Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur förbättrar man räckvidden?

m.arnold

Recommended Posts

Jag har flyttat till hus och precis installerat ett trådlöst

nätverk. Modemet och routern (dlink di 524) sitter på övervåningen eftersom första jacket finns där, datorerna är på nedervåningen.

Problemet är nu bara att d-linken har en fruktansvärt dålig räckvidd och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att förbättra den. Har ingen erfarenhet eller jag vet inte vad som är bäst men som jag förstår det kan man köpa en mellanstation eller skaffa bättre antenner. I mittfall skulle det nog vara bättre med antenner eftersom jag inte riktigt vet var jag ska placera mellanstationen.

Jag skulle vara mycket taksam om någon kan tala om vad som är det bästa alternativet.

/m.arnold

Det borde inte vara något problem med räckvidden. I normala fall ska ett hus täckas av utan problem. Har sett på SVTs datorprogram (vet inte vad det heter med det är en skäggig småmullig kille som verkar mycket trevlig som är prograledare) någon gång då de testade trådlösa nätverk. De tog en bärbar dator och knatade iväg från huset. Vad jag kommer ihåg var de över 300 meter iväg från huset på alla routrar de testade innan nätverket började svikta. Väggar sa de inte heller var några större problem.

Jag tycker du ska prova en kompis trådlösa router om du tycker din är för dålig. Då för att se om det är fel på routern.

Om det visar sig att det är "normalt" med så dåligt nätverk så finns det ett antal produkter att välja mellan. googlade lite och hittade produkter från Dlink som kanske kan vara till hjälp. Dock har jag inte provat de själv med de borde ge en ökning.

För att jämföra dessa produkter kan du gå in på

http://www.microhard.se/group.asp?id=338

Lycka till

/Jetmoon

Det här med angiven räckvidd skall man ta med en stor nypa salt. Alla väggar och elartiklar (elskåp, kabelkanaler, mikrovågsugn, TV etc) som är i vägen för signalen kommer att störa den. En bättre, riktbar, antenn borde göra susen vid korta avstånd men det är ingen garanti.

Hemma hos en kompis, som hade routern på övervåningen och datorerna på nedervåningen, testade vi först en Netgear och sedan en US Robotics router men inget blev bra trots att det fysiskt var max 10 meter mellan routern och de 2 datorerna. Till slut blev lösningen att sätta nya antenner på router OCH datorerna.

Spånar lite fritt (är ingen telegubbe), rätta mig gärna nån om jag tänker fel.

Du skulle ju kunna koppla in routern i något mer centralt telejack, om dina telekablar i huset är parallellkopplade så är alla jack samma som första jacket. Om de är seriekopplade (vanligast antar jag) så kan man låta bli att koppla in telefoner i jacken på vägen till första jacket alternativt ta bort plaststiften till de telefoner som sitter mellan routern och första jacket för då bryts inte kretsen när luren lyfts.

Om det inte hjälper att byta ut antennerna så kanske du bör titta efter en annan router. Det finns en del routrar som har sk MIMO-teknik vilket ska vara klart bättre för räckvidden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...