Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hmm, hur gör jag?


gråhårig

Rekommendera Poster

Hej, skulle vilja ha några tips på hur jag bygger en sida där databasens nyhetsinslag automatiskt genereras direkt på sajten, i färdiga former, tex i en snygg tabell. Inskrivandet är lugnt, det har jag, det är bara genereringen av nyheterna som inte kommer igång som de ska..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

???? förstår inte riktigt vad du menar?

Har du redan nyhetsinslagen inskrivna är det smidigaste väl att använda SSI och CSS. Men det verkar för enkelt... alltså konstaterar jag nog att jag inte förstod

/Hmmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, men finns det lösning på hur man kan lägga in med ssi och css är det kanske en ännu bättre lösning.. Istället för att nyhetsmakarna ska skriv in i en databas.. Man kan ju ge dem en mall och sedan lägga in det, men hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Antar att nyhetsmakarna inte behöver speciellt mycket formatering i sin ascii-text, är det så kan man ju enkelt styra det via sidan det inkluderas i.

Skulle det vara så att det trots allt behövs formatering så får man nog disciplinera dem till att använda någon form av kodmarkering där formatering skall ske. Enklast är att använda sig av bef taggar typ <b>, <h1> osv som du 'stylat' om i din css.

Sidan (.txt, .inc m.m) infogas i din asp-sida med <!-- #include file="file.inc" -->.

Hoppas att det var så här du menade.

//Ch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

va jag fattar så vill du att nyhetssidan skall genereras med data ur en databas med ASP eller ?

gör en tabell med en cell,

gör en LOOP som "loopar upp" cellen

med dom 10 senaste nyheterna = 10 celler.

Kan det vara nåt eller ?

maila om mer info om du vill ..

// jocke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...