Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionera en "full" fysisk hårddisk


_AnS

Rekommendera Poster

Partitionera en fysisk hårddisk, som redan är EN heltäckande partition.

 

Hejsan Spånga nyårsafton 2006 kl 11 37

 

Jag har köpt en beg Dell Dimension 8200 vars 120 Gb C:\ skivminne består av en enda stor partition. Hittar ingen info någonstans om hur man kan minska denna första partition för att sedan kunna lägga in ytterligare 2 -3 partitioner.

 

Börjar få en obehaglig känsla av att jag kanske måste omformattera hela disken med en veckas uppsättningsarbete åt helsike ! ! !

 

Finns det något klokt ord därute i cyberrymden?

 

Ha en bra nyårsafton också //Anders Söderman

 

 

[bild bifogad 2006-12-31 11:39:39 av _AnS]

902328_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klippt från sidan som den undre länken pekar på:

Notice: This is only small and unfunctional demo version. The full version can be buyed here for $69.95.

Partition Magic finns inte i någon gratis-version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för hjälpen.

 

Mycket tråkigt att man måste köpa programvara för 750 SEK, när detta borde ingå i XP, men jag kommer att behöva köra två OS parallellt, så Norton Partition Magic ska ju kunna det också.

Provar att ladda ner demoversionen för leveransen via nätet tycks dröja.

 

Trevlig nyårsafton på er bägge två / Anders S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

_AnS skrev:

 

Mycket tråkigt att man måste köpa programvara för 750 SEK, när detta borde ingå i XP...

Med demoversionen fungerar det inte, utan man kan bara använda den för att se möjligheterna, men inte i slutändan fastställa. Det var i alla fall min erfarenhet vid ett test.

 

Den funktion du efterlyser ingår i Microsofts kommande operativsystem Vista. Man kan krympa och utöka partitionen som operativsystemet ligger på. Fungerar alldeles utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annat OS skriver du, är det någon Linux-variant? Då brukar det ingå ett partioneringsprogram i installationen. Se också Zerblats tips om gparted i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=897486

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Ett annat OS är Windows 98 eller NT, eftersom jag har en gammal licens av Intergraphs SmartSketch, som kostar ca 30 000 SEK (GeoMedia) att skaffa nytt om jag ska kunna köra det under XP. Alltså bättre att ha två OS antar jag ... Anders

 

PS Nu levererades Partition Magic via mejl. Länge leve Internet

Då kan jag gå ur "Downloading Ubuntu" där jag just var. DS

 

Tack alla - nu blir det Magic för hela slanten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...