Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiera nya foton och ändringar i Photoshop


Lilla Mindy

Rekommendera Poster

Jag undrar hur man gör när man har säkerhetskopierat bilder+taggar till hårddisken och sedan bara vill säkerhetskopiera nya bilder och ändringar allt eftersom.

 

Jag testade "stegvis säkerhetskopiering" där man ska välja en (Bläddra till) "Sökväg till säkerhetskopia" och en "Tidigare säkerhetskopiefil".

Det gick inte att sätta exakt samma sökväg, så jag skapade en ny mapp

men då blev det ju inte att bara nya foton och ändringar sparades, utan då vart katalogerna sparade båda två, och det var ju inte så jag ville ha det..

 

Går det inte att spara bara nya foton och ändringar, och i så fall hur gör man och vad för sökväg ska man ange så att det blir så??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början är att tala om vilket backupprogram och operativsystem du använder.

 

Rent generellt är bilder som vilka filer som helst.

 

Men vad menar du med taggar? Var skriver du in dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sorteraren så har man ju taggar och samlingar, taggar= folk, platser, händelser o.s.v

och jag har precis lagt till taggar på alla mina bilder och säkerhetskopierat till hårddisken.

Taggarna sätter man dit genom att skapa en tagg inne i programmet, som heter cecilia tillexempel och sen drar jag taggen till alla bilder där cecilia är med på.

Det går att skapa taggar om vad som hälst, och på så vis är det lättare att hitta alla bilder på cecilia julafton 2006 på Öckerö tillexempel, om man nu har gjort taggarna julafton 2006 och öckerö, då förståss, kanske blev krångligt, men du kanske förstår.

 

Sen klickar man på ”skriv information om taggar och egenskaper till foto” under Arkiv

Och sen när man säkerhetskopierar till hårddisken så är taggarna inbakade i fotona på nåt sätt så att ifall jag sedan vill lägga in alla foton igen i photoshop så följer taggarna med all information med också.

 

Mitt problem är att sedan när jag gjort det så vet jag inte hur man gör för att bara säkerhetskopiera ändringar och nya foton??

 

Windows XP har jag men inget backupprogram, (det är photoshop elements 5)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK då förstår jag vad du menar.

 

Jag har precis för mig att det finns ett backupprogram i XP som jag själv använt men nu lyckas jag inte hitta på det :-(

 

I det markerar man de mappar man vill ta backup på och det kan sedan se till att göra kopia på enbart de filer som ändrat sig.

 

Själv tyckte jag inte riktigt om det backupprogrammet och gjorde mitt eget istället :)

 

Men det finns säkert andra som har tips på bra backupprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis för mig att det finns ett backupprogram i XP som jag själv använt men nu lyckas jag inte hitta på det :-(

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Säkerhetskopiering

Fast har man XP Home så kan man behöva installera det från XP-skivan innan det finns där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

På min maskin verkar det vara spårlöst borta (XP Pro), men det är nog där det var en gång i tiden, har för mig det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min maskin verkar det vara spårlöst borta (XP Pro), men det är nog där det var en gång i tiden, har för mig det.

 

%SystemRoot%\system32\ntbackup.exe

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör säkerhetskopieringen från photoshop, men jag vet inte hur man kopierar bara ändringar och nya foton, och inte allting.

 

Alltså detta gjorde jag inne i photoshop

 

Jag testade "stegvis säkerhetskopiering" där man ska välja en (Bläddra till) "Sökväg till säkerhetskopia" och en "Tidigare säkerhetskopiefil".

Det gick inte att sätta exakt samma sökväg, så jag skapade en ny mapp

men då blev det ju inte att bara nya foton och ändringar sparades, utan då vart katalogerna sparade båda två, och det var ju inte så jag ville ha det..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! men hittade tyvärr inte svaret där, tråden handlade om liknande saker men inte det som jag undrade..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...