Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilken router ska jag välja???

spj

Recommended Posts

Jag undrar om det finns någon router i rimlig prisklass är dokumenterat bättre (stabilare) än andra?

Jag har Adsl 8 mbit och två datorer som ska dela på det. Har tidigare kört trådlöst med en netgear som "kopplade ner"/bröt ca 1-2 ggr/dygn. kör nu med DI 604 med kabel, och det är tyvärr inte stabilare. Har "hört" att belkin ska vara stabilare än andra, stämmer det? Någon som har erfarenhet av någon annan stabil router för detta enkla ändamål? Tacksam för alla svar!

Tack på förhand!

Är du säker på att det är routern som kopplar ner? ADSL-modemet kan tappa förbindelsen ibland.

Har kört mina DI-604 och Linksys Wireless-G på både ADSL (BBB) och kabel (comhem), och min erfarenhet är att vid hög belastning är Linksys bättre.

ja, jag är ganska säker på det, för när jag kör bara "min" dator direkt med modemet så brukar allt fungera bra, och dsl-lampan lyser som den ska osv... men helt 100% är jag ju inte förstås... så kanske linksys vore ett alternativ att prova, Tack för ditt svar!

Har ett några år gammalt D-link DSL-300i ADSL modem och en Netgear WGT624 router.

Kör problem fritt i flera dygn mot internet vid behov, i varje fall inget som märkts.

Routern hänger i nätverkskablarna på en vägg så luften kan strömma fritt runt den.

Modemet står helt fritt på golvet.

Så de bör var så kalla de kan bli ( ja modemet kunde ju också hängas upp)

Men jag har en dygnstimer som normalt slår ifrån mellan 24 och 6. Onödigt ha dem på dygnet runt. Timern Kopplas bort dvs "på alltid" med knapp på utsidan av timern vid behov.

Kör enbart med nätverkskabel.

Tänk på att trådlöst störs av microvågsugnar.

Hur vet du att det är modemet/routern som krånglar?

Varför kan det inte lika gärna vara datorn(hårdvara), operativsystem, eller nått programm?

Eller kan det vara förbindelsen med internet? Mellan modem och telefonstation? Eller telefonstation och ?

[inlägget ändrat 2007-01-07 01:09:06 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2007-01-07 01:20:14 av jannejanne]

Vilket märke som är bättre än det andra, vet jag inte.

Kör själv med en blandning av Dlink och just Belkin, både routrar och switschar, har aldrig haft några direkta problem, men varför du nu har problem, kan vara lite svårt att bara sådär, luska ut, kan vara flera orsaker, man får ta till uteslutningsmetoden oftast.

Men tydligen fungerar dina "grejor" bättre när du kör "direkt" mot modemet, så då bör det kanske vara något med routern?

Har du lagt in senaste updaten till routern?

Har du konfigurerat den helt rätt?

Har kollat kablarna så att dom är hela och ok?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...