Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

64-bit jmf 32-bit, OEM jmf Uppgraderingslicens


AEinc

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har några frågor som jag skulle vilja ha er hjälp att besvara.

 

Jag sitter på en Dell Dimenssion 8400, 3,6 Ghz Pentium 4 HT processor och ett intel 925x moderkort med 775 sockeln. Datorn införskaffades våren 2004. Nu till frågorna:

 

1. Eftersom det är en Pentium 4 HT så emulerar den väl operativsystemet att tro att den jobbar med två processorer? Kan jag med enkelhet köra Vistas 64-bit operativsystem?

 

2. Vilka för och nackdelar finns om jag väljer Vistas 64-bit jämfört med 32-bit operativsystem (med tanke på att processorn de fakto bara jobbar med HT-teknologin)

 

3. Krävs det 64-bit drivrutiner till alla tillbehör (typ ljudkort, grafikkort, mjukvaruprogram) om man kör Vistas 64-bit operativsystem?

 

4. Skillnaden mellan OEM och en uppgraderingslicens?

Jag kör XP Pro idag. Man får ju inte installera en OEM-licens på en dator som redan har windows operativsystem, eller? Men förändras ”datorn” om jag köper till en extra hårddisk och installerar den, är det då OK att köra en OEM-licens?

 

Om jag köper en uppgraderingslicens, kan jag då installera om datorn från 0, utan att behöva ha XP installerat först?

 

Vad är det för fler skillnader mellan uppgradering och en OEM-licens?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AEinc skrev:

 

1. Eftersom det är en Pentium 4 HT så emulerar den väl operativsystemet att tro att den jobbar med två processorer? Kan jag med enkelhet köra Vistas 64-bit operativsystem?

Välkommen till Eforum!

 

Sant med "två" processorer. Men det är inte samma sak som 64-bit. Då måste du ha en processor med stöd för EM64T. Vilken modellbeteckning är det på din processor?

 

Kör CPU-Z så ser du om den har stöd för EM64T.

 

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju inte installera en OEM-licens på en dator som redan har windows operativsystem, eller?

Det tror jag nog att man får. Man får däremot inte flytta en OEM-licens mellan 2 datorer, och jag har för mig att Microsoft har definierat det som att dator = moderkort, så man kan inte byta moderkort och fortsätta använda samma OEM-licens.

 

Uppgraderingslicens kräver att du har en annan Windows som är giltig för samma dator. Om du har en OEM-licens för XP Pro idag, så ska du väl kunna uppgradera till Vista på den datorn, men inte flytta över Vista till en annan dator utan att ha en annan Windows-licens (XP eller 2000) på den datorn.

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/upgradeinfo.mspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar!

Körde CPU-Z och fick fram följande:

Processor 1 (ID = 0)

Number of cores 1

Number of threads 2 (max 2)

Name Intel Pentium 4 660

Codename Prescott

Specification Intel® Pentium® 4 CPU 3.60GHz

Package Socket 775 LGA (platform ID = 4h)

CPUID F.4.3

Extended CPUID F.4

Core Stepping N0

Technology 90 nm

Core Speed 3591.0 MHz (18.0 x 199.5 MHz)

Rated Bus speed 798.0 MHz

Stock frequency 3600 MHz

Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, EM64T

L1 Data cache 16 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

Trace cache 12 Kuops, 8-way set associative

L2 cache 2048 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

FID/VID Control yes

FID range 14.0x - 18.0x

VID range 1.116V - 1.420V

 

Betyder detta att jag kan köra 64-bit Vista? Den verkar ju ha stöd för EM64T.

Frågan är bara om den blir någon märkbar förändring om jag kör 64-bit istället för 32. Någon som har synpunkter?

 

Skall man välja 64-bit istället för 32 om jag nu kan köra det vill säga? Tar tacksamt emot synpunkter.

 

3. Krävs det 64-bit drivrutiner till alla tillbehör (typ ljudkort, grafikkort, mjukvaruprogram) om man kör Vistas 64-bit operativsystem?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-05 21:53:11 av AEinc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju inte installera en OEM-licens på en dator som redan har windows operativsystem, eller?

 

Det tror jag nog att man får. Man får däremot inte flytta en OEM-licens mellan 2 datorer, och jag har för mig att Microsoft har definierat det som att dator = moderkort, så man kan inte byta moderkort och fortsätta använda samma OEM-licens.

 

Uppgraderingslicens kräver att du har en annan Windows som är giltig för samma dator. Om du har en OEM-licens för XP Pro idag, så ska du väl kunna uppgradera till Vista på den datorn, men inte flytta över Vista till en annan dator utan att ha en annan Windows-licens (XP eller 2000) på den datorn.

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/upgradeinfo.mspx

 

Tack för svaret! Undrar dock fortfarande varför OEMlicenserna säljes med typ en mus eller en hårddisk eller liknande. Jaja, det gör det ju bara enklare för oss användare att få tillgång till Vista till en billigare penning. Kanske köper uppgraderingen istället för OEM-licensen (vilket är otillåtet om jag nu skall använda den på min befintliga XP dator) Men vad händer om jag då säljer XP-licensen vidare, blir jag då en olaglig användare av Vista? Troligen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad händer om jag då säljer XP-licensen vidare, blir jag då en olaglig användare av Vista? Troligen...

Det skulle jag också tro, samt att det blir svårt att stoppa in XP-skivan när du behöver installera om Vista.

 

Undrar dock fortfarande varför OEMlicenserna säljes med typ en mus eller en hårddisk eller liknande.

Det var tidigare, när licensvillkoret var att OEM-licens bara gällde ihop med den hårdvara den var köpt med. Nu kan du köpa en OEM-licens utan att köpa någon hårdvara alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AEinc skrev:

 

Name Intel Pentium 4 660

 

Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, EM64T

 

Betyder detta att jag kan köra 64-bit Vista?

 

Krävs det 64-bit drivrutiner till alla tillbehör (typ ljudkort, grafikkort, mjukvaruprogram) om man kör Vistas 64-bit operativsystem?

Din processor har stöd för 64-bit tekniken. Du kan köra Vista x64.

64-bit drivrutiner för grafikkort, ljudkort krävs, men det finns om du har rätt komponenter i datorn. Vista har drivrutiner inbox för t.ex. Intel, Nvidia, RealTek, ADI.

Jag har noll problem med drivrutiner för Vista Ultimate x64, som jag har installerat i dualboot med XP x64 på en SATA/RAID konfiguration. Vista har allt inklusive drivers för RAID.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...