Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Grafikkort


Vlayer

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny här och vill fråga en sak. Jag vill byta min grafikkort till en bättre, här är en link:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/VGA/Products_Overview.aspx?ProductID=2334

 

Det står att den är AGP 8X, så jag ville se om den skulle kunna funka i min dator, jag läser moderkortsmanualen. Där så står det:

1 AGP Slot for 1.5V 8X/4X AGP Card.

Jag googla lite och såg att 8X funkar på .8V men jag är osäker om precis den här kortet kan funka på min 1.5V.

http://www.interfacebus.com/Design_Connector_AGP.html

 

Om man läser lite så står det:

AGP 8x: 533MHz clock, 32 bytes/clock, Bandwidth: 2.1GB/s [0.8V signal swing], still uses 1.5 volt motherboard power

 

Jag är inte säker om det betyder att en 8X kan funka på min AGP 1.5V.

Kan den här Nvidia kortet funka på min dator?

 

Skulle vara MYCKET tacksam om ni kan svara på min fråga :).

 

[inlägget ändrat 2006-12-27 20:58:57 av Vlayer]

[inlägget ändrat 2006-12-27 21:00:06 av Vlayer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sida som nu har hamnat i Mina favoriter. En Liten poäng för tipset ska du ha. :-)

 

...jag läser moderkortsmanualen. Där så står det:

1 AGP Slot for 1.5V 8X/4X AGP Card.

Det ska fungera utan några bekymmer alls.

 

Föreslår däremot att kolla upp ditt nätaggregat innan ett inköp av bättre grafikkort. För 7600GS är en rekommendation 350W och 15-17A på 12V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser, jag är bara 13 år :(, så jag förstår inte så många saker om Ampere(A) och Volt(V) när man pratar om grafikkort. Men kan en 8X funka på min moderkort. Jag letar inte efter en bättre kort, kan den här 7600GS funka på min dator? Måste jag ändra någonting i mina inställningar för att göra så att den funkar?

 

PS: Coolt att den där sidan var bra :).

 

[inlägget ändrat 2006-12-28 11:03:26 av Vlayer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser, jag är bara 13 år...

Det såg jag inte tidigare, läste din användarinfo först nu... ber ändå om ursäkt för att jag bara tog för givet att du skulle förstå vad jag menade..!

 

Men kan en 8X funka på min moderkort.

Ja så tolkar i alla fall jag texten du skrivit av ifrån manualen till det. Vad som kanske också står där är att man INTE bör montera ett gammalt agp 2x-grafikkort i detta moderkort? Så brukar åtminstone vara fallet. Dessa moderkort brukar nämligen inte tåla portspänningen 3.3V som riktigt gamla agp-grafikkort vill ha. Monterar man ändå i ett sådant agp-kort riskerar moderkortet att gå sönder p g a spänningsfel.

 

Det viktiga är alltså att du monterar i ett nyare agp-kort än så, d v s ett som är gjort för antingen agp-4x eller -8x vilka använder en portspänning på upp till 1.5V.

 

Hoppas det gick lättare att förstå vad jag menar nu. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så tolkar i alla fall jag texten du skrivit av ifrån manualen till det. Vad som kanske också står där är att man INTE bör montera ett gammalt agp 2x-grafikkort i detta moderkort? Så brukar åtminstone vara fallet. Dessa moderkort brukar nämligen inte tåla portspänningen 3.3V som riktigt gamla agp-grafikkort vill ha. Monterar man ändå i ett sådant agp-kort riskerar moderkortet att gå sönder p g a spänningsfel.

 

Det viktiga är alltså att du monterar i ett nyare agp-kort än så, d v s ett som är gjort för antingen agp-4x eller -8x vilka använder en portspänning på upp till 1.5V.

 

Hoppas det gick lättare att förstå vad jag menar nu. :-)

 

Ja det ståg att moderkortet går sänder om man lämnar en 3.3V kort, tack för hjälpen. Så jag ska nog köpa det här kortet. :) Vad glad jag blir.

Är det något som jag bör tänka på innan jaginstallerar den(första gången)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något som jag bör tänka på innan jaginstallerar den(första gången)?

Här har jag tidigare skrivit ner några punkter (åt fredde5) angående själva kortbytet...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=849126#849867

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...