Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilförsäkrning ?


Eminos

Rekommendera Poster

Tjo,

 

När det gäller bilförsäkrning. Är det generellt sätt billigare att äga bil för Tjej, 20, eller för Kille, 20 ? Och om nu både kille o tjej ska köra bilen är det viktigt att man anger det, trots att försäkringspremien troligtvis då ökar ?

Hur funkar det ? ^^ I know nothing :D

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker men jag tror att det är så här.

 

Den som har det ekonomiska intresset av bilen ska vara ägare till den i centrala bilregistret. Den som är ägare enligt CBR ska minst ha en trafikförsäkring på en bil som inte är avställd.

 

Köper ni bilen gemensamt kan det stå på vem som helst av er. Skulle du däremot köpa bilen för dina pengar och skriva den på din farmor i Ockelbo, och du bor och kör bilen i STHLM så finns det en risk för "din farmor" att hon inte får ut någon ersättning för bilen om den skulle skadas.

 

Ring runt till några försäkringsbolag och kolla när du frågar efter pris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ok, jo det är klart, försöker man fuska så grovt att man blandar in farmor så kan det ju gå lite galet.

Tanken är att jag skulle köpa (betala) bilen, både jag o tjejen skulle köra den, men frågan är vem "den ska stå på". Det kanske inte är så noga iomé att båda kommer köra bilen, men det kanske är billigare för en tjej att betala försäkringen tänke jag .. fast det borde vara tvärtom om jag får säga mitt :P

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem försäkringen är billigast på beror tex på följande.

 

Vem av er har haft körkort längst, ev skadefria år och hur vanligt det är att en kille/tjej med den typen av bil i den delen av Sverige råkar ut för skador som ersätts på försäkringen. Då killar kanske råkar ut för lite dyrare skador (men kanske färre ex går det väldigt många småbucklor på en totalkvaddad bil med personskador som följd) än tjejer så blir premien dyrare.

 

Är det dina pengar ni köper för så ska bilen stå på dig. Om inte enbart för försäkringen utan även om ni skulle separera. Tänk om hon då säger att bilen är min, det har jag papper på !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vi separerar aldrig, vår kärlek är för stor ! .. aaahahahaha .. :D .. skojjar ;)

 

Men tack för hjälpen, bäst o ringa runt o fråga då .. :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur villkoren ser ut hos de olika försäkringsbolagen. Min bil är skriven på en annan person (varit det i 5 år). Jag har utnyttjat försäkringen minst två gånger (aldrig varit vållande) för reparation av vagnskador utan några invändningar från försäkringsbolaget. Dock så står det angivet att bilen körs av "minderåriga" (under 25).

 

Edit: Rättat syftningsfel. Det är inte bilen som jag har använt två gånger. ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-12-28 16:03:24 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utnyttjat försäkringen minst två gånger (aldrig varit vållande) för reparation av vagnskador utan några invändningar från försäkringsbolaget.

 

Vid småskador, och dessutom skador där du inte är vållande, kanske risken att bli upptäckt är liten. Men, om olyckan skulle vara framme igen, kanske man tycker det är lite konstigt att bilen krockas av dig igen - då du inte äger bilen ?!?

 

Sedan beror det väl på vem som du har skrivit den på. Sambo fungerar kanske men mamma/pappa/annan släkting fungerar inte.

 

Den enda fördelen jag ser är väl om du skulle få P-böter så behöver inte DU betala :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid småskador, och dessutom skador där du inte är vållande, kanske risken att bli upptäckt är liten. Men, om olyckan skulle vara framme igen, kanske man tycker det är lite konstigt att bilen krockas av dig igen - då du inte äger bilen ?!?
Det kan mycket väl vara så att de skulle ifrågasätta detta. Nu är bilen gammal (även jag för den delen) så det är egentligen inte lika viktigt längre.

 

Småskador? Allting är relativt. Båda gångerna översteg reparationskostnaden 10 000 (det kanske är lite). Första skadan orsakades genom att en annan bil backade in i bakdörren på min bil på en parkering (jag stod still). Sabbade dörren och lite däromkring. Står då inte hans försäkringsbolag för reperationen?

 

Andra skadan var pga vandalisering. Diverse djupa repor och dylikt då bilen stod parkerad i en mörk gränd. Gärningsman okänd. Jag fick betala självrisken.

 

Oops. Det var en tredje gång också. En slarvig bekant krossade bakre stötfångaren. Hans fel. Han hade halkat ner i vägrenen (mycket halt och snö), och jag drog upp honom. Han glömde att han hade bromsar i bilen... Lite lägre reparationskostnad, och ingen självrisk (motpartens försäkringsbolag betalar reparationen?).

 

Det här är med all säkerhet ointressant för er, och off topic i tråden. Jag har i alla fall så att säga haft användning för försäkringen.... :)

 

Sedan beror det väl på vem som du har skrivit den på. Sambo fungerar kanske men mamma/pappa/annan släkting fungerar inte.

En släkting, genom ingifte (eller vad tusan det heter). Den personen är alltså bilens ägare i lagens mening...

 

Den enda fördelen jag ser är väl om du skulle få P-böter så behöver inte DU betala
Ja, om man skulle vara så fräck. Dock är bilen min, och även eventuella böter, oavsett vad lagen säger.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-28 19:27:31 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan gå in på de flesta försäkringsbolags hemsidor och räkna ut hur stor försäkringspremien kommer att bli. Du kommer då också märka att hos de allra flesta så är ganska betydande skillnad i pris till tjejens fördel.

Så var det i alla fall på de flesta ställen när jag köpte förra bilen för cirka två år sen. Ingen av oss hade varken ägt nån bil eller haft någon försäkring och det kunde skilja upp till 3000 sek/år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur villkoren ser ut hos de olika försäkringsbolagen. Min bil är skriven på en annan person (varit det i 5 år). Jag har utnyttjat försäkringen minst två gånger (aldrig varit vållande) för reparation av vagnskador utan några invändningar från försäkringsbolaget.

 

Vilka svin ni är som fuskar med försäkringarna. Är det rätt att andra ska betala era misstag? Visa lite stake och skriv bilen på dig själv.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka svin ni är som fuskar med försäkringarna. Är det rätt att andra ska betala era misstag? Visa lite stake och skriv bilen på dig själv.

Förvånansvärt låg nivå av dig GL. Vad sägs om att andas djupt, och sedan framföra dina åsikter på ett vuxet och mer respektfullt sätt?

 

Vad exakt menar du med att andra ska betala för mina misstag? Vilka misstag?

 

Att fuska med försäkringen förutsätter att det antingen begås ett brott mot lagen, eller mot försäkringsvillkoren. I detta fall är inget av dessa villkor uppfyllt. Det är därmed fullt lagligt, och inget som jag behöver be om ursäkt för.

 

 

Handlar det sedan om, som i Eminos fall, om att skriva bilen på sin flickvän så är det väl inget som du ska lägga dig i och moralisera över... :thumbsdown:

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2006-12-29 00:08:01 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fuska med försäkringen förutsätter att det antingen begås ett brott mot lagen, eller mot försäkringsvillkoren. I detta fall är inget av dessa villkor uppfyllt. Det är därmed fullt lagligt, och inget som jag behöver be om ursäkt för.

 

Du fuskar visst. Den som är ägare till bilen i CBR och som har din bil försäkrad är inte den civilrättsliga ägaren till bilen och har heller inte det egentliga ekonomiska intresset i den. Drabbas du av en skada finns risken att din släktning inte får ut någon ersättning för din bil.

 

Svin kanske är ett starkt ord men jag tror inte att han bildligt såg dig i tryne, knorr och som allmänt lortig utan snarare som en metafor på ett själviskt handlande från din sida.

 

Att du fått ut ersättning när du inte varit vållande har iofs inte så stor betydelse då den andra bilens premie inte styrs av vem som kört din bil (hängde du med ?). Dvs den som har gjort fel i trafiken har inte något med din försäkringssituation att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta att person A har en bil över, och låter person B regelbundet låna/använda den då behovet finns (dagligen). Så ser nämligen situationen ut på papperet. Hur bilen inköpts (en gammal bil) och varför person B får "låna" den är oväsentligt. Bilen tillhör fortfarande person A, och är den som köpt bilen.

 

I försäkringen är det ej villkorat att endast ägaren får köra bilen, eller i vilken utsträckning andra får göra det.

 

Det går att definiera fuska på olika sätt. För mig betyder det att man medvetet bryter mot lagar/regler, t ex: sjukersättning trots anställning, VAB-ersättning trots att man arbetat, undanhållen skatt/moms (om man är företagare), osv....

 

Att däremot t ex använda "hål" i givna regler är en annan femma.

 

Svin kanske är ett starkt ord men jag tror inte att han bildligt såg dig i tryne, knorr och som allmänt lortig utan snarare som en metafor på ett själviskt handlande från din sida.
Jag vet, men jag ogillar metaforer av den typen. Det blir en mycket trevligare diskussion utan det.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ändå påstå att du bryter mot reglerna.

 

I ena meningen skriver du att "på papperet" och i andra meningen att du gör rätt.

 

TA DITT ANSVAR OCH GÖR ETT ÄGARBYTE PÅ BILEN SÅ ATT DET BLIR RÄTT!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ändå påstå att du bryter mot reglerna.
Det har du all rätt att göra.

 

Dock finns det grader även i helvetet, som man brukar säga. Man kan alltid moralisera över saker, oavsett om det gäller ren mygel eller "kreativt" utnyttjande av givna regler och därtill tillhörande hål/brister ibland (men inte alltid) även kryddat med en gnutta påhittlighet.

 

Som fattig student (då) tar man gärna en billigare lösning, även om det av vissa kan anses vara omoraliskt och fusk. Jag vill påstå att det här är relativt vanligt förekommande i Sverige, även om det kanske undgått vissa, och i jämförelse med annat en bagatell.

 

Vad gäller de moraliska aspekterna så har alla rätt att tycka till och döma, dock sover jag gott om natten. Avseende eventuellt avtalsbrott så tror jag att jag har mitt på det torra, om jag nu inte själv ber försäkringsbolaget att straffa mig. Har du annan information så läser jag gärna. Det är alltid kul att lära sig något nytt.

 

TA DITT ANSVAR OCH GÖR ETT ÄGARBYTE PÅ BILEN SÅ ATT DET BLIR RÄTT!
Tack för rådet, även om jag kommar att ignorera den. Bilen ska ändå bara rulla några månader till...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-12-29 19:49:17 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om bilen stjäls när min mamma står som ägare och försäkringstagare för bilen som jag egentligen äger?

 

Eftersom du faktiskt äger bilen så gäller inte försäkringen varken för dig eller din mamma. Ingen av er får alltså enligt försäkringsvillkoret någon ersättning från försäkringsbolaget.

 

Det är du som är den faktiska ägaren som ska vara försäkringstagare för att försäkringen ska gälla (s k försäkrat intresse).

 

Du kan alltså inte låta en annan person stå som ägare i bilregistret och vara försäkringstagare för att få lägre premie.

 

Ovanstående kommer från konsumenternas försäkringsbyrå. Där finns mer att läsa i ämnet.

 

Inga pekpinnar för övrigt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, Rodden. Det som står i den kopierade texten är självklart, och givetvis helt rätt. Jag kan inte försäkra en bil som någon annan äger.

 

Bläddra tillbaka till mit exemplifiering med person A och person B. Person A både försäkrar och äger bilen. Att person B (eller jag) "lånar" bilen lite väl ofta kan inte försäkringsbolaget ifrågasätta, eller för den delen känna till. Att syftet är något annat känner endast person A och B till. Så länge man inte sätter dit sig själv så är man avtalsenligt helt ren.

 

OK, jag kan gå med om att det kan betraktas som fusk. Dock skulle jag klassa det som en bagatell, med tanke på allt annat som "normalt" folk sysslar med.

 

(Den påhittade) frågeställaren i frågan som du citerade är inte lite blåögd. Han gör ju självmål redan före matchstart. ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-12-29 21:54:42 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Den påhittade) frågeställaren i frågan som du citerade är inte lite blåögd. Han gör ju självmål redan före matchstart. ;)

 

Det behöver inte vara något ljushuvud till skadereglerare i ditt fall heller om en 4:e skada inträffar och det även den gången är du som kör bilen

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka svin ni är som fuskar med försäkringarna. Är det rätt att andra ska betala era misstag? Visa lite stake och skriv bilen på dig själv.

 

Säger han som fuskar med skatten...

 

I övrigt tycker jag trafikförsäkring borde vara frivilligt, precis som andra försäkringar.

 

[inlägget ändrat 2006-12-30 12:00:39 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt tycker jag trafikförsäkring borde vara frivilligt, precis som andra försäkringar.

 

Iofs sant, men kan inte tvånget vara motiverat med tanke på hur lätt det är att göra misstag som drabbar andra rätt hårt ekonomiskt? Småkrockar händer ju rätt ofta och att laga de skadorna kostar oftast rätt mycket.

 

Andra sorts skador som t ex ersätts av ansvarsdelen i en hemförsäkring händer väl inte tillnärmelsevis lika ofta och inte av samma "harmlösa" sorts misstag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag kan gå med om att det kan betraktas som fusk. Dock skulle jag klassa det som en bagatell, med tanke på allt annat som "normalt" folk sysslar med.

 

Försäkringsbolaget kanske inte tycker det är en bagatell. Om de gör slag i saken och drar tillbaka ersättningarna och startar en process om försäkringsbedrägeri kanske det kan bli rätt otrevligt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Bilar

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger han som fuskar med skatten...

 

Enda anledningen till att jag uttryckte mig i den här tråden var att det blev ett väldans moraliserande i en annan tråd där jag deltog. Fusk som fusk tänkte jag och passade på att själv pröva att vara moraltant för en gångs skull. För min del Tico, får du försäkra bilen var du vill, gott nytt år och sorry för mitt burdusa påhopp, det var inte menat mot dig som person.

 

G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
I övrigt tycker jag trafikförsäkring borde vara frivilligt, precis som andra försäkringar.

 

Bilbingo kanske man kan kalla det eferåt.

 

Pang, där small det, jag blev påkörd....undra om hon hade någon försäkring (hon som körde på). Å fan hon hade inte det. Ah, vi får väl göra upp istället. Jag fick en video, en stavmixer, ett köksbord från ikea och en takfläkt från henne, till ett värde av ca 3000 kr, dvs vad mina skador förväntades kosta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ndra om hon hade någon försäkring (hon som körde på). Å fan hon hade inte det.

Hur kan man inte ha försäkring? Trafikförsäkring (som ersätter motpartens skador) är ju obligatorisk (utan att det kostar varken dig eller henne något).

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 19:25:19 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...