör utan blir helt svart. Skärmen fungerar alldeles utmärkt med en 5 m DVI-D single link.

 

Är kablen för lång? (men det borde inte bli helt svart väl?). eller finns det något annat som stökar till det med single link/dual link? Grafikkortet är Radeon 1300 pro

 

Någon som har koll på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Cecilia!

 

Svaret hjälper mig tyvärr icke. Har redan läst denna sida och där sett att den BORDE klara 10 m vilket den alltså inte gör....

 

Har inte heller hittat/förstått något om att dual link kan skapa mitt problem

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret hjälper mig tyvärr icke. Har redan läst denna sida och där sett att den BORDE klara 10 m vilket den alltså inte gör....

Hur lång kabel du kan använda avgörs av tre faktorer:

 

1) Grafikkort

2) Skärm

3) Kabelkvalitet

 

Med min gamla monitor och ett ATI-kort + 5 meter kabel så hade jag ytterst små störningar men när jag bytte till ett nVIDA-kort så blev störningarna betydligt värre (skarvade jag på 1,5 meter kabel så blev bilden riktigt dålig). Bytte skärmen mot en ny (allt annat lika) och nu har jag inga störningar.

 

Vad som händer när kabeln blir "för lång" är inte att signalen inte når fram utan problemet är i huvudsak att det blir tidsfel i den digitala dataströmmen. Ett lite för stort tidsfel ger bildstörningar (i synnerhet när skärmen skall visa svart), när felet blir större så klarar skärmen inte längre av att hantera felet och släcker bilden.

 

finns det något annat som stökar till det med single link/dual link?

Borde inte ha någon betydelse, snarare så att en dual bör fungera bättre. Du kan ha fått en dålig/trasig kabel så testa med en ny kabel. Men det kan vara så att din kombination av grafikkort och monitor helt enkelt inte klarar 10 meter (en så lång kabel ligger utanför specen för DVI-D).

 

[Edit: nya skärmar brukar vara bättre än äldre på att hantera långa kablar utanför spec]

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 13:48:59 av NWM]

[inlägget ändrat 2007-01-11 13:49:17 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...