Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Genvägar


Guraknugen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen äntligen inhandlat en ny maskin, en laptop med XP. Har bara en liten mer eller mindre obetydlig fråga då jag inte är riktigt van vid XP än, även om jag använt det på andras datorer i några år nu lite då och då.

 

Min fråga gäller genvägar. När jag drar en fil till en annan mapp och samtidigt trycker shift och control så får jag ju som bekant en genväg i mappen till filen jag just drog i. Så långt allt väl. Tyvärr kommer genvägen att heta "Genväg till blaha.bla" om filen jag drog heter "blaha.bla". Så vill jag givetvis inte ha det. För mig räcker det att den lilla pilen i ikonen berättar för mig att det är en genväg. Övertydlighet är inte min grej direkt, tror jag.

 

Kan man ställa in något så att genvägarna får samma namn som flen den pekar på? Förutom då att filamnet på genvägen väl slutar med .lnk, men det brukar ju inte synas under ikonen.

 

Någon som orkar ge mig något tips?

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att du kan döpa om genvägarna precis som med andra filer? Högerklicka -> byt namn. Tänkte att det kanske är smidigare än att installera TweakUI om du inte skapar genvägar hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det vet jag ju och det är ju det som jag tvingas att göra hela tiden och det är just det jag vill slippa. Jag har i och för sig ett program som enkelt hjälper mig att byta filnamn på alla filer i en mapp samtidigt, men det hade ju varit ännu enklare om det blivit rätt från början. Jag kanske är perfektionist eller något…

 

Sen förstår jag inte heller varför genvägarna måste heta "Genväg till <ursprungligt filnamn>". Man fattar ju som sagt med hjälp av den lilla pilen i ikonen att det är frågan om en genväg.

 

Nåja, nu ska jag inte ondgöra mig över detta mer utan istället vara tacksam för att någon svarar och ger mig tips. =)

 

Tack så mycket! Om någon har ytterligare tips blir jag ännu mer tacksam.

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett registerhack

skapa en textfil och klistra in detta

 

[HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
"link"=hex:00,00,00,00

 

 

döp sedan om filtillägget till .reg och dubbelklicka på den för att skriva det till registret

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner och testat nu. Funkar perfekt! Precis vad jag var ute efter.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...