Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst nekad


Sanoj79

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har ett litet problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Formaterade burken här igår. Efter det så kan jag inte komma åt mapparna på en av hårddiskarna.

Så fort jag försöker öppna/ta bort/flytta en mapp så står det bara:

...(filnamn) är inte tillgänglig åtkomst nekad.

 

Eller det finns ett par mappar jag kommer åt där, men flertalet blir det såhär på. Enklast hade varit att formatera den disken, men det är där problemet kommer in. En av mapparna är otroligt viktig för mig så jag måste få detta löst på något sätt.

Det sitter säkert någon här som kan detta. Så skulle vara uppskattat om någon kunde hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde jag vara eftersom jag kan kolla in allt på alla andra diskar. Det verkar vara just denna som inte vill som jag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gjort om kontona, måste du vara inloggad med administratörsrättigheter.

Det räcker inte med att vara admin, du måste ta ägandeskapet över disken/katalogen/filerna (de ägs nu av användarna som fanns på den nu omformaterade disken med XP, det spelar ingen roll att de har samma användarnamn)

 

Loga in som admin markera disken och högerklicka på den och välj "Egenskaper" > fliken "Säkerhet" > "Avancerat" > fliken "Owner".

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag högerklickar på disken i "den här datorn" och tar egenskaper så får jag inte upp någon flik som det står säkerhet på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till windows xp

 

Moderator Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag högerklickar på disken i "den här datorn" och tar egenskaper så får jag inte upp någon flik som det står säkerhet på...

Om du har XP pro så stänger du av "enkel fildelning", om du har XP Home så måste du först starta i felsäkertläge (F8 innan XP startar).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat så att jag ser säkerhet. Och så vitt jag kan se så har mitt användarkonto rättigheter till att göra allt med dessa mappar:(

Blir galen på detta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta vilka användare du har på fliken Säkerhet på en mapp som fungerar. Lägg till de(n) som saknas på mappen du ej kommer åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag samma användare på den disken som jag har på en som funkar helt.

Ger alla full behörighet. MEN det går inte att göra på (skapare ägare)

Vilken har full behörighet på en disk som fungerar

 

 

EDIT.

 

Nej men nu jäsiken funkar det igen. Vet inte vart jag va och pillrade riktigt. MEN alla råd här har iaf hjälpt. Så nu tackar jag er av hela mitt hjärta:D

[inlägget ändrat 2006-12-28 13:33:17 av Sanoj79]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...