Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator


Loliver

Rekommendera Poster

Tjaa!

 

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ny dator och jag har konfigurerat ihop litegrann nu och jag skulle behöva synpunkter på valet av komponenter samt om någon kan se att delarna inte passar med varandra.

 

Burken ser ut såhär:

 

Processor: [1 969:-] Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

 

Minne: [1 195:-] A-DATA 1024Mb 800MHz

 

Moderkort: [1 190:-] Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket 775

 

Chassi: [790:-] Black Thunder Miditower Black 350W ATX + Zalman cooling

 

Grafikkort: [2 578:-] Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail

 

+ att jag har en 250gigs Sata hårddisk liggandes som jag inte får in på min nuvarande föråldrade dator.

 

Priset för detta har jag fått till cirkus 7 891kr. Är det bra eller skulle man kunna få bättre prestanda för samma pengar?

 

Jag undrar om dessa komponenter passar bra med varandra och om det är nåt som vore helt annorlunda påpeka gärna detta. Det jag har tänkt använda datorn till är Bl.a att spela spel. Duger denna dator då? Hur bra är den i ett spel på ett ungefär? Är det nån del som behövs som saknas för att ha en fungerande dator?

 

Jag tror allt borde stämma och tycker den borde duga bra i dagens spel och förhoppningsvis även hyffsat i morgondagens spel. Hag jag fel?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Core 2 Duo går utmärkt att överklocka utan större besvär. De brukar komma upp i ca 3,3GHz eller tom mera.

Oavsett om det är en E6300 eller E6800.

Spar några kronor genom att välja E6300 1,86GHz

 

Nätaggregat: Jag tycker att 350W är för lite till ett x1950XT.

Men går det så går det.

(Egentligen är effekten ganska ointressant. Det som behövs är 12V ström. Det talas ofta om minst 20A till 12V kontinuerligt till en modern dator. Och mera kortvarigt, en hårddisk kan dra 6A i starten, 1A därefter.)

 

Hade själv föredragit en djupare låda (så det inte är så trångt mellan hårddiskar och grafikkort)

som

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CHILCX01BBBL

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack perfekt information!

 

Då undrar jag väl egentligen bara om alla delar passar med varandra så den startar sedan(?!) och om det är prisvärt eller om jag gör ett riktigt felköp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan (nästan) garantera att det nätaggregatet inte kommer att räcka.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har nu ändrat till det jannejanne rekommendera. Ett 400W nätagg. Är det fortfarande för lite lr?

 

Jag har hört talas om 4pin och 6pin hur kollar man upp om sånt passar? Nån som med ett vant öga snabbt kan säga om sånt stämmer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bättre val av låda, helt klart. Problemet är att watt talet inte berättar hela sanningen om vad aggregatet klarar av men jag skulle tro att det nya aggregatet räcker till.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men lite kan man väl dra parallelen att ju högra watttal desto bättre nätagg?

 

Skulle du kunna ge ett exempel på ett nätagg som garanterat skulle klara datorn? Så man får en känsla för priset och då avgöra om det är värt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men lite kan man väl dra parallelen att ju högra watttal desto bättre nätagg?

Nja det är det man inte riktigt kan tyvärr, det är snarare så att ju dyrare dess bättre.

 

Det här är exempel på ett nätaggregat som kommer att överleva några uppgraderingar http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320183

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha joo desto mer pengar desto bättre brukar det normalt vara.:)

 

Jag lägger upp förändringarna och då skulle jag vilja höra vad som tros om det.

 

Två förslag:

 

1.

 

Processor: [1 669:-] Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

 

Minne: [1 095:-] GoodRam Hi-Performance Platinum 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz 800MHz

 

Moderkort: [1 190:-] Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket 775

 

Chassi: [795:-] Chieftec GX-01B GigaTower BLACK ATX (utan nätagg)

 

Nätaggregat: [629:-] Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX

 

Grafikkort: [2 578:-] Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail

 

Dryga 8000kr.

 

2.

 

Processor: [1 669:-] Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

 

Minne: [1 095:-] GoodRam Hi-Performance Platinum 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz 800MHz

 

Moderkort: [1 190:-] Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket 775

 

Chassi: [1 075:-] Chieftec Mesh LCX-91B-B-SL Super MidiTower Black/Siler 400W ATX

 

Grafikkort: [2 578:-] Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail

 

Ca 7 800kr.

 

Vilket alternativ är att föredra i detta fall? Är det värt 500kr extra för ett annat nätaggregat eller duger det andra alternativet så pass så jag kan spara in de pengarna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag 1 tycker jag verkar trevligare :thumbsup:

 

Jag vet att många försöker att spara på nätaggregatet men det är ingen vidare bra ide. Se det istället som en investering som du kommer att ha i många år.

 

En CPU eller ett grafikkort blir "omodernt" på ett år eller så men ett nätaggregat har du i många år och flyttar över till en den nya datorn om några år då du vill ha en snabbare dator.

 

Ett "trilskande" nätaggregat är inte roligt att felsöka då det kan ge en mängd konstiga symptom.

 

Har du råd så tycker jag att du skall välja 2GB minne men sen så har du en väldigt konkurrenskraftig dator.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla tips!

Ska kila iväg på banken nu och fixa pengarna :)

 

Det blir ett separat nätagg, för ca 500kr istället.

 

Jag kommer ej köpa 2gigs ram nu men så fort jag fått in lite mer pengar kommer nog det införskaffas oxå.

 

Tack & Bock!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det minne du valt Good-Ram finns inte med bland listan på QVL minne

för P5B.

 

A-data minne finns med.

Det som är lite oroande är att väldigt få minnen har klarat testerna med 2 par minen (4 st, kolumm C)

 

Ingen nackdel att läsa ASUS manual till P5B innan man köper minne

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5B

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5B/e2620_p5b_b.pdf

 

och dra hem de senaste drivarna etc både från ASUS och ATI.

 

alltför ofta är de på medföljande CD gamla, kan sakna optimeringar/buggfixar för de senaste spelen osv.

 

Är det föresten nån som vet hur man hittar senaste QVL minnes listan på www.asus.com?

 

Eller är det bara en rad som hänger med i ASUS moderkorts manualer?

 

Vad det gäller nätaggregat så säger en enkel tumregel att bra nätaggregat med hög verkningsgrad (över 80%) ofta ger Priset/2=Watt kontinuerligt.

tex 1000kr ger ca 500W. För aggregat med ca 70% verkningsgrad kan man dela priset med 1,5. Jag var inne hos chieftec och tittade på dera separata nätaggregat och är det dom som sätts i lådorna borde ett Chieftec 400W räcka.

 

Ett sådant skulle ge max 29A på 12V mer än nog för den tilltänkta datorn.

http://www.chieftec.de/?page=products_continue&item=19&k_id=5&language=uk

 

Jag sitter just nu med en AMD64 4600+ 2,4GHz och MSI7900GTO (snikvariant av GTS) och burken drar från 230V nätet just nu ca 175W.

 

Tog och körde 3DMark03 och kom upp i MAX ca 270W.

Om nätaggregatet Cooltek 500W har 75% verkningsgrad så betyder det ca

210W belastning från processor och grafikkort. Och det borde ett bra 400W nätaggregat klara.

(Men inte ett Q-tec 400W. Q-tec anger effekten aggregatet kan avge under högst 15 tusendels sekund.)

[inlägget ändrat 2007-01-02 23:22:15 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att det du jannejanne skriver är nånting dåligt.

 

Du menar att dessa minnen kmr ej fungera antar jag?

Allting är beställd men förhoppningsvis kan jag ändra om så är fallet därför behöver jag snabbt svar nu.

 

Datorn som är beställd:

 

1 st Chieftec GX-01B GigaTower BLACK ATX without PSU/utan nätagg [Leveransklar]

 

1 st Hiper HPU-4M580 Type-M Black 580W ATX [Leveransklar]

 

1 st Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX [bekräftad, prel. 2007-01-05]

 

1 st Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 [Leveransklar]

 

1 st GoodRam Hi-Performance Platinum 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz [bekräftad, prel. 2007-01-05]

 

1 st Asus Extreme Radeon X1950XT 256MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI VIVO RETAIL PCI Express [Leveransklar]

 

 

Det du säger om 2 par minnen betyder det nåt jag måste se upp med? Att tex om jag köper till ett till minne på 1gig kommer detta ej att funka även om det är av samma märke?

 

Jag läser manualen för fullt nu! Men du menar att jag ska bränna ut de senaste drivarna och installera därifrån istället för ifrån medföljande skiva?

Är det inte lättare att bara uppdatera dom efteråt?

 

Det du skriver om nätagg får det nätagg jag valt att passa bra i mina ögon.(?)

 

Tack igen o hoppas på snabbt svar så jag kan ändra ordern om det inte funkar särskilt bra ihop!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen mer garanti för att de kommer funka än följande från Good-Rams hemsida.

http://www.goodram.com/compatibility.htm

 

Det finns ingen som helst information hos Goodram. Om spänningar , lämpliga minnesinställningar vad jag kunde hitta.

 

De kan köpa vad som helst och byta leverantör av chip på modulerna när som helst. Så det minne du köper om 2 månader har andra minneschip än det du köper nu.

Men GooDRam kan också göra alldeles utmärkta minnen.

 

Bra nätaggregat Hiper 580W, kommer räcka utan problem.

 

Lättare uppgradera efteråt?

Nej.

Dessutom om nått krånglar så kan det ju bero på gamla drivare.

Har du de sista drivarna (inklusive kört i sista BIOS) från början har du gjort allt.

Då är det hårdvaruproblem.

 

För att först avinstallera gamla drivare för det strular, instabilt. Sedan starta om och

Sedan köra driver cleaner professional i felsäkert läge. Starta om

Installera nya drivers.

Men fick inte bort allt vid avinstalleringen. Nu riktigt kass, funkar inte alls.

Formatera hårddisken och börja om från början med

Operativsystem

Servicepacks DirectX9c och nya

Chipdrivare

Nätchipdrivare

Ljuddrivare

Grafikkortsdrivare

och innan brandväggen är installerad (om du inte kör med router med brandvägg)

får datorn inte vara ansluten till internet.

Det tar bara några minuter innan en XP dator utan brandvägg är full med skit idag. Det är enklare börja direkt med de senaste hemladdade drivarna på CD

 

Annat som jag tycker är bra att ha på en sådan CD med sista BIOS, alla drivare mm etc är

CPU-Stability

CPU-burnin

DirectX 9C

3DMark03 (bara 178MB)

7-zip

Adobe reader

Firefox eller Seamonkey webbläsare

Openoffice

http://www.softpedia.com/progDownload/Driver-Cleaner-Professional-Download-20706.html

 

mm.

och en CD med

memtest86

 

Dessutom de 2 sista inläggen i den här tråden kan kanske ge idéer.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=903196

 

Skriv gärna hur det går. Funkar de billiga GooDRam bra så kan andra också spara lite i nästa bygge. Och då vill jag gärna veta det....

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-04 23:50:21 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret kom just lämpligt!

 

Om goodram inte skulle passa tror ni man får byta då eller kan det vara svårt? Det är nämligen så att jag har fortfarande chans att byta eftersom de ej skickat sakerna än. Sen undrar jag när ( och hur ofta det är ) man använder information såsom spänning och sånt?

 

Vad skulle ni rekommendera? Hur stor är risken att de inte kommer att funka? Den borde väl vara hyffsat liten tycker jag lr?

 

Jannejanne du har också just övertygat mig om att skaffa en skiva med senaste drivarna och bios och bra program, de flesta du nämnde lär hamna på en sådan ikväll kan jag ju meddela! Måste skivan vara "körbar"? eller ska man bränna en som "data" lr nåt annat?

 

Länkarna var även riktigt bra info som jag inte hade en aning om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara duktig på datorer, kan tyska också! Inte pjåkigt..

 

Tack så mycket jag kör på GoodRam och kommer meddela hur det gått när jag fått grejerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...