Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätagget problemet?


godden

Rekommendera Poster

Funderar på om nätagget kan vara problemet på min dator och tror ganska starkt på det eftersom när jag slår på neon röret i datorn så stängs datorn av :P

 

Men det som är konstigt är att förut funkade den bra och neonröret kunde man också ha på utan problem. sen gick datorn sönder och jag skickade iväg den till en snubbe som lagade den. men när jag fick tillbaka den var den mycket segare, då formaterade jag den. Men likadant fortfarande förstås. Dessutom slocknade datorn när jag slog på neon röret efter att jag fått tillbaka den. är det helt enkelt så att nätagget blivit slitet och egentligen är för dåligt för min dator? funkade ju iaf som sagt bra i början innan den gick sönder.

 

hackar som tusan om man försöker spela något spel. Brukar iaf lira FM 07 men då laddar det riktigt segt och tar kanske 10 min att spara spelet.

 

Tillägger att han som lagade datorn sa att det var hårddisken som varit trasig och som han skickat in och lagat.

 

här är mitt nätagg: http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=PSU-215

 

 

Min dator har:

Processor: Pentium 4 3.2 ghz

ram: 1 ddr 512 mb

hdd: 1 80gb

Cd/dvd: 1 DVD brännare

Grafikkort: ati radeon 9200 256 mb

övrigt: neon rör (aldrig på, för då lägger datorn av :P, Trådlöst internet via USB

 

Tacksam för svar! //Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska testa och dammsuga alla fläkar i datorn.

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

[inlägget ändrat 2007-01-06 20:38:19 av Walle^^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. det var inte vad jag förväntat mej :P

hört förut att delar kan skadas om man dammsuger?

kan kolla iaf om det är mycket skit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror ju på hur man dammsuger.

Man ska ta det lung och ha gärna ett stycke som inte är i metal.

Stäng av all ström!

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bör jag plocka bort processor fläkten och dammsuga den ordentligt och sen ta nätaggs fläkten. eller ska jag bara dammsuga de när de sitter som de gör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, låt de sitta kvar i datorn glöm inte strömmen!

Glöm inte grafikkortsfläkten.

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror ju på hur man dammsuger.

Man ska ta det lung och ha gärna ett stycke som inte är i metal.

Stäng av all ström!

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ !

Man skall aldrig dammsuga i en dator. Det spelar ingen som helst roll vilket material damsugarröret är tillverkat av och om man rör komponenterna eller ej. Jag har redan skrivit ett långt inlägg om varför det är så farligt så jag orkar inte förklara en gång till (använd sökfunktionen här på eforum).

 

Lösningen är tryckluft få burk eller att man helt enkelt blåser själv och sedan dammsuger man upp dammet som hamnar på golvet.

 

Åter till frågeställarens problem. Jag misstänker att det kanske är två av varandra oberoende fel. Vad gäller "neonet" så skull jag kolla hur det sitter inkopplat (han som "fixade" datorn har kanske ändrat när han bytte disken), kan det vara så röret har hamnat på samma "rail" som HD, grafik, CD/DVD och detta ger ett spänningsfall?

 

Hackandet i spel och allmän seghet kan bero på att du inte har installerat chipsetdrivrutinerna efter ominst av XP, kolla oxså grafikdrivisarna.

 

Hjälper inte det så kan det ju så klart vara ett värmeproblem och eftersom du har en P4 så börjar den att "Throttla" (klockar ned), belasta CPU och testa med ThrottleWatch som du hittar här http://www.panopsys.com/Downloads.html

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, man ska inte nudda komponenterna.

Man kan lätt dammsuga några centimeter ifrån den behöver inte krama korten.

Jag har dammsugit min överdriver mycket och det man ska akta sig för är att leka med fläktarna de får inte snurra för snabbt få då blir de usla.

Har man för högt tryck i burken när man "sprutar" luft så kan fläktarna snurra alldeles för fort.

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna ska nog ha varit installerade. när jag fick tillbaka den skulle han ha fixat det. även när jag ominstallerade själv fixade jag drivrutiner så det ska inte vara något problem.

 

Vad ska jag kolla efter i ThrottleWatch?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan lätt dammsuga några centimeter ifrån den behöver inte krama korten.

Du drar dig inte att för att i din okunskap ge helt galna råd. Ägna ett par dagar på att läsa in dig på hur ESD-skador uppstår så kan jag garantera dig att du byter åsikt. Än en gång: det spelar ingen roll om munstycket vidrör komponenten eller ej.

 

En förenklad förklaring (som inte riktigt stämmer men nästan) är blixten. Du behöver inte vidröra ett moln med annan potential än vad du har för att du skall dö, eller hur. Fortfarande inte övertygad? Okey, ta på dig en nylonskjorta och klappa katten en stund, närma dig sedan försiktigt diskbänken, lovar att det kittlar skönt redan innan du snuddat diskbänken.

 

ESD-skador är lömska och behöver inte visa sig på en gång, din överdrivet dammsugna dator kan redan ha svåra skador fast de ännu inte märks. Om någon månad så postar du ett konstigt problem på eforum som aldrig riktigt får någon lösning. Om det blir så vilket jag inte hoppas, du kan ha tur och klara dig, så är du inte den ende på eforum som råkat ut för en ESD-skada utan att veta om det.

 

Här kan du starta din läsning om ESD

http://www.sp.se/electronics/services/esd/

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, schysst exempel ;)

Okej, men den är dammsugen i intervaller.

Efter varje lan.

1 gång varannan månad ungefär.

Och inga skador är skedda sen kanske 2 år tillbaka :)

Men jag kanske är jätte försiktig?

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kan det vara för fel isf? att man ska köpa ny fläkt?

 

du tror alltså inte på att det kan vara nätaggregatet som är felet?

 

[inlägget ändrat 2007-01-06 21:48:50 av godden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som att du inte har tillräckligt ström för delar i datorn.

Du kanske ska köpa ett nytt aggregat t.ex. 450W :)

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kan det vara för fel isf? att man ska köpa ny fläkt?

Om det är ett värmeproblem (observera att jag skrivet om det är ett värmeproblem) så bör det räcka med att demontera fläns och fläkt, göra rent ovansidan av CPU och undersidan av flänsen med en trasa fuktad med t ex kemiskt ren bensin (finns på apoteket) och sedan lägga på ett mycket tunt lager kylpasta t ex ArticSilver.

 

En sak som slog mig (fast förmodligen helt utan grund), litar du på han som "fixade" datorn? Alla felen verkar ha dykt upp efter det att datorn var bortlämnad.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som att du inte har tillräckligt ström för delar i datorn.

Så kan det vara, värt att undersöka. Dock så stämmer väl inte riktigt symptomen med hackande i spel? Men ... men konstigare saker har hänt och med tanke på att det är ett rätt så uselt nätaggregat (som knappast har vunnit några tester) så kanske det på ålderns höst har börjat att tröttna och planerar att ta sig till den plats där döda nätagg finner den senaste vilan.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min kompis som känner han. datorn var stendöd när jag skickade iväg den och funkade iaf när jag fick tillbaka den.

 

Jag har inte internet på den datorn. men det där throttle programmet gick upp till 67 % som högst och låg högt i början precis när jag avslutat ett spel. sen låg det på ganska lugnt ungefär 3 %.. Kan alltså inte köra det andra eftersom jag inte har internet just nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag trodde att det var det.

eftersom kopplingen med neonet var detsamma innan som efter det fungerade. och nu lägger datorn av när jag sätter på det. förut funkade allt som det skulle. så verkar det som att det blivit slitet och det är tre år gammalt och väl inget topp nätagg så det låter möjligt. är väl också ganska enkelt att fixa men inte jättebilligt. vill iaf hitta en lösning :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror du om att det kanske är hårddisken som kan vara felet? det var trots allt den som blev lagad och omgjord allt annat har inget gjorts med tror jag. Det kanske är den som är seg som gör att allt går så segt.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ram: 1 ddr 512 mb

Grafikkort: ati radeon 9200 256 mb

hackar som tusan om man försöker spela något spel.

Mängden 512MB är vekligen inte anpassad för spel... Radeon 9200 har aldrig egentligen varit avsedd primärt för spel då det var ett budgetkort redan när det släpptes för mellan tre-fyra år sedan. Man bör utgå från mellanklassen – då som nu – om man vill använda datorn till spelande och för generationen ditt kort kommer ifrån var det 9600XT som gällde...

 

Men för att testa teorin om förbrukat nätaggregat kan du, om möjligt, pröva koppla ur andra "överflödiga" komponenter för att minska datorns totala energibehov och sedan se ifall datorn klarar vara igång med neonröret påslaget.

 

För att kolla hur disken mår så ladda ner tillhörande testverktyg ifrån disktillverkarens sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för poäng..! :) Ja, det som inte behövs bara för att datorn ska kunna starta och ladda i Windows så att du kan börja använda den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte mycket som går att koppla ur :P får kolla med hårddisken då iaf. Har en hårddisk på min dator i skolan jag kan ta hem och testa med också så ser jag. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...