Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med internetdelning via hubb


libido

Rekommendera Poster

Har en hubb vid namn Netgear EN104TP och ett ADSL-modem av typen Netgear DG632.

 

I Uplink-uttaget i hubben är nätverkskabeln som går till bredbandsmodemet inkopplat och uttaget efter det är denna datorn som jag sitter vid nu inkopplad. Här fungerar Internet felfritt. I uttag tre är en annan dator inkopplad och där fungerar endast IRC, MSN, Ventrilo osv (det är de jag har kollat iaf). Problemet är att man inte kan surfa med Internet Explorer eller Mozilla firefox. Jag försöker lösa varför det är så, det är inga inställningar på den andra datorn tror jag inte eftersom vi har testat flera dator men problemet kvarstår.

 

En kompis sa att det kunde ha med att man måste öppna portar men det gör man väl i modemkonfigurationen och eftersom båda datorerna går genom modemet borde väl inte Explorer fungera på någon av datorerna i sådana fall?

 

Nätverket fungerar i övrigt bra, datorerna hittar varandra och fildelningen fungerar.

 

Med en bredbandsrouter skulle detta problemet förmodligen inte uppstå men jag vill helst undvika att köpa en sådan - det ska väl fungera att dela internet med en hubb också? IRC och MSN fungerar ju så det måste ju fungera på något sätt :)

 

Bör väl också nämna att jag har nätverksinställningen "Erhåll IP-adress automatiskt" på båda datorerna och att min ISP är Bredbandsbolaget (ADSL 0,5 mbits)

 

Är mycket tacksam för förslag på lösningar på mitt irriterande problem :)

 

MVH

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...