Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av ett program?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Eftersom jag är helt novis så behöver jag all hjälp. Håller på att installera en fil för ett program. Nu är jag "ombedd" att stänga av programet ifråga samt att även stänga av det på snabb-starten. Sedan skall jag starta om programet ifråga. Men jag vet inte hur man gör. Nån vänlig själ som vill hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Helt rätt var det! Men då jag avslutade det så försvann även ikonen!? Dessutom har jag väll då enbart tagit bort snabb-starten? Hur stänger jag tillfälligt av just hela det programmet ifråga? Hur hittar jag tillbaka till snabb-starts ikonen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det handlar om openoffice som jag "äntligen" fått. Men dessvärre så måste jag separat ta hem ett svenskt "rättstavningsprogram" (Fil), för att nu kunna installera denna så är det ett smärre "helvete" som drabbat mig. Detta då jag måste stänga av snabbstart och programmet i sig och därefter installera denna fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört DicOOo (File - Wizards - Install new dictionaries - Svenska - Starta DicOOo och följt vidare anvisningar och valt Svenska några gånger)

Har du stängt av programmet så att det inte syns vid klockan eller i aktivitetsfältet?

Då startar du OpenOffice Writer genom att leta upp programmet i Start-menyn (Program - OpenOffice.org 2.1 - OpenOffice Writer)

Verktyg (Tools) - Alternativ (Options) - Språkinställningar (Language Settings) - Lingvistik (Writing Aids)

Tryck sedan på Redigera vid Tillgängliga språkmoduler och Användarordlistor och välj där de ordlistor du vill använda.

Detta enligt texten i DicOOo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

En annan liten sak. Om jag vill och behöver att funktionen för kommateringar och exempelvis "meningen är för lång, du kanske skall tänka på att dela upp den" hur ordnar jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ok, jag tror jag förstår, men om jag exempelvis sätter ett kommatecken i rutan menar du då att det per automatik skall infogas i mina skrifter? Det är typ det jag är ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag nog inte vad du menar. Om du vill ha ett komma i texten så är det väl bara att skriva dit det eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Naturligtvis! Men saken är följande, detta ärende rör egentligen inte mig. Det handlar om någon som skriver, eller har för avsikt att skriva en bok. Svenskan är "si så där". Min tanke var att precis som i Word, kan en "varnare" uppmana den som skriver att "meningen känns lång" och därmed "påminna" den som skriver att man bör kanske dela upp meningen alt. kommatera den. Det är den funktionen jag personligen uppskattar mest i words. Ber om ursäkt för att jag utryckt mig luddigt och oklart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Word & övrig ordbehandling

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...