Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med moderkort?

bba

Recommended Posts

Felbeskrivning:

Vid uppstart hänger sig datorn innan man ens får möjlighet att komma in i setup programmet.

Jag har tidigare haft problem med hängningar och uppstarter, men nu går det inte att boota. Till att börja med kom man efter lång väntan in i setupen och kunde välja optimerad men nu kommer man inte ens dit.

Det presenterar sig med sitt namn (Asrock) K7NF2-RAID bios 1.30 och identifierar CPU´n, sen står det press F11 for Boot menu, men om man väljer den så svarar den att den är vald men sen händer inget mer.

Det står också single channel memory mode, men där ”Press F2 för setup” brukar stå hänger den sig.

Längst ner står American megatrend och en massa siffror.

I högra nedre hörnet står 6B38, kan det ara nån felkod?.

Jag har plockat ur alla anslutningar utom grafikkort och 1 minne, har även prövat att byta minne.

Jag kör det inte i Raidläge.

Prövade även att plocka ur batteriet en stund, för att reseta allt.

Har svårt att tänka mig att det skulle vara fel på nåt annat än moderkortet.

Nån som tror nåt annat?

Jag har garanti kvar, men det kostar ju att skicka in det, samt att det är pinsamt om det inte är det som är problemet.

Stefan Eklinder
Jag har plockat ur alla anslutningar utom grafikkort och 1 minne, har även prövat att byta minne.

Du har alltså gjort det här:

Ett steg i felsökningen är ju att plocka ned datorn helt. Kör bara med det nödvändigaste: CPU, minne (ett om du har flera), grafikkort och hårddisk.

Se om datorn fungerar stabilt nu. Om den gör det så kan du sätta in del för del och se om du hittar felkällan.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Jo exakt det har jag gjort, tom utan hårddisk, men den kommer ju inte så långt att den läser in bios och kan boota nåt överhuvudtaget.

Kollade även spänningarna i bios precis innan det inte längre gick att komma in där och de låg som de brukar.

Stefan Eklinder
bba skrev:

Jo exakt det har jag gjort, tom utan hårddisk, men den kommer ju inte så långt att den läser in bios och kan boota nåt överhuvudtaget.

Vad händer om du kopplar in hårddisken också?

Låter som om BIOS söker efter något att starta ifrån på din beskrivning.

Ta också en stund att titta över att du kopplat in allt rätt. Räcker med någon kabel som sitter fel, så strular hela datorn.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Såvitt jag förstår så läser den inte in bios och då hittar den inte heller vare sig hårddisk eller diskett.

Jag har provat med hårddisk också.

Datorn funkade minutrarna innan den hängde sig och inte gick att återstarta. Den har hängt sig tidigare, men då alltid gått att återstarta, jag trodde det var nåt knas med minnena så jag har provat olika kombinationer där innan, utan resultat.

Jag har kollat alla kablar för säkerhets skull men ser inget konstigt.

350 kr vill de ha i felsökningsavgiftom det inte är fel på kortet, men det kanske är normalt? (PC superstore)

Man vill ju vara ganska säker innan man skickar in det, ett nytt kostar 450 kr.

[inlägget ändrat 2007-01-02 14:41:13 av Bsba]

Problemet löst.

Det visade sig att jag inte hade resetat bios på rät sätt, man måste tydligen både ta ur batteriet samt näkabel och kortsluta två pinnar.

Tack för tipsen det ledde mig i alla fall på rätt spår.

Sen kan man ju alltid fundera på varför biosen kraschade, men det blir nog en ny tråd (fortfarande problem med blåskärm och hängningar.

Fortsätter nog i denna tråden ändå.

Det visade sig att det funkar några gånger, körde ett antal timmar varje gång, men sen är jag tillbaka på ruta ett - bios verkar inte läsas in och inga enheter kan därför startas.

Jag installerade om/reparerade windows men borde egentligen knappast vara felet, eftersom den inte ens försöker starta win?

Sista gången den startade windows så hängde/stoppade det sig halvvägs, även ominstallationen gav några blåskärmar innan jag kom igenom.

Kan grafikkortet ge dessa problem?

Det startas ju först, det är ett Nvidia gforce400mx agp 64 MB.

Törs jag skicka in moderkortet för felsökning, med risk att få betala 350 kr?

Kan jag göra några fler tester innan?

Kan du inte prova ditt grafikkort på en annan dator eller prova ett annat grafikkort på din dator.

[inlägget ändrat 2007-01-05 22:41:46 av bchg]

Så nu har jag prövat att byta grafikkort och nätdel, även tagit bort Satadisken och startat ett gammalt windows från en gammal IDE disk, men resultatet blir detsamma.

Nu är nog mina ideer slut.

hej!

har läst era inlägg därför jag har samma problem med mitt asrock k7nf2-raid som jag köpte för ett par dar sen.

jag har provat all mina delar separat och de har fungerat som det ska.

igår förrgår gick varningssignalen igång för första ggn efter att jag tagit bort

allt utom cpu och hårddisken(tror jag!?). jag satte tillbaka allt igen och det slutade pipa när jag satte tillbaks minnet.

jag antog då att man måste köra dual channel för att systemet skall ufngera även då det står i manualen att man kan köra med olika minnen eller med bara

ett minne!

provade kompisens två 512:or och det fungerade.

åkte och köpte ett identiskt minne oom jag redan hade och satt i dom och det funkade INTE. tog ut det ena minnet så att bara nya minnet satt i, då fungerade det.

aha tänkte jag och satt i alla mina komponenter på mitt gamla moderkort som jag antagit varit trasigt för att se om jag köpt nytt moderkort i onödan för att minnet varit trasigt.

men det fungerade inte där så jag satte tillbaka alla komponenter till det det nya moderkortet och slog igång systemet! FUNGERAR INTE! helt sjukt!

har provat allt som jag har läst på olika forum utan resultat. trodde ett tag att jag "bränt minnena" då jag satte tillbaks dom på mitt gamla moderkort men kompisens minnen funkar och dom hade jag där oxå.

det verkar som om det inte går att tömma c-mos minnet på nåt sätt.

jag har amd athlon 2600+, ddr400,ati radeonx1600,350w psu

visst att det är b-kvalitet på kortet och det kanske skulle kunna bli lite blåskärmar och funka lite svajigt, men att inte ens komma till biosen är helt galet

Jag lyckades tömma cmos minnet en gång men det funkar tydligen inte varje gång, nu kommer jag inte in i bios.

Mitt kort funkade hyfsat några månader, visserligen lite trassel med blåskärmar när jag installerade windows, men sen gick det. Efter ett tag började det komma konstiga frysningar, som krävde hårdomstart, sen fler och fler blåskärmar.

Tyvärr finns det väl inte så många tillverkare att välja på till sockel A, jag behövde ett nytt kort eftersom mitt gamla krånglade. Kommer nog att försöka undvika Asrock i fortsättningen även om det sägs att Asus ligger bakom.

Jag ska skriva ihop ett brev till supporten få se (http://www.asrock.com/tsd/tsd.asp ). Netsuperstore hade ingen vidare support, de sa bara skicka hit det så felsöker vi, men om det inte är nåt fel så kotar det 350 kr.

jag ska åka in och lämna skiten idag!

lämnade det redan dan efter jag köpt det och sa det måste va fel på det, killen (på dataprince stockholm) gick iväg och testade kortet. kom tillbaka och konstaterade att det va fel på det!!

jag fick ett då ett nytt och krävde att det skulle testas innan jag tog det. det funkade inte heller, inte heller det tredje kortet, men då trodde killen att det var fel på deras processor och frågade om han fick låna min.

jag hade alla komponenter med mig så visst fick han det. då funkade det tydligen och jag gick hem efter att ha väntat i lite över en timme och såklart funkade inte kortet i mitt system när jag kom hem.

dataprince säger att de har sålt mängder av detta kort och att jag är den förste med detta problem.

det finns en hel del kort med socket a på olika nätbutiker om man söker på pricerunner.

Det är väl fördelen med lokal butik, jag köpte mitt hos Netsuperstore och måste skicka det, därför vill jag vara säker på att det är trasigt.

Misstänker att detta kommer att ta tid, jag kommer nog att under tiden uppgradera mitt system till amd x2 och sätta de gamla prylarna i en annan dator om jag får det att funka.

Skriv gärna hur det gick med ditt.

jag åkte in med kortet igen och killen på affärn bara suckade. han kollade kortet med alla mina komponenter för att "bevisa " att det inte var något fel på dem. efter ett tag hämtade han ett nytt kort men det gick lika dåligt. så han säger att min akomponenter och moderkortet inte är kompatibla med varann.

så det hela slutade med att jag fick köpa nytt moderkort och ny processor. tyvärr ett nytt asrock pga att jag skulle kunna använda mina ddr minnen samt mitt agp-kort.

jävla tråkig historia det här men nu kan jag ivarje fall använda datorn.

Surt, men minnen är dyra.

Jag plitade i alla fall ihop en lång historia och skickade till Asrock. Tyvärr blev jag väl inget klokare, de svar de gav var av samma typ som här. De svarade i alla fall snabbt. Det enda jag inte har haft möjlighet att testa är CPU´n. Kom på att jag ska sätta in mitt gamla kort igen för att testa, det hade i alla fall en annan feltyp (stängde av sig ibland), då kan man ju se om det fortfarande bara är det felet eller kanske det är CPU´n.

Ser sedan ingen annan råd än att skicka in kortet, med risk att få betala 350 kr + frakt, inga stora pengar men jag vill inte lägga ut så mycket eftersom datorn börjar bli gammal.

• 2 weeks later...

Tänkte bara skriva några rader om hur problemet löstes.

Innan jag skickade in moderkortet, fick jag en svag känsla att det ändå kunde vara CPU'n, den enda del jag inte kunde testa på nåt bra sätt. Köpte en beg. på Tradera för 300 kr och se, det funkar! På köpet fick jag en snabbare CPU. Lite andra problem kvar att lösa , men de tar jag i annan tråd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...