Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen vägrar starta.


Bubbie

Rekommendera Poster

Mitt stora nuvarande problem är att jag nu inte får igång skärmen alls, den går in i sånt vänteläge hela tiden när jag startar datorn. Jag har testat att byta till dvi-i ingången, då fungerade den i cirkus 1 minut innan allt dog igen.

Saken är den att det var ett tag för nåt halvår sen som det ibland gjorde så när jag startade den, men då var det bara att starta om den så fungerade det. Jag testade med en annan skärm, men samma grej hände med den också. Sen blev det problem, när jag skulle installera om windows. När jag kom till 17% ungefär gick skärmen in i vänteläge. Varenda gång. Så, eftersom jag var på lan och inte ville missa något så åkte jag iväg och inhandlade ett nytt grafikkort, ett Geforce 7300 GS. Det fungerade inte då heller, men till slut lyckades jag installera med ett annat windows, kommer dock inte ihåg vad jag gjorde.

Nu är alltså mitt gamla problem tillbaka, och jag vet inte vad jag ska göra eller vad som är fel. Kan det vara fel på nätagget, att det muppar och steker mina grafikkort? Eller fel på moderkortet, minnen, vad kan det vara?

I datorn finns det:

Geforce 7300 GS

Asrock Dual-Sata2

Amd 64 3200+

400 Watt Nätagg (osäker på märke)

gammalt Creative Soundblaster

160 gig SATA-disk (osäker på märke)

 

Jag är oerhört tacksam för svar, och den som lyckas lösa mitt problem ska få en stor fet puss på posten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara problem med nätaggregatet så att det inte orkar strömförsörja grafikkortet med tillräckligt mycket ström på 12V. Moderkortet borde väl inte vara så gammalt så att det har fått fel på kondensatorerna. Kommer det något pip när du startar datorn? Blinkar lysdioderna på tangentbordet till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är runt ett år gammalt bara, så det borde det inte vara något fel på.

Ja, det kommer pip och tangentbordet blinkar till. Vad betyder det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer pip och tangentbordet blinkar till. Vad betyder det?

Det betyder att BIOS i alla fall börjar köra. Är det bara ett kort pip eller är det annorlunda?

 

Kan du kolla vad som står på nätaggregatet? Ditt grafikkort verkar behöva 18 A på +12 V.

 

Har du plockat/blåst bort allt damm från ventilationshål och fläktar?

 

Går alla fläktar igång som de ska när du slår på datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev i din stängda tråd:

Hej, jag har en liten fråga bara: Jag har ett 12V grafikkort, hur mycket kan strömmen skilja utan att det börjar sluta fungera?

 

Du menar inte strömmen utan du menar spänningen som mäts i Volt. Svaret blir lite svävande dels för att det varierar mellan grafikkort och för hur lång tid som spänningen sjunker och dels för att du inte har någon praktisk användning av att veta svaret då du ändå inte kan mäta.

 

Spänningen sjunker (i synnerhet med ett dåligt nätaggregat (PSU)) när strömförbrukningen A ökar vilket sker vid "komplicerade" 3D spel (när du är inne i ett 3D spel så kan du inte använda ett program för att läsa av spänningen V utan måste använda t ex en multimeter). Ned mot 11V bör nog funka ett tag men som sagt det beror på.

 

Har tittat på din inläggshistorik och misstänker att ditt nätaggregat inte orkar med belastningen på 12V railen. Slutsatsen grundar jag på att problemet verkar tillta och att du utöver grafikproblem även har haft hårddiskproblem (även en HD kan få tuppjuck om spänningen sjunker på 12V) samt att du inte vet vad du har för PSU bara att tillverkaren uppger 400W (vilket i princip inte säger någonting).

 

Köp ett nytt bra PSU och inte något billigt skrot är mitt råd. Ett annat råd är att du läser igenom de regler (och tipps) som du lovade att följa när du registrerade dig, det kommer att öka din chanser till att någon helt gratis sitter och skriver svar till dig.

 

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar visserligen datorn igen, men det känns ändå som en bra idé att skaffa nytt nätagg nu när jag fått så bra tips. Tack så mycket för hjälpen, jag sitter i denna stund och letar efter reglerna om medlemsskap så att jag kan ta och läsa igenom dom en gång till. Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och bock för poängen:thumbsup: Roligt att höra att det åtminstone funkar skapligt. Som du själv skriver så är ett nytt nätaggregat en god ide. Köp ett så bra som möjligt och se det som en investering, nästa gång som du vill uppgradera din dator eller bygga en ny så tar flyttar du över nätaggregatet.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag tackar för poängen! :) Gott Nytt År!

 

Eforums regler hittar du i vänsterkolumnen, länken Så fungerar Eforum.

 

Du kan nog hitta andra trådar om tips på nätaggregat om du söker lite i Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...