Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Handelshögskolan i Stockholm


Tropicana

Rekommendera Poster

Tjena,

 

snart är gymnasietiden slut och det är dags att tänka på framtiden. Just nu är jag inne lite på ekonomi och då på Handelshögskolan i Stockholm.

 

Vad säger ni, först och främst hur bra är det att utbilda sig inom ekonomi i dessa tider? Är Handels en bra skola? Har någon gått där som själv kan berätta lite?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni, först och främst hur bra är det att utbilda sig inom ekonomi i dessa tider?

Ekonomi är ju ett väldigt brett område, civilekonomer kan ju jobba som företagsledare, ekonomichefer, marknadsförare, revisorer, aktiemäklare mm så det går väl inte att svara på entydigt, det beror ju på i hög utsträckning på din personlighet och dina intressen. Jag antar att du har läst deras egen webbsida http://www.hhs.se/MSc/

 

Handels har en lång tradition av att utbilda folk som är eftertraktade på arbetsmarknaden.

 

Ingen egen erfarenhet av Handels och jag känner bara personer som har studerat/studerar ekonomi på andra ställen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makan - du kan bara själv avgöra vad du vlll göra. Jag skulle hellre rekommendera universitetet. Jag tänker inte säga varför här, för det sitter nog handelsstudenter i närheten =) Du får väl fundera över om du vill vara teoretiker eller bli en handelsentreprenör. Det är egentligen den stora skillnaden. Handels har pengar och program, universitetet har utbildningen. Smart eller rik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makan - du kan bara själv avgöra vad du vlll göra.

 

Självklart! Det är ju precis därför jag titta på lite olika alternativ och undersöker vad folk har för uppfattning om Handels, kanske har man gått där nyligen och kan ge en kommentar som man inte hitta på Handels hemsida precis.

 

 

Handels har pengar och program, universitetet har utbildningen. Smart eller rik?

 

Jag hade i och för sig hoppats på att man både kunde bli smart och rik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i och för sig hoppats på att man både kunde bli smart och rik.

Jag bara jiddrade lite.

Den enda erfarenhet jag har av Handels är social och då främst genom många års kontakt med deras studentkår. Den kontakten har nästan uteslutande varit en sådan som lämnat bitter eftersmak tyvärr. Man skall inte dra alla över en kam, men de har faktiskt en bra förmåga (ibland undrar man om det inte är en vilja) av att stereotypa sig själva som kalla elitistiska övermänniskor. Jag tvivlar inte en sekund på att utbildningen är i toppklass, men frågan som jag alltid ställt mig när jag är där är vad den kostar i förlorad identitet och självrespekt.

Ta vad du vill av den beskrivningen, den är ju helt subjektiv självklart. Men jag kan säga att jag har lika stor erfarenhet av universitetsekonomerna och det är en helt annan mentalitet som florerar där, även om alla ekonomer naturligtvis ligger på en något högre karriäristisk nivå än andra stundenter.

 

Kanske en kombination vore att rekommendera; sök in till Handels men håll ditt sociala liv till viss del utanför deras slutna värld och låt din fritid spenderas på Frescati istället för på Stureplan =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart eller rik?

 

Blir man smart av att plugga?!?! Jag trode smarthet var något annat än kunskap...;)....att kanske ha en förmåga att använda sina kunskaper på rätt sätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Att utbilda sig till ekonom är väl rent generellt en ganska bra idé (även om jag är jävig). Ekonomer har behövts de senaste århundradena, och jag tvivlar på att behovet kommer försvinna det kommande århundradet. Rent generellt så är ekonomiutbildningen dessutom väldigt bred, förutom mer typiska jobben (cecilia nämnde en del) vet jag även många som gått vidare från min utbildning till t.ex. journalist eller UD.

 

Jag började själv i höstas på Handelshögskola i Stockholm, jag hade aldrig besökt skolan innan, och kände ingen som läste där. Jag bodde inte i heller i Stockholm, så jag hade en hel del fördomar om skolan (i linje med vad som nämnts här, i tidigare inlägg).

Jag blev dock väldigt överraskad, i positiv riktning. Skolan är väldigt bra, människorna otroligt trevliga och inte alls elitistiska.

 

Att skolans utbildning skulle vara sämre än den som erbjuds på universitetet vill jag nog invända mot. I t.ex. Financial Times senaste ranking av undergraduateprogram (civilekonomprogrammet tillhör denna kategori), så rankade vi 8:a i Europa, uppe tillsammans med andra toppskolor i Europa.

http://rankings.ft.com/rankings/masters

 

Jag kan verkligen rekommendera utbildningen, och skolan. Jag över övertygad om du kommer trivas bland alla trevliga människor. (Vi brukar även anordna öppethus-dagar, passa på och besök någon av dem.

 

Om du har några frågor, tveka inte att kontakta mig på stockholmschool@shortmail.net så ska jag besvara dem i den mån jag kan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...