Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med optisk ljudingång på surroundförstärkare


larsring

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha granskat en del trådar här på forumet utan att hitta svaret på mitt problem beslöt jag mig för detta inlägg.

 

Har precis köpt en begagnad hemmabioreceiver, Yamaha RX-V595aRDS - http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/ht/rxv595.html - som visserligen har några år på nacken men bör ändå fylla mitt behov att temporärt omvandla vardagsrummet till hemmabio över vintersäsongen. Mellan april och oktober har jag garaget att tillgå, dock icke isolerat än varför denna temp lösning får duga. Nu till själva problemet:

Till min HD-box, Canal Digital, finns en koaxial digital utgång för ljudet som jag till min gamla Pioneer-förstärkare kopplat via en s k Coax till Opto omvandlare (från Kjell & Co) för att på så sätt klara den optiska ingången i förstärkaren. Detta funkade tillfredsställande i garaget. Då jag nu genomför samma koppling - denna gång med en ny längre koax-kabel, 5 m, från HD-boxen, men med samma optiska kabel mellan omvandlaren och den beg förstärkarens optiska ingång, händer inget. Inget ljud från hörlurarna. Har ännu inte kopplat in det nyinköpta ht-systemet då kablarna saknades vid första lev. Läste nån'stans att de plastpluggar som sitter i optiska ljudin/utgångar är till för att hålla dammet borta eftersom dessa är så känsliga. Om jag förstått saken rätt, så är det ljuset som transporterar ljudet i dessa kablar. Vad kan man göra åt detta? Dammsuga baksidan av förstärkaren kanske ...? Känns som om man behöver hjälp av någon ljudkunnig, typ NIsse (NWM) eller annan initierad i ämnet. Tacksam för alla förslag!

God forts från Lasse!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...