Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista hittar inte partitionen...


erik889

Rekommendera Poster

hej!

Jag har Windows Vista rC1 som jag laddade hem från microsofts hemsida förut när man kunde det.Jag har en giltig produktnyckel också.Men när jag ska installera det så kommer jag bara tills man ska välja partition.

Jag har haft samma vista på den datorn förut men jag installerade XP igen efter.Som sagt, när jag ska välja den partition jag vill ha så kan jag välja på 2. 1:Partition C (30Mb) 2: Partition D(98GB). Då väljer jag partition D. Men då står det "Windows could not find a system partition that meets its criteria for the installation". Detta stör mej nåt så ENORMT!

Kan någon hjälpa mej?

 

 

 

_________________

|Dator: Dell Inspiron |

| ________________ |

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik889 skrev:

 

Men när jag ska installera det så kommer jag bara tills man ska välja partition.

Vad är det för disk du installerar på, IDE eller SATA? Är det en SATA kan det vara så att du måste ladda drivrutiner för controllern. Klicka då på Load drivers.

Vad har du för moderkort och SATA/RAID controller?

Hur installerar du, genom att boota med Vista-DVD:n eller inifrån XP?

Är det 98GB ledigt på D?

När du är i XP, har du formaterat partition D? Detta ska inte behöva göras, då det går att formatera med VISTA-DVD:n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag installerar på SATA.

2. Jag bootar med DVD:n

3. Det är ungefär 60 Gb ledigt på D

4. Jag har inte formaterat den alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men då kommer det upp att man ska stoppa in en skiva med drivrutiner för hårddisken. Men jag vet inte vad det är för skiva???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik889 skrev:

 

Ja men då kommer det upp att man ska stoppa in en skiva med drivrutiner för hårddisken.

Brukar komma med moderkortet, eller så hämtar man från moderkortstillverkaren eller de som satt ihop datorn. Ser nu att du har en Dell och då bör Dell tillhandahålla drivers. Vilken modell av Inspiron och är det en desktop eller laptop? Vet du vad det är för SATA/RAID controller?

Man kan ha dessa drivrutiner på en diskett, CD eller USB-minne och ladda till Vista.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en modell av Dell, så kanske du har kvar en påklistrad lapp på datorn där det står en Service Tag: xxxxxxx

 

Via denna länk så fyller du i denna TAG, så kommer du till en sida där du hittar alla drivrutiner till exakt just den modell som du har, då ska du kunna tanka ner alla drivrutiner som du behöver till just den Dell-modell du har.

 

http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/dsn/en/entry?c=us&cs=19&l=en&s=dhs

 

Och har du ingen sådan TAG, så kan du istället fylla i på höger sida exakt vad din modell heter så ska du få i stort sett samma resultat.

Skillnaden är om du har något extra som inmonteras som standard, då finns drivrutinerna även till detta, om du kan fylla i "Tagen".

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 17:26:18 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså XP på C: och du vill ha Vista på D:?

 

Du vill ha dubbel bootning antar jag. Det är ganska krångligt för vad jag förstår går det inte att installera Vista hur som helst när man vill ha både XP och Vista på samma dator.

 

Jag har installerat både XP och Vista med dubbel boot. Jag gjorde två partitioner på min "första" hårddisk. Fick då C och D. Men sen räcker det inte med det utan båda måste vara primär partition. Jag fixade uppdelning med programmet Partition Magic och även primär för båda.

 

En varning för det programmet eftersom det är lätt att radera och förstöra av misstag. Man ska ha backup på allt som man kan tänkas förlora på hårddiskarna. Jag kan tyvärr inte i detalj berätta hur jag gjorde, har inte tid just nu i alla fall.

 

När man väl har uppdelat i två primära partioner så går det att installera Vista på D och då får man sedan automatiskt en boot-meny där man kan välja mellan Vista eller "Earlier version of Windows" = XP.

 

Jag fick helt och hållet all hjälp på den här sidan, det var så jag klarade det:

 

http://www.lifehacker.com/software/top/windows-vista-beta--how-to-dualboot-windows-xp-and-windows-vista-179906.php

 

OBS! Jag valde inte bokstaven "V" som i exempelt och jag fick inte heller de konstiga tecken som skribenten råkade ut för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näpp, jag har XP på D. för att C är någon struntpartition som bara är på 30 MEGABYTE!. Jag vet inte va jag jag har för moderkort eller kontroller. MEN, jag har haft samma vista på datorn förut å då funkade det fint...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag undrar om man kan ladda hem drivrutinerna på en annan dator än den man ska ha dom till? Sen flytta över dem till den datorn man ska ha dem till... Har nämligen inte internet på min dell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har laddat ner drivrutiner till min Dell så har jag i alla fall inte märkt något att det inte skulle gå bra att göra det på en annan dator än där drivrutinen ska användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik889 skrev:

 

Kan man ladda ner drivrutinerna på en annan dator först?

Det är inget problem, men när du installerar Vista måste du ha dem på diskett, CD/DVD eller USB-pinne.

På vilken partition ska du installera Vista? Det är väl inte på D och samma som XP? Det bäddar för problem. Lägg Vista på en egen partition med minst 20 GB ledigt. Är det 32- eller 64-bitars Vista du tänker installera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag installerade Vista på XP förut...det gick bra.

Men det går inte att göra en ny partition i installationsprogrammet.:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är jag med mer i detalj hur du menar!

 

Och då ska du ha en drivrutin för SATA- hårddisken och som andra har skrivit bör det finnas på Dells hemsida (eller hos dig på cd-skiva eller diskett?)

 

Dubbel boot kan ändå vara bra att köra eftersom en hel del program/hårdvara inte funkar bra på Vista. Om du ändå ska experimentera med Vista så kanske det ändå är lika bra att ge dig på att både kunna boota med XP och Vista!? En RC1 av Vista kan du väl inte köra mer än 30 dagar eller är det något special som gör att man kanske har mer, 180 dagar kanske.

 

Läs den länk som jag skickade med i tidigare inlägg om du är intresserad av att testa att ha både XP och Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag vill inte köpa nåt partition magic, jag undrar varför de inte går att göra en ny i installationsprogrammet??? Knappen e ju grå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre blåa skivor med drivisar till datorn, men när jag har den i och klickar på load driver så hittar den inget!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom fungerar inte mitt XP nå mer. så det enda OS jag hadde på skiva var det här.så detta är något av ett krisläge:thumbsdown:Jag måste få igång det, och jag vill inte lägga ut nå pengar på det för då e det ju lika bra och köpa ett nytt XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag laddade in SATA- drivrutin för Vista så gick det inte med en gammal diskett som jag använde för Xp- installation. Jag var tvungen att hämta ner nya drivrutiner. Jag har inte Dell- dator ska jag tillägga utan stationär dator ("lösa delar").

 

Det är möjligt att du också måste ha ny drivrutin. Varför det inte går med drivrutin för XP har jag inget svar på.

 

Och du har provat alla skivor?

 

Om det är märkesdator så är det väl bara att leta hos Dell men det kanske är svårt att hitta.

 

Partition Magic måste vad jag vet köras från Windows och då går det inte eftersom du har inte har fungerande XP. Och det finns tyvärr inte som gratis fullt fungerande demo. Men man kan fixa dubbel boot med gratis program men det är nog klart svårare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom fungerar inte mitt XP nå mer. så det enda OS jag hadde på skiva var det här.så detta är något av ett krislägeTumme nerJag måste få igång det, och jag vill inte lägga ut nå pengar på det för då e det ju lika bra och köpa ett nytt XP

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=902659#902890

 

Varför inte ta den XP du har köpt tidigare idag??? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som kan svara på vart man får tag i en drivrutin för VISTA. På dells hemsida finns det bara för XP ju.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik889 skrev:

 

Nån som kan svara på vart man får tag i en drivrutin för VISTA. På dells hemsida finns det bara för XP ju.

Har du testat med den som finns för XP på Dells site?

Många gånger fungerar det.

Annars behöver vi veta vilken SATA controller du har. Vilken modell av Inspiron är det du har?

Tänker du installera Vista på en egen partition och hur många partitioner har din disk?

 

Själv har jag ett Asus moderkort med Intel chipset. Men jag hämtar inte drivrutinen från moderkortstillverkaren, utan från chipset-tillverkaren.

Vad gäller SATA för min del så är det en Intel controller och då behövs inga drivrutiner för SATA/RAID, utan Vista innehåller dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den enda drivrutinen man hittar där, är en som bara ska funka till windows 2000...Dessutom vet jag inte riktigt om jag har IDE eller SATA, hur kollar man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...