Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

avinstalllerat Vista finns kvar


.Tompa

Rekommendera Poster

Hejsan. nu har jag tröttnat. Jag avinstallerade Vista för flera månader sen. Men fortfarande, så frågar datorn vilket operativsystem jag vill starta, vista låg på en egen hårddisk. Kan man få bort detta irriterande meddelande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men fortfarande, så frågar datorn vilket operativsystem jag vill starta, vista låg på en egen hårddisk. Kan man få bort detta irriterande meddelande?

 

Kan det var boot.ini du behöver redigera:

http://support.microsoft.com/kb/289022

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ompalaz skrev:

 

Men fortfarande, så frågar datorn vilket operativsystem jag vill starta, vista låg på en egen hårddisk. Kan man få bort detta irriterande meddelande?

• Starta XP

• Radera Boot.BAK och BOOTSECT.BAK, som ligger direkt i C: Om de inte syns, Tools->Folder Options->View. Bocka ur Hide protected operating system files.

• Radera mappen Boot i C:

• Formatera Vista-partitionen i Disk Management

• Editera boot.ini Control Panel->System-Advanced System Settings->Startup and Recovery->Settings-Edit.

Så här ser boot.ini ut innan redigering:

 

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

 

Så här ska det se ut efter:

 

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

 

Angående mappen Boot, så är det i senare versioner ändrat så att den går inte att radera. Utan man måste ändra ägarskap på varje sub-mapp och ge full behörighet. Sedan kan man radera varje sub-mapp.

 

Startar inte XP efter detta, så är det bara att köra recovery console och kommandot: fixboot

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, glömde dock att säga men jag formaterade disken 2 gånger innan jag la in andra grejer på den, verkar skumt att det finns något kvar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ompalaz skrev:

 

...verkar skumt att det finns något kvar...

Även om du formaterat Vista-disken, så lämnar Vista en hel del kvar i C.

Kan du ta en print screen på hur din boot.ini ser ut och bifoga som bild eller text?

Det kan hända att det räcker med att du väljer XP först i listan som Default operating system och sedan ändrar Time to display list of operating system till 0 sekunder.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 20:09:11 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, det skulle jag gärna göra. förstår dock inte helt riktigt hur jag kommer till boot.ini, trodde den låg i Windows mappen på C eftersom jag bara har ett OS nu, på G där Vista låg finns inget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Start och återställning -> Inställningar. Klickar du på Redigera-knappen får du upp boot.ini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Start och återställning -> Inställningar. Klickar du på Redigera-knappen får du upp boot.ini

Tack!

 

Så här ser det alltså ut

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NoExecute=OptIn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i listan för Default operating system? Finns båda med där och vilket ligger i så fall överst? Är det XP, så kan du sätta värdet till 0 sekunder.

Då jag aldrig gjort på detta sätt vill jag inte rekommendera dig. I värsta fall går inte XP att starta, utan att köra med recovery console och som jag tidigare skrev, kommandot: fixboot

I vilket fall som helst kan du minska tiden, om XP ligger överst, så behöver du inte se det irriterande meddelandet "vilket OS du ska starta med" så länge.

Hoppas att någon med erfarenhet kan bidra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...