Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är Explorer.exe så upptagen?


Lasse C

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder XP Home. Väldigt ofta när jag använt datorn en stund blir Explorer.exe extremt upptagen för minsta småsak. Den kan t ex ligga en bra stund på 50% CPU bara för att jag har flyttat några filer från en mapp till en annan, och allting går väldigt seeegt.

 

Om jag stänger ned alla explorerfönster (brukar vara fyra, fem stycken) och öppnar dem igen, eller startar om datorn, fungerar det bättre ett tag. Sedan är den igång igen som förut.

 

Varför blir det så här? Finns det något annat man kan göra än att behöva stänga ned alla explorerfönster eller starta om datorn?

 

Vänliga hälsningar.

Lasse C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det när du kommer till mappar som innehåller filmfiler, t ex avi-filer som det blir segt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att det för närvarande är störst problem när jag laddar ned filer i Firefox. Då lägger sig Explorer.exe på c:a 40-75% CPU en stund. Både vid "Save Link As..." när det gäller enstaka filer, och "Save Page As..." när det gäller hela websidor.

 

De enstaka filerna är oftast jpg-bilder och 100-200 kB, så jag förstår inte varför så små filer skulle göra Explorer så upptaget. Dessutom går Explorer upp i varv redan när spararutan i Firefox kommer fram, och jag bläddrar mig fram till rätt mapp, kanske tom innan jag börjar bläddra, och då har ju ingen nedladdning ens börjat.

 

Explorer blir väldigt upptaget även vid vissa andra aktiviteter, men just nu är det vid nedladdning med Firefox som det är störst problemen.

 

Jag har använt Firefox länge, och laddat ned på ungefär samma sätt som nu, och tidigare har det inte segat ned Explorer så här mycket.

 

Mvh.

Lasse C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ska spara något så kommer det väl fram ett dialog-fönster där det finns en lista på filer, inträffar det när denna lista innehåller filmfiler eller liknande?

Se i så fall detta inlägg med länkar om hur man stänger av förhandsvisningen:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=831643#831926

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är sällan det handlar om filmfiler. Filmfiler brukar, speciellt när de är stora, ta lite tid i själva nedladdningen, men ändå inte få cpu-procenten att lägga sig så här högt för Explorer.

 

Det jag tänkt lite på innan, och som också wper nämner i sin tråd som du länkade till, är detta med mappstrukturens storlek, att det går segare och segare ju längre ned i mappträdet man kommer.

 

Just det fenomenet vet jag inte om jag har märkt, men jag har tänkt på att det kanske kan ha att göra med att min mappstruktur generellt blir större och större, och att Explorer därför kanske får mer och mer att göra, när man t ex ska ladda ned filer, och den ska hitta rätt bland sökvägarna som blir fler och fler med tiden.

 

Mina virus- och spywarescanningar har inte hittat någonting. Spyware är ju annars känt för att sega ned datorn.

 

Mvh.

Lasse C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev om förhandsgranskningen handlar inte om vilken typ av fil du laddar ner, utan vilka filer som visas/listas i fönstret. Det behöver inte vara just filmfiler utan kan vara musikfiler också t ex.

 

Men du kan ju pröva med att stänga av förhandsgranskningen, om det visar sig att problemet fortsätter så är det ju bara att återställa registret från den säkerhetskopia av registret du gör innan du ändrar:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=512732#512757

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår. Säkerligen skulle det göra explorer upptagen, att behöva förhandsgranska en massa filer.

Men i mitt fall, när det gäller senare tids seghet vid nedladdningar, så har mapparna jag laddat ned till inte innehållit mycket sedan tidigare, några enstaka filer eller någon undermapp, så jag tror inte att det skulle lösa problemet.

 

Jag har stött på andras problem med obefogat hög CPU för explorer.exe eller att Explorer kraschar titt som tätt, i diverse forum etc emellanåt. Windows Explorer verkar vara långt ifrån ett perfekt program.

 

Mvh.

Lasse C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske bör testa det som Cecilia skrev i alla fall. Jag vet att jag var med om detta förut, Jag hade inställningen att mina filmfiler skulle visas som miniatyrer och jag kunde inte ens se på en film.. Det tog ett bra tag tills jag upptäckte att det började flyta när jag valt att visa detaljerat lista (t.ex) istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...