Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smolkat datorbygge - ingen bild vid uppstart


MrChristofer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Brorsan fick hem sin länge efterlängtade "PC i delar" från komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323786

 

Delarna finns specade i länken.

 

Vi monterade glatt ihop paketet, men när det var dags att starta, så hände det inte mycket; allt drog igång, fläktar och sådär... men ingen bild!

 

Eftersom han har en skärm utan DVI, så körde vi bilden genom en DVI-VGA-adaptor som medföljde moderkortet, och jag trodde först att det var denna som var fel - men nej.

 

Provade att spola BIOS - men nej.

 

Provade att koppla ur allt onödigt och bara köra moderkort, grafikkort - men nej.

 

Provade att bygga ihop alltihop utanför burken, in case of kortslutning någonstans - men nej.

 

Jag har ingen annan dator att testa PCI-E-kortet i, då alla andra datorer här hemma kör på AGP-grafikkort, och moderkortet till brorsans dator saknar AGP-port. Jag har heller inget gammalt PCI-grafikkort jag kan köra i, så jag vet inte alls var jag ska börja.

 

Vad kan jag ha missat? All ström är inkopplad (ja, även den extra 4-pinnaren), det verkar inte vara någon kortslutning, grafikkortet sitter i som det ska (har verkligen monterat i och ur det ett par gånger), i rätt slot.

 

Tyder det på fel på någon komponent? Vilken? Hur gör man i vårt fall, när man köpt datorn som "PC i delar" på komplett?

 

Min lillebror som sparat och sparat hur länge som helst är jätteledsen, så det här måste ordnas snarast!

 

Tacksam för all hjälp som kan ges!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar då med en kanske "korkad" fråga tycker du?

 

Har du/ni installerat operativsystemet helt rätt?

 

Har ni installerat grafik-drivrutinerna helt rätt?

 

För du nämner ingenting om allt ni ska ha installerat, om det är helt ok?

 

Går det att boota/starta i felsäkert läge?

 

Har ni dubbel/trippelkollat så att minnerna är itryckta ordentligt?

Att grafikkortet är itryckt ordentligt?

Att processorn sitter ordentligt med sin fläkt som naturligtvis är rätt ansluten på moderkortet.

Att alla kablar verkligen sitter där dom ska?

inkl hårddiskkablarna som ju är sata-kablar?

 

Jo, du säger ju att ni faktiskt har dubbelkollat allt detta!

 

Men ändå...

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem är det ju inte tal om, eftersom jag inte ens har bild. Datorn är ju helt nybyggd, och där finns alltså nada på hårddisken. De fyra första frågorna kan jag inte alltså inte säga något om.

 

Minnena är kollade flera gånger ja.

Grafikkortet också, precis som jag skriver.

Processorn sitter som den ska.

Alla kablar sitter så vitt jag kan utröna som de ska.

Hur hårddiskkablarna sitter är ju irrelevant, eftersom det inte är med hårddisken jag har problem.

 

Men tack i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem är det ju inte tal om, eftersom jag inte ens har bild. Datorn är ju helt nybyggd, och där finns alltså nada på hårddisken. De fyra första frågorna kan jag inte alltså inte säga något om.

 

Du menar alltså att du/ni inte ens får upp "bios"bilden där all Biosinformation finns? Skärmen tänder alltså inte ens?

 

 

Kan du se och höra att fläkten på grafikkortet snurrar och fungerar?

 

Ni har kollat så att skärmen fortfarande fungerar?

 

Och du är alltså hundra på att DVI-VGA-adaptor verkligen fungerar?

 

 

Du känner ingen som har en plattskärm som ni kan testa emot?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, skärmen tänder inte ens.

CPU-fläkt och grafikkortets fläkt drar igång ja.

Har testat på flera skärmar, med flera DVI-VGA-adaptorer, utan resultat.

Och nej, jag känner ingen som kör med DVI... men det ska inte vara några problem, som sagt - jag har provat med tre olika adaptrar, alla är inte sönder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort allt utom processor med fläkt och ett minne (inte ens grafikkort i) och se om BIOS då börjar pipa.

Tänds lysdioden när ni slår på strömmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat. Dioden lyser då jag har den inkopplad. Dock vet jag inte om den kan lysa i flera färger. Datorn ger inte ifrån sig några pip - men jag vet inte hur jag ska tolka den informationen; gör inte den här moderkortsmodellen det? Alla gör inte det. fungerar inte PC-speakern? fungerar inte moderkortet? Har vänt på kabeln till PC-speakern också, och provat på båda håll, utan resultat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn ger inte ifrån sig några pip - men jag vet inte hur jag ska tolka den informationen; gör inte den här moderkortsmodellen det?

Om och hur det ska pipa bestäms av vad det är för BIOS på moderkortet. Här brukar man kunna slå upp hur olika BIOS funkar:

http://www.bioscentral.com/

 

Dioden lyser då jag har den inkopplad

Då fungerar åtminstone någon del av nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett AWARD bios, och enligt bioscentral så har de ljudkoder. Men som sagt, jag vet ju inte vad som orsakar deras uteblivande. Är det för att moderkortet är dött? Är det för att PC-speakern inte funkar? Kanske ger inte just min modell ifrån sig några ljud...

 

Ja, dioden lyser och både CPU- och GPU-fan går igång, men detta är väl ingen garanti för att nätaggregatet fungerar helt som det ska, egentligen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högtalaren är ju en väldigt enkel sak, så inte särskilt troligt att den är trasig. Sitter den fast på moderkortet eller är den lös så att det i princip skulle gå att testa den i en annan dator?

 

Ja, dioden lyser och både CPU- och GPU-fan går igång, men detta är väl ingen garanti för att nätaggregatet fungerar helt som det ska, egentligen?

Alldeles riktigt. Man kan pröva med ett annat nätaggregat eller använda nätaggregatet i en annan dator för att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan iofs testa att koppla en annan av våra gamla datorers speaker till det nya moderkortet, vad nu det kan ge...

 

Ang. nätaggregatet... Kan jag testa med ett gammalt nätaggregat, dvs. är det samma anslutningar på ett 5 år gammalt nätaggregat som på ett nytt? Inte så sannolikt va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, det varierar väl en del vad det är för anslutning till moderkortet och det är ju den enda anslutning som spelar någon roll för att kolla om BIOS kan pipa eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den inte ens inleder POST http://sv.wikipedia.org/wiki/Post så kan man med stor säkerhet säga att felet är i rangordning: moderkort, CPU. Bort med allt / rubbet.

 

Gör ytterligare en reset av moderkortet (förvissa dig om att du gör det på rätt sätt. Jag tycker att det är bäst att du tar ur biosbatteriet, självklart utan att datorn är kopplad till elnätet).

 

Ta ur CPU och förvissa dig om att du inte har böjt något ben (om du har gjort det så brukar det gå att försiktigt böja det rätt, se upp med statisk elektricitet).

 

Sätt tillbaka CPU men inget annat (inget minne, inget grafikort osv). Kolla så att högtalaren är ansluten korrekt. Prova att starta, nu skall den pipa ett minnesfel.

 

Om den gör det sätt i ett minne, prova alla slotar. Om den inte gör det så är det med hög säkerhet moderkortet som är en DOA (Dead On Arival). Kontakta komplett.se och meddela dem att du har fått en DOA och att du skall ha ett nytt moderkort och inte en reparation.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst!

Jag är en klant. 12V-aux, en 2x4 kontakt på moderkortet, som jag var helt övertygad var till ifall man ville ha en extra chassifläkt, var inte alls till detta. Här skulle 2x2 kontakten P4 från nätaggregatet sitta.

 

Det var ett par år sen jag byggde dator senast.

Pinsamt!

 

Stort tack i alla fall. Särskilt till Cecilia, tack!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en klant. 12V-aux, en 2x4 kontakt på moderkortet, som jag var helt övertygad var till ifall man ville ha en extra chassifläkt, var inte alls till detta. Här skulle 2x2 kontakten P4 från nätaggregatet sitta.

 

Och ändå så frågade jag dig speciellt om du var helt säker på att ALLA kablar satt på RÄTT ställe...

 

Men huvudsaken är att du löste problemet själv och hittade felet.

 

Nu har du lärt dig något nytt hoppas jag, att alltid dubbel/trippelkolla sådant.

 

Då hoppas vi att du och din bror får en trevlig helg och att din bror får många trevliga stunder framför sin nya dator.

 

 

Jag önskar dig/er ett Riktigt GOTT NYTT ÅR

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...