Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-Kort + Widescreen


jook

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lite frågur kring tv-kort och widescreen.

Nu har jag ett ganska gammalt hauppauge-kort och det värkar som att det kortet inte klarar av widescreen-format, för antingen får jag två svarta linjer på sidorna eller så kan jag sträcka ut bilden men då blir allt utdraget.

 

Att det blir på detta vis med program som sänds i vanligt format går ju inte att komma undan men det störande är att när det sänds en film i widescreen sträcks den inte ut över hela skärmen (det blir svarta linjer i över och underkant).

 

Så mina frågor är:

 

1 Har korten som är på marknaden idag stöd för widescreen?

 

2 Kan det kanske bara räcka med en annan mjukvara? (idag har jag wintv 2000, senaste versionen)

 

3 Jag upplever också en kvalitetsskillnad på tvkortet jämfört med en vanlig tv, kan detta också bero på att kortet är gammalt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Beror på mjukvaran

Testa ex.v. om Dscaler fungerar med ditt kort. Kan skifta mellan precis vilket visningsformat du vill:

http://www.dscaler.org

 

2: Se ovan.

 

3: Både jag och nej. I sig är förmågan att ta emot en TV-signal inte något nytt men nyare kort kan givetvis ha bättre mottagare men det är inte skrivet i sten. Vill du ha bättre bild rekommenderar jag dig nog att skaffa ett DVB-T kort för marksänd digitalTV.

 

Sitter du vid en LCD-skärm, kanske på ett avstånd om knappa metern, ser du givetvis alla störningar i bilden mycket klarare än på din CRT TV.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag provade programmet och där gick det att, efter lite trixande, få till bilden över hela skärmen när det var en widescreenfilm på tv.

 

Men felet är att tv-kortet fortfarande tror att filmen visas med de svarta fälten i över- och underkant och visar därför undertexten utanför bild när man sträcker ut den.

Det är även bökigt att behöva gå fram till datorn för att ändra på inställningarna när man byter kanal och ser på ett program som är i vanlig "letterbox" format (heter det så?).

 

Alltså det jag är ute efter är ett tv-kort/programm som klarar av att känna igen vilket format programmet/filmen visas i och automatiskt ställa in sig så att den visar det rätt, så som en modern widescreen-tv gör.

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 18:04:13 av jook]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dscaler har en sådan funktion som känner av om det finns sorgkanter men exakt om den fungerar som du vill vet jag inte. Jag har den avstängd då jag inte tycker den sköter sig samt att den slukar en del processorkraft. Jag använder Dscaler nästan helt och hållet för att se TV på datorn så då är behovet av automatiska omställningar inte stort.

 

Använder du datorn som TV-mottagare har du väl en fjärrkontroll till den? Programmera denna att till att styra Dscaler och då även skifta mellan visningslägen. Inget problem.

 

Känna av automatiskt - antar att DVB-kort klarar det då det är en del av den digitala signalen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...