Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med riktig 16:9 widescreen i en WS LCD-TV från DVD


aaa du

Rekommendera Poster

 

Hejsan!

 

Jag har ett litet problem med att få riktig widescreen från min dvd till min 32" widescreen lcd-tv. När jag föröker kolla på film från en DVD så blir bilden i vissa fall i widescreen och fyller ut hela skärmen. Men i några DVD-filmer så blir bilden i widescreen men med svarta sträck över- och undertill bilden, likt när man kollar på en widescreen film på en 4:3 tv

 

Hur gör jag för att få riktig widescreen på dessa filmer? Jag kan välja att zooma i bilden i TV:n och då få bilden över hela skärmen, men jag att det inte blir lika bra. Har jag missat någon inställning i DVD:n eller tv:n?

 

Är tacksam över alla svar jag kan få

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att dessa filmer verkligen är i 16:9-format (1,85:1) och inte i ett format som är ändå mera bredbild, det finns ju också 2,35:1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning faktist, viste inte att det fanns olika? Vad är meningen med 16:9 Widescreen tv då när det ändå blir svarta sträck?

 

Är det så att jag har gjort någon instälning fel eller ska det vara så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En film i 16:9-format ska inte ha svarta streck på en widescreen-teve, men en film i 2,35:1-format ska ha svarta streck för annars så blir den i fel format.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=397552

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...