Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

har jag 64bitars stöd?


Karlkonan

Rekommendera Poster

Hej, jag har byggt en dator, men hur vet jag om den har 64-bitarsstöd eller 32?

Och vad är fördelen med att ha det och med att då välja ett oprativsystem som är till för det?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har byggt en dator, men hur vet jag om den har 64-bitarsstöd eller 32?

Har man byggt sin egen dator brukar man ju normalt veta vad man köpt för processor och moderkort. Berätta vad du har för processor så kan vi säkert berätta vad den kan.

32-bitars stöd har du alltid (om du skaffat dig en vanlig intel- eller amd-processor) även på 64-bitarsprocessorerna.

 

Och vad är fördelen med att ha det och med att då välja ett oprativsystem som är till för det?

Framförallt har du möjlighet att använda mer minne om du kör ett 64-bitars OS.

 

Lite beroende på vad du kör för program kan du också uppleva att rean 64-bitars applikationer går aningen snabbare än en samma applikation som 32-bitarsversion, fast det beror som sagt på. En 64-bitars applikation behöver skyffla aningen mer data vilket ibland kan göra att det går på ett ut.

 

Har du en massa gammal hårdvara så är det inte säkert att du hittar drivrutiner till ett 64-bitars OS, i så fall blir det kanske bäst att inte köra det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det är smart att välja ett OS som stödjer det?
Självklart.

Vad har du nu för OS, och vad planerar du för?

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karlkonan skrev:

 

ok, tack så mycket, så det är smart att välja ett OS som stödjer det?

I dagsläget finns bara XP Professional x64, som är modernare och snabbare än gamla XP Pro eller Home.

 

I januari nästa år lanserar Microsoft Vista för den publika marknaden. De flesta av Vistas versioner kommer också som 64-bitars operativsystem.

 

http://pc.maratonmannen.se/

 

___________________________

 

Windows Server™ Longhorn x64

Windows Vista™ Ultimate x64

Windows XP Professional x64

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget finns bara XP Professional x64, som är modernare och snabbare än gamla XP Pro eller Home.

Nåja, alla mina 64-bitars OS är bättre än XP Pro eller XP Home imho :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karlkonan skrev:

 

ok, tack så mycket, så det är smart att välja ett OS som stödjer det?

Du har möjligheten att gratis testa världens bästa operativsystem, Windows XP Professional x64 Edition.

Microsoft låter dig testa x64 i 120 dagar.

 

Laddas ner som en ISO, som måste brännas till CD eller DVD innan du kan installera operativsystemet på din dator.

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/facts/trial.mspx

 

Operativsystemet är på engelska, men en svensk MUI (Multilingual User Interface) finns.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då laddar jag ner den, lägger på samma skiva? spelar ingen roll vart?

 

men då får det inte plats på en skiva ( det blit över 700 MB) så då måsta jag bränna det på en DVD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karlkonan skrev:

 

Och då laddar jag ner den, lägger på samma skiva? spelar ingen roll vart?

Ladda ner XP x64, bränn .iso

Installera XP

Bränn MUI:n som .iso

Boota med MUI:n och installera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karlkonan skrev:

 

Men vad är då allt snack om att man inte kan ändra sitt språk utan att installera om det?

Du installerar inte om XP x64 med MUI:n, utan du lägger bara på ett språkpaket. Sedan har du två språk att välja på i XP x64. Du byter språk via Control Panel -> Regional and Language Options.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...