Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är jag fel storlek eller har kläderna det?


Monshi

Rekommendera Poster

fan vad svårt det ska vara att hitta en jacka som passar.

 

Jag , 167 cm lång, har kanske små storlek 46 eller än hellre 44, fast det senare är mycket sällsynt. En jacka i storlek small motsvarar oftast storlek 48 har jag funnit. Lite stort. Framförallt verkar mina armar vara för korta. Vad tar landstinget för en armförlängning? Bara några centimeter...

 

Centilongtsorlekar? Ska det vara nödvändigt? Och - dessa brukar ju inte finnas över 160 cm...

 

Ja , det gäller inte bara jackor. All kläder där en korrekt ärmlängd är av vikt är problematiska. Arrrgh!

 

Jag irriterad på - ja är det mig eller klädtillverkarna?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag fattar inte vilka som kan gå å handla kläder idag.

Jag ska ha 56 helst i kavaj lr XL och 45 i skor, men när f*n finns det i butikerna?

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va - när jag ska handla är det enda jag ser L, XL och XXL!

 

Och så ska man lägga till den där mätningen av Europas invånare för att ordna till ett gemensamt system för storlekarna. Slutsatsen de kom till är att vi blivit större. Vad kommer detta leda till? Jag gissar - än mer kläder som ej passar mig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa plagg kanske du kan ha damstorlek i. Jag menar om det är ganska neutrala plagg.

 

Jag har XL är 190 cm+. Jag tycker tvärt om. Då jag går på tex rea så är det bara xs s och m som finns kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det är sant. Det går ofta att lägga upp ärmar på plagg som ex.v. kavajer. Senaste jackan jag köpte lät jag läggas upp men det är inte alla jackor det är möjligt med. Det kostar ibland även mer än vad är värt att lägga på jackan.

 

Ingen är den andra lik och det är uppenbarligen problematiskt att skapa modeller av kläder så att det passar alla.

 

Edit:

Damstorlekar - visst jag är ungefär medellängd om jag går in på damavdelningen. Problematiskt dock med många kläder då skärningen är lite annorlunda samt att damer knäpper sina knappar lite bakvänt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-12-30 10:29:00 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem själv. Även byxor är svåra att hitta, men det har jag löst med hjälp av en symaskin =)

 

Jackor är värre. Prova barnavdelninge. Utbudet är sämre, men kläderna passar. Vad du ananrs kan göra är att kolla barnavdelning för märkeskläder. Dessa är oftast väldigt lika "vuxenvarianterna", med fördelen att de är billigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, JC är en butik som jag kan söka i. Likaså H&M. Jag finner en fin jacka hos Esprit men minsta storleken de tagit in är 48. Sjukt. usch

 

Som ett tält för mig med andra ord och ärmarna döljer precis fingertopparna. Kan få plats med dubbla lager tjock fleece och lusekoftor under. Nej, så värst tjock är jag inte med ett BMI på cirka 22,5.

 

Byxor. Jag gillar Zara. De skiter i längden och specificerar enbart midjemåttet. Med andra ord - de räknar med att man ska lägga upp byxorna man köper där. Om de passar i längd är de visserligen klara att använda men de har bara en lång storlek inne. Ivartfall av de byxor jag prövat där.

 

Gillar även butiker, ex.v. Brothers, där de lägger upp byxorna åt en. Okej, på Zara kan man köpa byxor för från 299 kr och på Brothers för från 599 så kanske den servicen är något man ska räkna med.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du seriös? Vilka butiker är detta? Själv upplever jag precis som Monshi bara XL, XXL och även XXXL samt 4XL (vilka jättar har dessa kläder?).

 

Ta Dressmann t ex - när de har rea så är det garanterat skjortor i XL och uppåt som reas ut. Vill du hitta något i S eller M så får du leta bland varor till ordinarie pris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Dressman hittar jag mycket sällan kläder i som jag gillar och som har rätt storlek. Testa byxor där en gång. Minsta storlek - fel längd och cirka tre knytnävar extra i midjan. Sedan gillar jag inte kvalitén på det jag köpt där. Känns billigt. Skjortorna är nog okej och kanske en del annat men mycket är av lite sämre kvalité.

 

Nej, Dressman går jag knappt in i idag. Inte en butik för mig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mamman - nej inte i livet, tyvärr.

Syrran - nej, jag syr bättre än hon.

 

 

Sy själv? Nej tack.

 

Och språkpolisen slår till:

Gör som JAG

 

:)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du seriös? Vilka butiker är detta?

Ta Dressmann t ex - när de har rea så är det garanterat skjortor i XL och uppåt som reas ut.
Just Dressman, jag skulle ha en kavaj i stl 56, men fanns bara i max 54, kan ha den efter lite slimning. Skulle dessutom köpa en skjorta till den men den fanns som max i stl M.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ska man lägga till den där mätningen av Europas invånare för att ordna till ett gemensamt system för storlekarna.

 

Jag trodde att resultatet av den där mätningen redan syntes på klädstorlekarna?!?

Jag är tämligen smal och kort i rocken, jag befinner mig någonstans i den nedre utkanten av damstorlekarna. För 20 år sedan var jag av storlek 34-36. Efter en period av barnproduktion och 3-4 kg utökat hull, är jag sedan några år återigen nere på exakt samma vikt som på jag höll på gymnasiet. Döm av min förvåning när jag numera stannar på storleken 32-34! Tilläggas bör att butikerna är mycket sparsamma med storlekar under 36.

 

Min mamma, som sedan ett flertal år är bosatt i utlandet hävdade länge att det inte var storlekarna det var fel på, att det istället var jag som var anorektisk. I somras var hon hemma i sverige och shoppade kläder. Efter en runda på stan kommer hon hem och utbrister: - Tänk, jag kan ha storlek 36, jag som alltid varit en 38:a!

 

Edit: skrev visst fel, storlek 24 skulle vara för litet även för mig

 

[inlägget ändrat 2006-12-31 10:53:51 av Pnilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storlekarna har väl kanske vuxit lite på senare år oberoende av denna undersökning. Jag tror inte att storlekarna harmoniserats genom EU ännu, bara ta en titt på en prislapp/storlekslapp på Esprit eller annan multinationell kedja.

 

Bara framtiden kan utvisa vad som sker.

 

Kanske jag borde lägga om min shoppingvanor lite och lite mer regelbundet ge mig ut på jakt efter kläder. Då blir jag kanske inte lika besviken när jag inte finner det jag behöver...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska slå fast att Dressman är en lågpriskedja som riktar sig mot massorna. De vanligaste storlekarna, dvs Medium, Large och XLarge samt motsvarande sifferstorlekar (sämre på dessa, men 48-54 på ett ungefär), finns men utanför dessa är det svårt att finna något på Dressman. Jag som är liten finner i princip aldrig något där, jag har slutat gå dit, och 0x2A, som verkar vara lite större än genomsnittet, har även problem på Dressman.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck, undrar vad landstinget tar för att förlänga armarna....

och kanske dra ut ryggraden lite.

och fylla ut midjan när de ändå håller på.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör alltid med XXL om det finns

eljest får XL duga.

Man får mer textil för pengarna har jag kommit underfund med!

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör alltid med XXL om det finns

eljest får XL duga.

Man får mer textil för pengarna har jag kommit underfund med!

 

Ahh, visst. Jag köper en XXL jacka och delar den i två!

 

Tack för tipset

 

;)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina arbetskamrater (kvinna modell mindre) var på resa i Korea. Hon köpte hem kläder motsvarande 3-4 normala årsinköp bara för att hon faktiskt kunde gå in på vuxenavdedlningarna.

Hmmm, det borde gå att tjäna pengar på specialbutiker. I alla fall i de större städerna.

 

Och språkpolisen slår till:

Gör som JAG

Språk-polis-polis

http://rymden.nu/blog/?item=23

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sprang på sidan när jag googlade på språkpolis någon gång. Vette tusan vad som är korrekt. Tycker personligen att "...än mig" känns mer naturligt så jag tänker nog fortsätta att använda mig/dig. Det retar i alla fall folk och det är ju alltid roligt :)

 

Hmmm, undrar vad Eldkvarn menar när plura sjunger "Jag är bättre än dig". Är det ironi eller låter det bara bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch...gå in till en skräddare och få dina kläder skräddarsydda. Kanske inte billigare än en "armförlängningsoperation" i längden, men säkert mindre smärtsamt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utnyttja alla tips du fått:

Åk till damavdelningen i Korea, köp en kappa i största sorleken och använd din symaskin för att sy om den till en skidoverall eller två;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...