Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Switch enklare än router? Newbi.

tapeten

Recommended Posts

Hej,

Jag har 2 datorer. Just nu har jag den ena uppkopplad till nätet (telias) via adsl-modem (ej router). Jag skulle vilja kunna använda den andre datorn på internet också, men det behöver absolut inte gå att surfa med båda samtidigt.

Vill fixa detta utan så mkt krångliga inställningar som möjligt...

Räcker det med att köpa en switch och en extra kabel?

Har för mig jag att jag läst att switch-inkopplande inte kräver en massa 'inställningar' till skillnad från router.

Stämmer detta? Router e krångligare?

Jag vill ej ha trådlös uppkoppling.

Om du inte behöver vara uppkopplad samtidigt med datorerna så räcker det med en switch för din del. Eftersom en router är en switch och ”lite till” så är det lite enklare med en switch. Använder man bara datorerna via kabel så är det å andra sidan inte så mycket krångligare att använda en router. En viss ökad säkerhet är det dessutom om man använder en router. (Dessutom behöver det inte vara så mycket dyrare med en router, om du skulle ändra dig i framtiden angående samtidig surfning.)

Det kanske t o m kan vara så att det blir enklare med en router? Ofta verkar det gå bra att bara plugga in routern eftersom ipadresser brukar tilldelas automatiskt.

Varför enklare? Jo, en del ISP:er tycker inte om att man kopplar upp olika datorer i samma uttag. Byter man dator kan man råka ut för att man måste vänta ett tag innan ISP:n godkänner att en annan dator kopplas in. Den tiden brukar väl vara rätt kort så det kanske inte spelar nån roll.

Håller helt med lizardKng! En switch istället för en bredbandsdelare/router låter som rena idiotin

En viss ökad säkerhet är det dessutom om man använder en router.

Nu tror jag att "viss ökad säkerhet" har fått en ny innebörd:) Jag skulle nog vilja påstå att skillnaden är betydande, i synnerhet om man inte använder en mjukvarubrandvägg.

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

Håller med NWM, om man hade kopplat in en switch hade man ju fått stänga av den ena datorn (eller iallfall nätverkskortet) varje gång den andra datorn skulle använda internet. Och då är det lika enkelt att bara springa bort och byta sladd istället...

Skaffa nån billig router bara och koppla in så funkar det antagligen direkt, en router(bredbandsdelare,gateway) utan stöd för trådlöst är jättebillig.

tack för svaren.

varför är switch idioti? (bortsett från att den ena datorn måste vara avstängd)

jag har windows xp med brandvägg i.

jag kanske satsar på att byta sladd då, vem vet.. ;)

[inlägget ändrat 2007-01-06 17:39:29 av tapeten]

...en del ISP:er tycker inte om att man kopplar upp olika datorer i samma uttag. Byter man dator kan man råka ut för att man måste vänta ett tag innan ISP:n godkänner att en annan dator kopplas in. Den tiden brukar väl vara rätt kort så det kanske inte spelar nån roll.

En viktig synpunkt. Jag vet inte vad som gäller för Telia, med de flesta internetleverantörer (,i alla fall fiber,) brukar annars kunna dela ut flera dynamiska adresser, så i praktiken är det sällan något problem.

Innan jag själv skaffade en router så fick jag ett tag skifta sladden mellan de olika datorerna jag hade för att kunna komma ut på nätet. Det var inget problem för mig då. Jag kunde dock få upp till fyra dynamiska adresser.

Angående brandväggar så förutsätter jag att alla har en mjukvarubrandvägg installerad i samtliga sina datorer. (Även om jag nyligen läste här på forumet om någon som inte ville ha varken brandvägg eller antivirusprogram i sin dator...)

[inlägget ändrat 2007-01-06 18:58:25 av MC-1]

Angående brandväggar så förutsätter jag att alla har en mjukvarubrandvägg installerad i samtliga sina datorer.

Jag kör ingen mjukvaruvägg på de datorer som inte sitter i det nätet som det går att komma åt trådlöst.

-nisse

Jag vet inte vad som gäller för Telia, med de flesta internetleverantörer (,i alla fall fiber,) brukar annars kunna dela ut flera dynamiska adresser

I Telias ADSL-abonnemang så ingår 1 dynamisk IP-adress, denna är reserverad till en viss dator (nätverkskort) i upp till 20 minuter efter att datorn har blivit frånkopplad om man inte gör release på IP-adressen innan man kopplar bort datorn.

varför är switch idioti?

Jo för att om inte din internetleverantör ger dig fler adresser än en så finns det ingen vits med switch i ditt fall.

Jo för att om inte din internetleverantör ger dig fler adresser än en så finns det ingen vits med switch i ditt fall.

Tja, anledning kan det ju finnas ändå. Vi vet ju inte hur frågeställaren har sina datorer placerade och det kan ju vara tämligen bökigt (för att inte säga omöjligt om man t ex är rörelsehindrad) att springa och byta sladden varje gång man vill byta dator.

Jag håller dock med dig att det finns trådbundna routrar som mycket väl kan vara ett bra alternativ till en switch.

Jag håller dock med dig att det finns trådbundna routrar som mycket väl kan vara ett bra alternativ till en switch.

Jag skrev att en switch istället för en bredbandsdelare (av vissa benämnd router vilket kanske inte är helt rätt men det är en annan diskussion) är idioti vilket så klart är hårda ord och tarvar en förklaring på samma sätt som din åsikt att en switch är ett bra alternativ.

Låt oss börja med att rekapitulera förutsättningarna:

Just nu har jag den ena uppkopplad till nätet (telias) via adsl-modem (ej router).

Vill fixa detta utan så mkt krångliga inställningar som möjligt...

Om vi väljer en router (bredbansdelare) ur budgetsegmentet ca 400-500 kronor:

1) Stäng av modemet (20 minuter)

2) Koppla en sladd mellan modem och router

3) Koppla sladdar mellan varje dator och router

4) Starta modem, router, datorer

5) Klart! Nu kan båda datorerna kom åt internet och varandra, inte en enda inställning har behövts göras och användaren kan glömma routern.

Om vi väljer en switch ur budgetsegmentet ca 400-500 kronor:

1) Koppla en sladd mellan modem och switch

2) Koppla sladdar mellan varje dator och switch

3) Klart, eller kanske inte! Nu kan den dator som var ansluten till modemet senast ansluta till internet men där tar det stopp.

3b) Nu vill vi surfa med den andra datorn så vi måste stänga av modem och båda datorerna i 20 minuter och sedan först starta den dator som vi vill surfa ifrån, det här måste vi upprepa varje gång vi vill byta "surfdator".

3c) Nu vill vi föra över en fil från dator A till dator B. Upps ... det gick visst inte! Datorerna sitter i olika nät så vi måste konfigurera nätverksinställningarna i båda datorerna och ge dem fasta ipnr (det var väl precis den typen av krångel som frågeställaren ville undvika). Nu kommer nästa Upps ... vi kommer inte åt internet från någon av datorerna. Vad göra? Jo konfigurerar nätverksinställningarna igen, smidigt.

3d) Inköp av ett bra sömnmedel så att vi kan sova gott trots vetskapen om att om någon av våra mjukvarubrandväggar inte fungerar så är vi helt öppna mot angrepp utifrån.

Så MC-1 "I rest my case" och låter dig plädera för det smarta i att skaffa en switch istället.:)

-nisse

"3d) Inköp av ett bra sömnmedel"

;)

blir det större risker med brandväggarna (windows xp) med switch jämfört med utan switch?

blir det större risker med brandväggarna (windows xp) med switch jämfört med utan switch?

Om du ansluter datorn direkt till ADSL-modemet eller via en switch påverkar inte säkerheten (med eller utan mjukvarubrandvägg).

Om man använder en router/bredbandsdelare och en mjukvarubrandvägg (helst inte XP:s egen utan t ex ZoneAlarm) så blir det som att ha både livrem och hängslen, båda har sin för och nackdelar och kompletterar varandra.

Mjukvarubrandvägg:

+ Skyddar mot både utgående och inkommande oönskad trafik.

+ Skyddar på "applikationsnivå" (du tillåter t ex InternetExplorer att komma ut på nätet).

+ Ger skydd mot angrepp som kommer från det egna nätet (tänk trådlöst)

+ Kan vara helt gratis.

- Elak kod kan "lätt" stänga av brandväggen och då är man helt oskyddad trots att man tror att man har skydd vilket inte är bra.

- Laddas efter att nätverket har laddats vid boot (finns undantag t ex Vistas inbyggda brandvägg laddas innan nätverket).

- Klåfingriga (läs barn och självutnämnda nätverksexperter) kan tillåta oönskad trafik och det kan vara svårt att hindra dem från att göra det.

- Måste installeras och underhållas individuellt på varje dator

Router/bredbandsdelare:

+ Elak kod kan ej stänga av den.

+ Ger skydd mot inkommande oönskad trafik direkt "ur lådan" och det innan någon dator är startad.

+ Skyddar alla datorer i nätverket och administreras centralt.

+ Klåfingriga användare kan ej stänga av den.

- Skyddar ej mot oönskad utgående trafik endast inkommande! Har du fått in t ex en trojan så kan den "ringa hem" utan att du märker det.

- Ger inget skydd mot angrepp som kommer från ditt eget nät.

- Kan upplevas som svårkonfigurerad när man vill släppa in trafik till t ex en webbserver på det egna nätet.

En kombination av båda ger enligt min åsikt ett väldigt bra skydd.

-nisse

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...