Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag på linux dist till bärbar


golfarn.se

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en liten bärbar 12,1" jag kör SLED 10 på idag, men jag vill byta till något som har bättre stöd för svenska.

Vilken distribution skall jag använda mig av?

 

Nedan finns en spec. på vad jag ska ha datorn till.

 

Användningsområden:

* Webbdesign & webbutveckling

* Media = musik, film (dvd, avi, mpg)

 

Skrivbordsmiljö: Gnome

 

Program:

* GIMP

* Inkspace

* Bluefish

* Apache 2.0

* PHP 4 och 5

* Mysql 5

* Firefox

* Evolution

* OpenOffice.org

 

Kompabilitetskrav:

* Bluetouth

* Kortläsare

* Hibernate/suspend

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur van och hur mycket ork du har

 

Om du är ovan och vill komma igång fort så ubuntu. Enkelt att ha och göra med och bland dom bästa support-forumen jag har sett vilket icke är att föringa. (finns även svenskt ubuntu-forum någonstans.)

Annars gentoo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör SLED 10 på idag, men jag vill byta till något som har bättre stöd för svenska.
Bättre stöd för svenska hurdå? Om du menar översättningar av program så tror jag inte att det blir bättre om du byter dist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I SELD 10 så är det en salig blandning mellan svenska och engelska.

 

Jag vill ha bort den, testade nya openSUSE 10.2 och där är det mycket bättre stöd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju programmen i sig som måste översättas isåfall lr?

Jag tycker FreeBSD är bäst överhuvudtaget (fast det är UNIX och inte linux). Det är enkelt att hantera, och du kan modda i princip allt från kernel till grafiskt gränssnitt. Toppen helt enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig för att köra Fedora Core 6 men jag får det inte att fungera bra. Den hittar inte mitt vanliga nätverkskort och det trådlösa fungerar inte, jag försökte göra en nätverksinstallation av det för att den samtidigt skulle kunna hämta de senaste uppdateringarna men det går inte eftersom jag inte har drivrutiner till mitt nätverkskort.

 

Läste i något forum att det kan vara problem med det trådlösa och en lösning till detta men det kräver att jag kan ta mig ut på nätet för att kunna hämta de filer som jag behöver.

 

Det är en liten bärbar dator som jag försöker installera det på och den hr inte någon cd/dvd utan den har jag hängt på via USB och det fungerar men jag måste få tillgång till mitt nätverk.

 

Några förslag på vad jag ska göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet var jag kan få tag på en drivrutin till mitt nätverkskort så att jag kan installera det och köra en netinstall på fedora?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...