Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn mystiskt seg, hårddisken?


Clawhead

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

För några dagar sedan märkte jag att min dator [P4, 3 ghz, 2x Kingmax DDR2 512 mb ram, HD Maxtor Plus10 250 GB, XP Pro, inköpt 2005-10] inte riktigt hänger med muspekarens rörelser och att den var allmänt seg, dvs t.ex. kontrollpanelen tog flera minuter att starta. Detta utan att ha gjort något speciellt, senaste installerade programmet var dock senaste Norton AV.

 

Efter detta har jag testat lite olika teorier och jag dras mot hårddisken som boven i dramat. Detta eftersom det tar extremt lång tid att tex packa upp en rar-fil, checkdisk avbröt jag eftersom det tog för lång tid, har även en ID3-killer som listar mp3:or som inte har ID3-tags ok, men som tar onormalt lång tid på sig att ta bort taggar.

 

Det skumma är att datorn bortsett från att vara seg, speciellt när det skrivs till hårddisken, är någorlunda normal, det funkar att ladda ner saker och köra program som vanligt.

 

Kan det vara så att HD:n håller på att krasha eller kan det vara något annat som orsakar problemet? Försökte ladda ner Maxtors diagnostikprogram, men det var fett gammalt, ville skapa en diskett av något slag, jag har inte ens en diskettstation i datorn =).

 

Info om hur jag kan lösa mitt problem tas ytterst tacksamt emot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta Maxtors testprogram även på denna CD:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Kan ju vara bra och kolla hårddiskens överföringsläge (om det är en PATA/IDE-disk du har och inte en SATA-disk):

Högerklick på datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren - IDE ATA/ATAPI-styrenheter - Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar

Vad står det för Aktuellt överföringsläge för hårddiskarna?

Det ska vara Ultra DMA Mode 5 om det ska gå med full hastighet.

 

Om de står i PIO-mode så har Microsoft tänkt sig att du får tillbaks diskarna i DMA-läge så här:

http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;817472

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Att muspekaren inte hänger med låter ju snarare som RAM... att du har för många onödiga program igång... Ctrl-Alt-Del, Aktivitetshanteraren, Processer (heter det väl sen?)... Vad är det för nåt som tar CPU och minne där?

 

Senaste Norton lär väl vara ganska bloatat? Prova att avinstallera det och se om det blir någon skillnad.

 

Visst kan hårddiskar gå sönder, men ett år känns som lite kort tid. Har en Seagate 214 MB från 1993 som snurrar fortfarande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svaret!

 

Enligt mina papper så är hårddisken en 16 MSATA, och den ligger under "Disk drives" i Enhetshanteraren (Device Manager). Har du någon koll på om man kan göra något liknande ditt tips med en SATA-disk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns faktiskt inte så mycket som tar upp minne, lite explorer.exe, svchost.exe, och lite annat. Det finns inget som tyder på att något äter resurser där.

 

Vad menar du med Norton bloatat? Att det tar mycket resurser eller? Jag provar iaf att avinstallera och ser vad som händer.

 

Tack för tipsen!

 

[Avinstallerade Norton, dock utan någon förändring av problemet]

[inlägget ändrat 2007-01-01 16:32:23 av Clawhead]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, du får kolla runt lite själv i Enhetshanteraren. Informationen har inte med själva disken att göra utan med diskcontrollern. Du kanske hittar någon bra webbsida om du googlar på SATA PIO mode.

 

Norton tar mycket resurser, även om årsmodell 2007 ska vara bättre i det avseendet än 2006.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Prova en enkel sak. Hämta hem en testversion av Diskeeper och defragmentera hårddisken med det programmet. Kör även en defragmentering av MBR (Master Boot Record)-rootfilen, för att den kan orsaka att datorn går som i sirap om den är mycket fragmenterad.

 

Ladda ned översta alterinativet härifrån:

http://www.diskeeper.com/downloads/menu.aspx

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt var hårddisken enligt Diskeeper critical och hade för lite ledigt minne. Har aldrigt tänkt på att man måste defragmentera HD:n, trodde det var 90-talsfasoner. Dock var det så illa åtgånget att det i princip var omöjligt att defragga den, typ en procent på 12 timmar, så jag sket i det och formaterade och började på ny kula.

 

Så, om någon läser detta i efterhand via sök - Kom ihåg att defragmentera lite då och då!

 

Tack Stefan! Du är ett geni. Tack till alla andra som också svarade!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...