Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Urval från lista


CoWi

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har lyckats skapa en matrisformel för att ta reda på hur många personer som uppfyller villkoren i fyra celler som innehåller listrutor (skapade med Data/verifiering ).

Detta funkar men jag skulle vilja ha en funktion likt den i autofiltret där man kan välja "Alla" så man får med alla förekomster i det urvalet.

 

{=ANTAL(OM(Yrkeskategori=C4;OM(VO=C3;OM(PåslagG=C6;OM(Kon=C5;Nuv_lön;"")))))}

 

Conny

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-31 10:18:42 av CoWi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se framför mig exakt vad du har och vill göra men det hela hänger väl på OM()-satserna.

 

eller... mmmhh... kanske får bygga om formeln helt....

 

Du vill alltså kunna skriva in ex.v. * i C4 för att alla yrkeskategorier med viss VO eller * i C3 för att räkna alla med viss yrkeskategori fast fria VO

 

Ge oss ett praktiskt exempel med värden så blir det enklare för oss att se men jag chansar, något i stil med:

{ =PRODUKTSUMMA(OM(C1="*";1;(A1:A4=C1))*OM(C2="*";1;(B1:B4=C2))) }

där C1 är en villkorscell och A1:A4 är (ex.v.) yrkeskategorier. C2 en annan villkorscell osv.

 

Ett problem finns. Om * skrivs i alla villkorsceller returneras 1. Detta går enklast att hantera, tror jag, med en OM-sats i början som kontrollerar om alla celler har värdet * då kan den returnera ex.v antalet icke tomma celler i någon av kategorierna.

Eller så kan man skriva enligt:

OM(C1="*";A1:A4<>"";(A1:A4=C1))

fast detta blir lite mer omständligt och svårare att veta vad som sker.

 

och ja - det ovan är en matrisformeln och den bygger på att SANT*SANT = 1 och SANT*FALSKT= 0

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar

 

Jag tror du uppfattat mitt problem rätt, jag vill kunna välja alla förkomster för något eller några av villkoren och svaret skall ge antalet förekomster.

 

Men jag får det inte att fungera med produktsumma, är det inte så att den funktionen kräver värden som matriselement.

Alla mina områdesnamn utom nuv_lön innehåller text.

 

Det funkar bra så länge jag inte försöker använda "*" då får jag 0 som resultat.

 

Är jag helt snett ute ?

 

Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt klartänkt idag då jag är under attack från en illasinnad organism i mikroformat.

 

Men - ge mig en skärmdump eller ett exempel att testa på. Produktsumma-formeln ska fungera på värden, det är det enda jag kan säga nu...

 

samt vad menar du med:

Men jag får det inte att fungera med produktsumma, är det inte så att den funktionen kräver värden som matriselement.

Matriselement?

 

som sagt, inte helt på topp...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta... Jag skulle gärna skicka dej ett exempel att testa på men jag vet inte hur man gör.

 

Matriselement såg jag i hjälptexten till produktsumma och antog att det är de celler som ingår i matrisen.

 

Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PRODUKTSUMMA eller SUMMA var visst egalt i detta fall.

 

Bifogar ett bild där du ser hur jag tolkat hur du vill ha det. Du kan även kopiera uppställningen och se att det fungerar för dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2007-01-04 10:59:01 av Monshi]

903770_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade din formel och får värdefel på de poster som innehåller text.

I kommentaren står det fel datatyp.

Kola på bilden

 

Conny

 

[bild bifogad 2007-01-04 12:08:01 av CoWi]

903786_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju exakt lika ut så jag har just nu ingen aning vad som går fel.

 

Om du stegar igenom formeln där det går fel - vad är det som går fel. Visst, jag tror jag vet vad men inte varför.

Är referenserna rätt?

 

Kan maila över det testark jag har om du så önskar.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

done

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket.

 

Din fil funkade och nu även min.

När jag sedan satte in formeln i den riktiga filen rapporterades SAKNAS men efter lite letande upptäckte jag att alla ingående områden inte hade samma antal rader...rättade och simsalabin.

 

Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...