Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSN


Bazeman

Rekommendera Poster

Har stött på ett litet problem...

 

Använder inte MSN och har avinstallerat det på samtliga maskiner hemma. En av anledningarna är att det programmet kräver en hel del resurser trots att man inte använder det. Jag gjorde den senaste uppdateringen från Microsoft häromdagen och nu helt plötsligt ligger MSN igång i aktivitetsfältet igen.

 

En snabb koll visar att programmet heter msmsgs.exe så jag söker igenom datorn efter filer med det namnet. Hittar 4 st och raderar dem alla samt tömmer papperskorgen. Ingenting om MSN finns installerat och de vanliga katalogerna är tomma eller borttagna. Några minuter senare dyker samma ikon upp igen och processen är igång med samma filnamn. När jag då söker igenom datorn ytterligare en gång finns ingen fil med det namnet.

 

Någon som vet vad det är och hur jag kan få bort det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till kontrollpanelen/Lägg till T abort program/ menyn på vänstersida

Lägg till ta bort windowskomponenter så ska du kunna välja bort detta genom att bocka ur den

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr... Har redan avinstallerat allt som har med messenger att göra. Dessutom har jag raderat filen msmsgs.exe på samtliga ställen som den förekommer i hela datorn. Lika förb-at dyker den upp...

 

Den beskrivningen är jättebra, men den platsen den hänvisar till har jag redan aderat för länge sedan och det finns inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Om du går in där Datamilla tipsade om, är Windows Messenger avmarkerad där? Avinstallera annars därifrån. Att radera systemkomponenter som du verkar ha försökt göra (genom att bara radera utvalda filer) är inte rekommenderat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat vad som hänt...

 

Jag har tidigare gått in i sysoc.inf och tagit bort "hide" för att kunna avinstallera programmet. Sedan gjort alla andra "tips och trix" för att få bort det och alla dess komponenter.

 

Men efter den senaste systemuppdateringen från Windows har allting uppdaterats igen och lagt till Windows messenger i maskinen. Uppdateringen har även lagt till "hide" i sysoc.inf återigen så där kollade jag faktiskt inte eftersom jag visste att jag hade tagit bort den därifrån tidigare.

 

Tycker bara att det är skit att Microsoft "tvingar" alla att använda ett program trots att man inte vill...

 

Tack för hjälpen i alla fall ni som engagerat er i detta och jag hoppas att allt är borta nu. Det märker jag i morgon bitti... ;-)

 

Gott nytt år på er alla!

 

[inlägget ändrat 2007-01-01 00:34:29 av Bazeman]

[inlägget ändrat 2007-01-01 00:34:56 av Bazeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker bara att det är skit att Microsoft "tvingar" alla att använda ett program trots att man inte vill...

Hm, i min XP Pro var den tjänsten inte ens installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har XP home... Där ligger problemet...

 

Misstolka mig rätt. XP är ett mycket bra OS. Har inte haft några problem med stabiliteten sedan uppgraderingen från 98/ME. Men jag gillar inte idén att lägga MSN i OS, vill man ha det får man väl ladda hem det... Det är mycket på grund av att MSN ligger i de flesta maskiner från leverans idag som det suveräna ICQ i princip har dött idag. PC För Alla hade ett test för något år sedan då ICQ och MSN jämfördes och ICQ hade övertaget men att MSN "vann" testet då det fanns installerat från början... För mig är det negativt. Tur är väl kanske att alla inte är av samma åsikt...

 

Det intressanta är att om man installerar MSN ovanpå den gamla Windows Messenger som följer med datorn ligger de båda och körs parallellt. Så var i alla fall för några år sedan då jag trots allt använde MSN.

 

Nåja, huvudsaken är i alla fall att det är borta från mitt system igen.. ;-)

 

[inlägget ändrat 2007-01-01 00:57:50 av Bazeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket på grund av att MSN ligger i de flesta maskiner från leverans idag som det suveräna ICQ i princip har dött idag

Mmm, personligen använder jag enbart ICQ, eftersom jag tvingat alla på kontoret att använda det (inte kan de ju säga emot det lokala geniet ;)

I övrigt använder jag inte instant messaging, jag föredrar att prata med polare och familj "in real life".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak du kan göra för att ta bort MSN är att du kan avinstallera ditt windows, detta gör ju såklart att du inte kan avända din dator (Utan OS), men detta löser du genom att installera ett utav de tidigare OSen från MS tx Windows 3.11

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är det inbyggda Windows Messenger du har problem med.

 

Msn Messenger måste man installera själv, men Windows Messenger är egentligen en enklare variant på msn messenger.

 

 

 

Men visst går det att helt avinstallera Windows Messenger.

 

Klicka på "Start och Kör"

 

Skriv in detta och klicka på OK, så avinstalleras Windows Messenger från din dator.

 

Men du måste ha med alla tecken exakt, så det bästa är att kopiera och klistra in .

 

 

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...