Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ipconfig /all


rebellerna

Rekommendera Poster

När jag kör ipconfig /all blinkar fönstret med information till i en millisekund för att sedan försvinna lika fort.

 

Åtgärd?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver ipconfig/all troligen direkt under "Start/kör"

 

Skriv som "Thomas Tydal" säger istället.

Först cmd under Start/kör", sedan skriver du ipconfig/all, så blir det bättre.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Thomas Tydal skrev:

Kör cmd i stället. Du får du upp fönstret. Sen kan du skriva ipconfig /all däri.

 

Ska kanske förtydliga att Document and settings/användarnamn framför ska bort. För att ta bort det kan man skriva cd.. och trycka enter. Användarnamnet försvinner. Fortsätter cd.. och enter. Då är man inne vid C:\> och kan där skriva ipconfig/all och enter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Ska kanske förtydliga att Document and settings/användarnamn

> framför ska bort.

 

Varför det? ipconfig ligger i pathen, och hade den inte gjort det hade den inte legat i roten utan i \windows\system32\ (antar jag, kan inte kolla i och med att jag kör Linux).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Ska kanske förtydliga att Document and settings/användarnamn

> framför ska bort.

 

Spelar ingen roll om du gör det eller inte, du får upp samma information oavsett.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

/

/gästen skrev:

> Ska kanske förtydliga att Document and settings/användarnamn

> framför ska bort.

 

 

Spelar ingen roll om du gör det eller inte, du får upp samma information oavsett.

 

Oki, var en här i helgen, tror jag, som gjorde så. Han/hon skrev att inget hände utan fick upp att det var felaktigt kommando eller liknande. När han/hon sedan gjorde som jag skrev så fungerade det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Han/hon skrev att inget hände utan fick upp att det var felaktigt

> kommando eller liknande. När han/hon sedan gjorde som jag skrev

> så fungerade det.

 

Kan ha stavat fel första gången. Ipconfig ligger inte i c:\ Det ligger troligtvis i c:\windows\system32\ så i så fall skulle man ha skrivit cd\windows\system32

 

"Pathen" är de kataloger som söks igenom automatiskt efter körbara filer om de inte hittas i aktuell katalog. Windowskatalogen, system32 och några till ingår där som standard.

 

Nu var det länge sen jag höll på med dos, men jag vill minnas att om man bara skrev path så fick man upp vilka kataloger som låg i pathen. Skrev man path följt av kataloger (separerade med semikolon) så ersattes pathen till att bli det. Ville man lägga till den aktuella pathen kunde man använda variabeln %PATH%

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Ni har rätt. Jag provade nu utan att göra som jag skrev först, och det fungerade.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det funkade för mig.

En annan sak:

När jag sedan skall till routern för att höja säkerheten i mitt nätverk skall jag då skriva in mac-adressen i webläsaren (funkar inte)

Eller hur går jag till väga?

 

/HB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske förtydliga att Document and settings/användarnamn framför ska bort. För att ta bort det kan man skriva cd.. och trycka enter. Användarnamnet försvinner. Fortsätter cd.. och enter. Då är man inne vid C:\>

 

Skriv istället cd\ så kommer du dirket ner till roten. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skriva in IP-adressen, dvs den du får fram som gateway när du har kört ipconfig.

 

På hemma modellerna är det oftast 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 men det kan även vara en "2" på slutet beroende på tillverkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...