Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Loopia vs. spam


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon mer än jag som har börjat få otroligt mycket spam-mail på sin loopia-webbmail? Har tidigare inte haft nåt större problem då spamfiltret har tagit det mesta. Ok nån enstaka gång har något slunkit igenom men det kan man väl leva med och då har man ju kunnat skicka det till "train"-mappen. Men sen en dryg månad tillbaka har det vält in spam-mail i min inkorg samtidigt som spam-mappen fylls på i normal takt.

 

Mailade och frågade supporten och det dom hade att säga var:

Våra drifttekniker håller för närvarande på att undersöka andra, bättre

lösningar än de skräppostsfilter vi använder idag. Vi genomför också

kontinuerliga uppdateringar av det befintliga skräppostsfiltret för att

motverka skräppost. Våra e-postservrar är även kopplade till en RBL-lista

som heter Spamcop, vilket också filtrerar skräppost. Tills vidare är det den

trainfunktion som vi erbjuder du behöver använda för att utöka filtreringen

av skräppost.

 

Men jag måste säga att till det priset jag betalar för mitt hotell och min mail så borde det vara åtgärdat för länge sen. Kan iof förstå dom om jag är den enda men det har jag svårt att tro och därför frågar jag nu er andra loopia-användare om ni har samma problem.

 

Snart byter jag hotell... Har varit nöjd men med höga priser, dåligt med utrymme och nu 50-100 mail om dan i inkorgen så....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alltid återkommande problem detta med spam i sina olika mailboxar.

 

Att helt komma ifrån detta med spam går ju inte i dagens internet-samhälle.

 

Det är ju som vanligt hela tiden en tävling mellan dom som skickar "skiten"och vi som tvingas att ta emot.

 

Ofta ligger dom ett steg före som vanligt.

Och det verkar som att man tvingas att acceptera att oavsett vilken typ av mailbox/mailadress man har, så råkar man ut för eller senare tyvärr.

 

Det påverkar också, hur man lämnar ut sina olika mailadresser.

Jag själv har flera olika mailadresser på flera olika leverantörer.

Både som jag kan lämna ut mindre nogräknat, men också som jag ALDRIG lämnar ut till vem som helst, hur som helst.

 

På en adress, får jag ca 30-40 spam om dagen, jag "slarvade" för flera år sedan, så den hamnade på en lista som sedan såldes vidare, och på den vägen är det, sen har jag andra, där jag inte får någon spam alls.

Väljer alltså rätt noga till vem jag lämnar ut i dagens läge.

 

Hur du ska lösa det med din Loopiamail, vet inte jag, du får troligen godta att den tydligen kommer att bli bättre framöver, eller också får du sluta att använda den...?

Den verkar ju ha hamnat lite på avvägar om du får så mycket spam, som du säger.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är jag medveten om att det är en ojämn kamp. Problemet är bara det att det är flera av mina adresser som helt plötsligt, och vid samma tillfälle har fått detta problem. Någon adress ligger ute någorlunda publikt på nätet (om än krypterade för att lura spamrobotar), andra är helt isolerade och lämnas bara ut till säkra källor men ändock har alla konton fått en drastisk ökning av spammailen och jag ser en stadig ökning hela tiden. Detta ser jag som ett bevis för att det är spamarna som ändrat sina utskick så att de slinker igenom filtren bättre och om dom lyckats med detta borde det vara leverantörens jobb att motverka detta men iochmed att det snarare ökar hela tiden istället för minskar får mej att undra om dom gör det dom ska...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spammet har ökat och morphat på senare tid för att slinka igenom filtren bättre, det är ett generellt problem. Så även om Loopia gör ett bra jobb så är det svårare nu än tidigare. Men Spamcop är inget bra skydd, de har förhoppningsvis annat också (zen.spamhaus.org eller i vart fall sbl-xbl.spamhaus.org borde vara minimikravet - givet att de bara checkar sista IP-adressen, dvs den som lämnar över mailen til Loopia - checkar de alla Received-rader får de problem! ;-)

 

Så du kan ju kolla med dem hur det är med det, och med det webhotell du funderar på att byta till, om du gör det.

 

Förslagsvis väntar du en månad eller två med ett byte för att se om Loopia får ner spammängden - men tänk på att om de filtrerar *för* hårt ökar risken för att nåt icke-spam ryker...

 

Se t ex www.spamhaus.org/effective_filtering.html för tips om hur det kan fungera med en effektiv men tämligen riskfri filtrering - för avstämning mot Loopia och andra potentiella webhotell.

 

Och med en lokal mailhantering (om så bara "POP") kan du själv filtrera lättare för att i vart fall slippa se eländet.

 

Hälsn

Claes

också drabbad, men inte Loopia-kund

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spamcop är hopplöst dåliga! Jag har fått min mailserver spärrad på mail som jag skickade som bekräftelse på upphörande av prenumeration på en epostlista! Sen spärrar de inte kända storspammare, inte dynamiska block och är allmänt oregerliga. De är ju baserade på folk som skickar in och ibland får folk igenom spärrar på förfalskade eller utrikiska mail.

 

Spamhaus och NJABL är en vinnande kombination. Gärna med manuell lista på hostname. Själv blockar jag allt som heter något med dsl.*, dynamic.* och andra liknande namn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...