Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilförsäkrning ?


Eminos

Rekommendera Poster

Om man låter bli att försäkra bilen så har man ju ingen försäkring. Försäkringar kostar, att inte alla vill försäkra sig lika mycket är väl inte så konstigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man låter bli att försäkra bilen så har man ju ingen försäkring. Försäkringar kostar, att inte alla vill försäkra sig lika mycket är väl inte så konstigt?

Att man är snål och vill spara pengar är förståeligt, dock är ju trafikförsäkringen ett måste enligt lag. Att "normala" människor (medvetet) kör oförsäkrade hör till undantagen.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 20:42:51 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, man måste ju ha den och i mitt tycke är det bra att just den försäkringen är tvingande. Jag trodde du menade att försäkringen inte kostade något :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur fan kan du säga att det borede vara frivilligt? vem ska då ersätta motpartens bil om du orsakar en krock! det ska ju knappast behöva vara hans försäkringsbolag o han som ska betala självrisken!!!!! eller hur tänker du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag har hört är att Vägverkets fordon inte är trafikförsäkrade. Därför är det bättre att man själv tar på sig skulden vid krock med dessa.

 

Jag erkänner att jag inte vet huruvida detta är sant eller ej. Kanske nån annan som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej hur de har löst den frågan, jag har också hört det. Jag tror dock att de med sin maskinpark och med staten i ryggen tar de skador som uppkommer till följd av trafik. Att sedan staten i ett sådant fall skulle tjäna en slant på att inte behöva administrera försäkringar är väl bara possitivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med om att det är vettigare för Vägverket att lägga pengar på annat än försäkringar och administration.

 

Men menar du att de ersätter de skador som en av deras fordon tillfogat din bil om det är deras fel? Det är väl det trafikförsäkringen går ut på eller?

 

Om det är mitt fel i en krock med ett annat fordon så är det väl min trafikförsäkring som täcker skadorna på den andra bilen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är mitt fel i en krock med ett annat fordon så är det väl min trafikförsäkring som täcker skadorna på den andra bilen?

 

Statens bilar omfattas av en slags försäkring via kammarkollegiet och inte genom ett konsumentförsäkringsbolag. Därför finns denna missuppfattning bland allmänheten. Att ta på sig en skada som man inte är vållande till är därför direkt ovettigt vid krock av den anledningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta på sig en skada som man inte är vållande till är därför direkt ovettigt vid krock av den anledningen.

 

Om inte annat så får man ju stå för sina egna sakdor om man tar på sig skulden själv. Man lär ju itne få nåt på vagnskadeförsäkringen om försäkringsbolaget är av en annan åsikt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...