Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket ljudkort för att ha både datorhögtalare och stereo inkopplat?


Nätfarfar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är i behov av att uppdatera min ”audiella infrastruktur” mellan dator och hemmabio-receiver och tänkte få lite råd efter det att jag läst trådar både här och på minhembio.com.

 

Bakgrunden är att jag behöver ett nytt ljudkort eftersom det integrerade på moderkortet är mer eller mindre paj. Jag har en receiver av typ NAD T753 och mina behov är följande: Jag kommer inte att spela någon film eller TV på datorn eftersom jag har Pioneers DVR-645 för det ändamålet. Jag vill bara kunna lyssna på mp3 eller annat likvärdigt i hög kvalitet. Kanske ha möjligheten att spela spel i 5.1 det hade varit gött. Men jag spelar så pass sällan att om detta kommer att höja kostnaderna avstår jag hellre från det.

 

Så till det viktigaste då, det måste gå att ha två system inkopplat på ljudkortet, alltså möjlighet lyssna antigen via datorhögtalare analogt (Creative Inspire T3100) eller via Naden och mina Dali högtalare. Tänkte som så att ansluta ljudkortet till Naden med en digital coax-kabel och en sådan där toslink-lösning för att göra sista biten in i Naden optisk för att undvika strömspikar. Behöver nämligen 15 meter kabel, därför kör jag inte optiskt hela vägen. Funkar detta eller är det bara jag som inte fattat att det funkar fint om en kabel är analog och den andra är digital (givetvis beroende på ljudkortet)? Alltså, kan jag ha både datorhögtalare och stereokabeln i på samma gång?

 

Så till det ljudkortet jag grunnar på. Har kikat på Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio… funkar det för mitt ändamål? Eller är TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI ett bättre val? Eller skall jag ha något helt annat? Jag blir superglad för atta råd som jag kan få!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher_k_r

Fortfarande ingen som kan tipsa? Funderar på att köpa kortet TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309631). Kommer detta kort funka för mina ändamål? Alltså att ha både datorhögtalare (analogt) och stereo (digitalt) inkopplade.

 

PS! Svarar från ett annat konto, men det är jag som skrev inlägget ovan som "Närfarfar". DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, kan jag ha både datorhögtalare och stereokabeln i på samma gång?

Visst kan du ha det.

 

Att galvaniskt skilja dator och hemabio ifrån varandra tycker jag låter bra. Välj en 75Ohms kabel av bra kvalitet, en billig omvandlar hittar du här (finns bättre men jag tror att denna duger)

http://www.kjell.com/default.aspx sök på 37215

 

Har kikat på Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio

Ett skapligt kort tycker jag, visst inte det allra bästa men om du skall ha det för att i första hand lyssna på MP3:or så är det helt OK.

 

Jag har fått intrycket av att du har ett väljudsintresse och då kanske du kan tänka dig att avstå från flerkanalsmöjligheten och istället satsa på att få så bra ljud som möjligt. Det är väldigt trevligt och praktiskt att lägga över de kanske 100 mest spelade skivorna okomprimerade på hårddisken (hårddiskar är så billiga att vi snart får dem i cornflakes paketen). Om så är fallet så tycker jag att du skall överväga ett externt firewire- eller USB-kort som du placerar vid stereon. Från lite dryga 1000 lappen så kommer det att låta riktigt bara, helt klart jämförbart med en CD-spelare i mellanprisklass. Vill du ha tipps på dylika kort så är det bara att posta igen.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher_k_r
Ett skapligt kort tycker jag, visst inte det allra bästa men om du skall ha det för att i första hand lyssna på MP3:or så är det helt OK.

 

Jag har fått intrycket av att du har ett väljudsintresse och då kanske du kan tänka dig att avstå från flerkanalsmöjligheten och istället satsa på att få så bra ljud som möjligt. Det är väldigt trevligt och praktiskt att lägga över de kanske 100 mest spelade skivorna okomprimerade på hårddisken (hårddiskar är så billiga att vi snart får dem i cornflakes paketen). Om så är fallet så tycker jag att du skall överväga ett externt firewire- eller USB-kort som du placerar vid stereon. Från lite dryga 1000 lappen så kommer det att låta riktigt bara, helt klart jämförbart med en CD-spelare i mellanprisklass. Vill du ha tipps på dylika kort så är det bara att posta igen.

 

Hej och tack för ditt svar! Det är ingen dum ide alls som du kommer med, du får gärna länka till något sådant kort så jag kan kolla upp hur det funkar. Men jag har visserligen grunnat på att köpa ett (säger man en kanske) X-box, antar att det är lite samma princip, kanske inte men aja... Där kan man ju lägga in en massa mp3:or och sedan se spellistor på TV-n.

 

Har du något tips på vilka kablar jag skulle behöva om jag nu köper det ljudkortet för att koppa ihop det med min reciever. Jag behöver ha 15 meter kabel totalt och om jag inte fattat helt fel, alltså en digital coax, en omvandlare och sedan en liten optisk kabel. Skulle vara jättebra om du kan ge några tips, du verkar kunna det här!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...