Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Support - en guldgruva eller kolgruva?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

IT-bubblan har spruckit. Det har den säkert, men där bubblorna aldrig spricker måste vara inom helpdeskområdet. Där verkar finnas ett uppdämt behov av hjälp och behov av alla sorters hjälp av kunnigt folk.

 

Igår var jag och hjälpte min chef med hans dator därhemma hos honom. Det var inte något tekniskt problem där hårddisken gått sönder, grafikkortet gett upp eller moderkortet behövde uppgraderas. Nä, det handlade om virus och spyware. Chefen hade haft skiten i sin dator under ett års tid och han visste inte hur han skulle bli av med det. Han hade alla, vad han tyckte, tänkbara skydd som ett antivirusprogram och körde med XP:s inbyggda brandvägg. Skiten hade kommit in i alla fall. Trojanen var värst - en gräslig sak som snor lösenord och andra personliga saker. Chefen uträttade sina bankärenden på datorn, berättade han. Jaha, tänkte jag, på den datorn hade inte jag viljat besöka en banksida bara.

 

Så för något år sedan eller två hittade en kille som jobbade med IT på jobbet mig på Eforum av en ren händelse. Nu var det bara ett faktum - ryktet spred sig att jag kunde hjälpa folk med deras datorer. Jag hade dessförinnan hjälpt en del arbetskamrater i smyg, men det kom ut ganska snabbt. Jag blev nedringd av folk som behövde hjälp med allt möjligt som hade med deras datorer därhemma att göra. Skoj, tycker kanske ni, men det börjar bli jobbigt när man har tio personer hängande på luren därhemma när man är trött efter en hel dag jobbet.

 

Chefen och jag hade rätt skoj. Kom dit innan fyra igår eftermiddags och var inte hemma förrän efter midnatt. Vi drog några öl, några glas rödtjut och Whiskey. Jobbet blev betydligt mycket roligare. Tänk så kul man kan ha när man supportar folk som hobby. :-)

 

Så klart ville chefen betala mig. Jag brukar aldrig ta betalt, men han ville ge mig en slant för jobbet jag lyckats med. Det blev snabbast tänkbara. Blåsa datorn helt och installera om allt från början. Chefen satt och tittade på när jag jobbade och sade att det där hade han aldrig klarat. Ok, för mig är det där vardag att rota runt på webbsidor för att hitta drivrutiner, manualer och grejer. BIOS-mekandet är som att rota runt i Utforskaren, likaså registret. Chefen tyckte BIOS-sidan såg farlig ut. Ja, det är ju lite främmande när man inte är därinne så mycket, tänkte jag.

 

Idag när jag kom hem så var där ett samtal på telefonsvararen. Så klart, det handlade om en till som ville ha datorhjälp. Den här gången installera ett nätverk därhemma. Personen har köpt en dator till och ville ha hjälp med att sätta in denna nyköpta dator i nätverket. Personen hade lyckats med sina andra datorer, men den här nya lyckades han inte med. Undrade därför om inte jag kunde komma hem och titta.

 

Så jag funderade på att det här måste vara en företagsidé inom IT-området. Starta upp i liten utsträckning och sedan öka på verksamheten hela tiden. En bra inkomstkälla vid sidan om sitt fasta jobb. En kompis till mig har en bekant som jobbar så. Han har det vid sidan om sitt ordinarie jobb. Tar från 500 spänn och uppåt beroende på vad det är för fel. Nu tror man att folk drar öronen åt sig och inte anlitar bekanten. Nädå, bekanten är fullbokad. Folk förväntar sig då kvalité på jobbet när det handlar om betalning, tror kompisen.

 

Vad tror ni?

 

Hur mycket är skäligt att ta för ett supportjobb av varierande art?

 

500 spänn eller mindre? Moms?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I've been there, done that... :)

 

Det finns kortfattat, ungefär, noll kronor att hämta, om man vill göra det lagligt. Ska man strunta i skatt och kvitto då kanske man kan få en slant, så länge det handlar om privatpersoner.

 

 

Privatpersoner, som oftast har det mest suspekta felen pga brist på diverse skydd och (ofta) okunskap, och därmed behöver mest hjälp, varken kan eller vill betala några större summor (4 timmars support kostar lika mycket som en halv ny dator). Dessutom börjar det finnas en "datorexpert" i varje släkt, som av just den anledningen, ställer upp.

 

Företag å andra sidan, har inte så mycket konstiga fel, men behöver hjälp med helt andra saker än privatpersoner (tex en GPO i AD som inte fungerar som de vill, för att nåt ufo varit och pillat där). Man behöver en väldigt bred (och snabb) kompetens (det funkar inte att fråga på Eforum efter allt man inte kan) för att det ska gå hem. Dock kan och vill företag betala för jobbet, men det finns massiv^3 företag som redan gör detta och att försöka slå dom på fingrarna är svårt (dock inte omöjligt), men ofta är deras samlade kompetens högre än vad du som egenföretagare kan åstadkomma.

 

 

Edit: glömde ju svara den ursprunliga frågan : kolgruva, i bästa fall.

 

 

Edit igen: En annan "nackdel" med privatpersoner är att de vill bjuda på kaffe, prata strunt och vara trevliga. Inget fel i det, men du kan inte ta betalt för den tiden och du kan inte heller vara nån annanstans och tjäna de pengar du "missar". Företag vet att din närvaro kostar, oavsett vad du gör. Blir du bjuden på fika, vet dom att de får betala både kaffet och tiden du dricker det....

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-30 20:07:54 av Mr Andersson]

[inlägget ändrat 2006-12-30 20:10:22 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för svar, Mr Andersson!

 

Företag drar jag gränsen vid.

Där spricker mina kunskaper som är på gymnasienivå och självlärd. :-)

 

...men annars verkar det inte vara något att satsa på då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag drar jag gränsen vid.

Där spricker mina kunskaper som är på gymnasienivå och självlärd. :-)

 

Det är iofs jag med, men jag har jobbat på några företag som uteslutande jobbade mot företag och det har på många sätt varit givande, men det finns inte pengar så det räcker. Man ska ju trotts allt betala både hyresvärden och Anders Borg....

 

Att vi inte jobbade mot privatpersoner, motiverade chefen på ungefär samma sätt som jag sammanfattade det.

 

Ska dock tillägga att jag har en vän som enbart jobbar mot privatpersoner, men han ser det mer som en social verksamhet. Han blir nästan en form av "hemtjänst", han har mycket äldre personer han besöker, hjälper med datorn, dricker kaffe och pratar. Dock har han annat jobb också och ser detta mer som "sysselsättning". Men det är inte alls det du är inne på, så därför vinklade jag det inte åt det hållet.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar också hjälpa bekanta gratis. Tror inte heller att det går att ta betalt för jobbet, varken av bekanta eller andra privatpersoner.

 

Vi kanske är på väg emot en ny typ av ekonomi där man hjälper andra och hoppas på att få hjälp själv i något annat sammanhang. En parallell är fildelning, men där får man hjälp i samma ögonblick man delar ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske är på väg emot en ny typ av ekonomi där man hjälper andra och hoppas på att få hjälp själv i något annat sammanhang.

Det vore en trevlig utveckling och mycket sund sådan tycker jag. Säg att jag behöver dra om en massa el i lägenheten och lokala elektrikern behöver ett anpassningar av sitt ekonomiprogram Vi sitter båda på kompetens den andra inte har och som på marknaden kostar en del, varför inte byta tjänster då?

 

Däremot kan jag bli irriterad över att många tar andras teroretiska kunskaper för givet, som något som de kan komma och tigga av närsomhelst, medan deras praktiska kunskaper inte delas ut lika välvilligt i gentjänst. Man får ibland säga stopp faktiskt. Även om hjälpsamhet är något hedersvärd får det inte bli på bekostnad av att i slutändan enbart utnyttjas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan jag bli irriterad över att många tar andras teroretiska kunskaper för givet

 

Kan bara hålla med, om jag tex står i kön i snabbköpet och någon kommer fram och frågar något om nätverk, vad ska man göra då? Jag brukar säga att dom får ringa mig på jobbet, på arbetstid. "men då kostar det ju pengar!", får man som svar. Jaha, som om jag känner för att ge bort min kunskap gratis, i kön på snabbköpet.... Kunskap som är värd att användas, är värd att betalas för, så det så :)

 

Gott nytt år allihopa!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...