Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ATI RADEON x1650pro

limpaaan

Recommended Posts

Hejsan!

Jag fick nytt grafikkort i julklapp, nu har jag kopplat in det o det flyter ju på riktigt bra, och frafiken är superb. (jag fick även ett 1024ddr minne som sitter i, totalt 512+1024)

Men till problemet, kortet blir jävligt varmt? Så varmt att datorn slår ifrån och startar om sig. Dock så händer det bara när jag spelar spel, då spelar jag WOW.

Ute i windows stängs datorn inte av, då funkar det kanon.

Vad kan vara fel?

Har du även upplevt grafikfel typ som utsträckta polygoner i helt felaktiga färger? Brukar vara vanligt då värme är ett problem.

Vid plötsliga omstarter, eller när datorn bara stängs av, är däremot en för klen strömtillförsel en vanlig orsak. En rekommendation för X1650Pro är åtminstone 350W och 18A på 12V. Klarar ditt nätagg denna gräns?

Kika här för fler tips:

http://www.tweakguides.com/ATICAT_14.html

Tja, ok.

Jag har ett 350watt nätagg, så det ska nog inte vara något problem med den.

och det är inte poly heller.

Kan det vara något annat?

/Linus

Jag har ett 350watt nätagg, så det ska nog inte vara något problem med den.

Jag skulle nog inte vara så snabb att svära på den saken... det beror nämligen på datorns konfiguration i övrigt (förstås) samt hur mycket av dessa 350W som egenligen är fördelade på 12V-linan som driver bl a grafikkortet. En rekommendation är som sagt 18A på 12V...

http://www.guru3d.com/article/Videocards/388/3/

...eller m a o 216W (18x12=216).

"Here are some indications on what would happen if your PSU can't cope with the load:

unusual fluctuating 3D gaming performance

crashing games

spontaneous resetting PC

freezes during gameplay

PSU overload can cause it to break down or shut down."

Kan det vara något annat?

Från länken jag gav i förra inlägget:

Problem: System Spontaneously Reboots

Solution:

*Follow the advice under the Before Installing Drivers section above to prevent automatic reboots by Windows

*Ease the CAS timings on your RAM (See Adrian Wong's BIOS Guide under the BIOS section)

*Make sure if you use two or more RAM sticks that they are equivalent speed and CAS rating

*Optimize your Windows Virtual Memory settings (See Windows Optimization below)

*Test your RAM (See Windows Optimization below)

Angående sista punkten "test your RAM" kan du kika på den här sidan:

http://www.idg.se/2.1085/1.75822

Hoppas du får till det iaf! Surt med en dator som inte funkar, speciellt som du fått den uppgraderad och allt. :(

Edit:

Testa koppla ur "överflödiga" grejer som DVD-spelare, extra hårddiskar etc bara för att se ifall datorn börjar gå stabilare efter det (vid spelande). Detta är i så fall en indikation på att strömtillförseln verkligen var för låg.

[inlägget ändrat 2006-12-28 14:59:02 av RN]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...