Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte ha opengl


gegga

Rekommendera Poster

installerat nytt grafikkort, gf 7600 gs oc, och har efter detta inte kunnat använda mig utav opengl, utan får använda mig utav d3d. varför?

 

har haft fungerande geforce kort på detta moderkort innan,men det fick samma symptom som det jag har nu, dags för en uppdatering av grafikkort tänkte jag. men tji fick jag.

 

fått BSoD några enstaka ggr där felmeddelande nv4disp infinite loop.. det har dock inte visat sig på några dagar

 

har provat formatera om och haft mig, provat olika nvidiadrivrutiner coh de som följer med xp. problemet kvarstår.

 

när jag ställer in opengl, kan jag spela ett tag tills burken låser sig, och till slut startas den om.

 

fyi är en uppdatering av bios är gjord

 

maskin:

300w

msi k8n neo pe, nforce3, agp

1 bg ram

3200+ amd athlon

gf 7600 gs oc, 512

 

 

är det grafikkortet det är fel på? eller mig?

 

tacksam för svar / Theodor

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-05 07:09:21 av gegga]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är inte 300 W nätaggregat lite svagt för det grafikkortet?

Hur mycket ger det ifrån sig på 12V? 18 A är det rekommenderade värdet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installerat nytt grafikkort, gf 7600 gs oc, och har efter detta inte kunnat använda mig utav opengl, utan får använda mig utav d3d. varför?

OpenGL finns inbakat i grafikdrivaren så det kanske är den som behöver uppdateras (drivaren i orginal-Win XP saknar det).

 

fått BSoD några enstaka ggr där felmeddelande nv4disp infinite loop..

Denna blåskärm, låsningar och omstarter uppstår sannolikt p g a för låg strömtillförsel. Som Cecilia sa är 300W nog för klent. För 7600GS bör man sikta på åtminstone 350W och 15-17A på 12V, men då "OC" står för en fabriksklockad variant lutar jag mer mot värdet 18A som hon föreslog (vilket är rekommendationen för storebrodern 7600GT).

 

är det grafikkortet det är fel på? eller mig?

Det är alltid prylarna det är fel på! ;) Kan inte förställa mig att det skulle vara något "fel" med dig.

 

Edit:

Cecilia: blev det ett 7600GT till grabben din – blev han glad då och funkar det i så fall bra?

[inlägget ändrat 2007-01-05 14:06:32 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Jodå RN, det blev ett 7600GT och det fungerar bra, han är mycket nöjd med den bättre grafiken i Company of Heroes. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ger det ifrån sig på 12V? 18 A är det rekommenderade värdet.

 

Hur kontrollerar jag det här? tror att jag sett en voltmätare i bios, men känner inte igen en ampere mätare

 

tack för era svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå på nätaggregatet, eller om du vet vad aggregatet heter så kan man hitta informationen på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenGL finns inbakat i grafikdrivaren så det kanske är den som behöver uppdateras (drivaren i orginal-Win XP saknar det)

 

nja, jag har provat olika drivare. 91.47 samt 93.71 från nvidia.

 

en annan sak jag märkte va att inne i bios fanns det ett alternativ som jag inte är säker på. AGP aperture size, den kan ställas in på 32, 64, 128, 256 samt 512. original är 128. enheten är M. Menar dom Mb? isf ska inte den stå på 512? då mitt kort har 512 i ram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack tack!

 

15.0 A stod det där..

 

en installation av ett 400w agg påbörjars strax..

men ser att detta nu endast har 16 A på 12v

 

återkommer med resultat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gegga skrev:

en installation av ett 400w agg påbörjars strax..

men ser att detta nu endast har 16 A på 12v

Blev det något stabilare alls av det? Tänkte också påminna om att inte glömma extrakontakten för mer ström på 12V. Bifogar en bild på vilken jag menar.

 

[bild bifogad 2007-01-05 19:53:49 av RN]

904481_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också påminna om att inte glömma extrakontakten för mer ström på 12V.

 

har ej glömt

 

Blev det något stabilare alls av det?

 

I min uppfattning så är det samma problem fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, jag har provat olika drivare. 91.47 samt 93.71 från nvidia.

Som sagt är opengl inbakat i drivarna – det är något annat än dem som är problemet (har du t ex Win XP behöver du inte göra något mer än att installera grafikdrivaren för att få det att funka).

 

I min uppfattning så är det samma problem fortfarande.

Nu slog det mig apropå "nv4disp infinite loop" att jag för inte så otroligt länge sen var med om meddelandet, med ett moderkort från MSI som helt enkelt hade slutat fungera... så den möjligheten finns ju också (vid sidan av risken med för låg strömtillförsel).

 

[inlägget ändrat 2007-01-05 21:46:32 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Jodå RN, det blev ett 7600GT och det fungerar bra, han är mycket nöjd med den bättre grafiken i Company of Heroes.

Vad roligt! Då blev det nog en god jul för honom. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, då ser det ut som man får pallra sig ner till affären o köpa ett nytt nätagg..

 

inte det lättaste att hitta ett som ligger i en ekonomisk prisklass, lr som finns i lager.

 

tack för er hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte det lättaste att hitta ett som ligger i en ekonomisk prisklass, lr som finns i lager.

Här finns ett billigt, men ändå värt att skaffa, i lager och som hade gjort datorn stabil (såvida det inte är ytterligare fel i den, t ex minnet):

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322198

 

P.S. Tackar såklart för poängen! :-)

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-06 14:31:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, nu har jag köpt ett nätaggregat som ska klara biffen.

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41850

 

fortfarande samma problem. spelet låser sig i opengl och jag vet ej hur jag ska ta mig till.. jag kan ta mig ur via aktivitetshanteraren men när jag lirar WoW så blir det BSoD som säger nv4disp infinite loop. dvs samma problem som förut.

 

blir det moderkorts byte lr vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oknu har jag bytt grafikkort till ett likadant. bytt nättaggregat, bytt minne, och provat en hel del andra grejer. verkar som det bara finns en lösning!

 

nytt moderkort. trist att behöva uppgradera hela burken för att ett grafikkort skall fungera som det ska.

 

yeye. tack för hjälpen ni som skrivit, så återkommer jag om en vecka om det inte fungerar efter moderkorts bytet

 

mvh / Theo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...