Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få reda på TV:ns bildfrekvens...


Ogge92

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en TV av märket SALORA och vill gärna ha reda på den TV:ns bildfrekvens. Har kollat på baksidan och där står 50-60 hz, men jag har fått reda på att det e elens svängningar (vad jag har hört). TV är kanske 10 år gammal (köpte den på en marknad, begagnad, så jag vet inte riktigt men skulle tippa på det)

 

Jag har ingen instruktionsbok till den.

 

Anledningen till att jag vill veta detta är att jag har ett Nintendo GameCube och att man där kan ställa in om man vill köra i 50/60 hz. men i vissa spel kan man bara köra 60 hz. har hört att det inte är bra för skärmen/TVn i längden om man kör me högre bildfrekvens än den "klarar av".

 

/Ogge

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 22:37:34 av Ogge92]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svepfekvensen beror sannolikt på dels nätspänningen men troligen även på om du sänder NTSC eller PAL till TVn.

 

Den Salora jag har i vardagsrummet än har klarat det alldeles utmärkt när jag sänt PAL eller NTSC till den via s-video.

 

Och skada skärmen - visst men du kan testa utan problem. Du ser om den inte klarar det och då är det bara att stänga av den. Ska inte uppstå några permanenta skador av kort exponering.

 

Jag är inte kunnig nog att jag kan garantera det ovan men en bra byggd skärm/TV klarar det utan problem.

 

Vilken modell har du? Kanske samma som jag (vad är sannolikheten?).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...