Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blow me u fay-got


His Divine Shadow

Rekommendera Poster

"Du får möjligtvis en värsting till speldator för 33 tkr.

 

Bara du går upp från GEForce till ett "professionellt" 3Dkort så ökar ju priset dramatiskt, för att inte tala om du ifall du vill ha ett "riktigt" disksubsystem och lite fler CPU:er (kanske till och med XEON med stor cache ;-)"

 

Jo för att nå upp till Apple G4 kubens enorma kapacitet behövs det nog ett par miljoner, iaf om Apple får göra benchmark.

 

 

"Men det som för mest ljud i en modern PC är ju ändå CD-läsaren.. j-ar vad den låter i de flesta maskiner jag kommer i kontakt med... en del låter så man nästan får ont i öronen! (nej, jag förväxlar inte CD-romen med en CD-audio spelare ;-)"

 

Utgår ifrån att du menar när CD läsaren används? För annars är den snarare en av de tystaste komponenterna. Är det inte mer "bakgrunds surret" av fläktar osv som går en på nerverna? Att det låter lite just när man använder CDn kan man väl acceptera?

 

 

Och till Sten-Erik som tycks vara hyper allergisk mot o-ljud (iaf sen Apple lanserade en tyst maskin) what`s the big deal!? ~1000:- till extremt tysta fläktar och lite dämp material och min dator kommer ligga under Apple kubens 19dBa.

 

Whisper lådorna är bara _bogus_ vem som helst kan köpa ett ATX chassie och sätta i en tyst fläkt i nätaggregatet, göra en dämplåda till HDn och köpa en tyst extra fläkt och en tyst processorfläkt. Lådorna i sig (iaf dom lappower&sekvencia säljer/sålde) är dessutom extremt dåliga, inga löstagbara sidoplåtar och små och trånga att jobba med.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*gäsp*

 

3 nätter på raken med 2 timmars sömn/natt gör även den mest härdade whiskey/MS-älskaren mör - var väldigt nära att säga något fult gällande W2K och migreringar från en intramiljö med en icke TCP/IP struktur, men jag skyller istället allting på Novell.

 

(Att jag slog en halvnelson på en DELL med W2K Adv server tänker jag inte berätta)

 

mhe,

 

""Bara du går upp från GEForce till ett "professionellt" 3Dkort så ökar ju priset dramatiskt"

 

Jupp, att nå en en "professionell" nivå vad gäller grafikkort - som tex ATI korten som Apple tillhandahåller är knappast gratis (hmm nästan iaf) helt korrekt.

 

"Jo för att nå upp till Apple G4 kubens enorma kapacitet behövs det nog ett par miljoner"

 

Korrekt, men saken är den att även "kuben" organiskt kommer mutera sig själv och bli snabbare i takt med att Intel/AMD släpper nya processorer och PC företagen snickrar ihop nya paket för en tredjedel av Kub-priset.

 

Tillbaka till verkligheten.

 

Denna "decibeldebatt" är rätt komisk, jag skiter fullständigt i om det viner svagt någonstans vid något tillfälle, är man så känslig så finns det mer jordnära saker man kan ägna sig åt - man kan som exempel virka lapptäcken, lovikkavantar mm - man kan även med fördel ha en gammal "mormorsklocka" tickandes i bakgrunden för att förstärka den psykedeliska "tystnaden". Bah !

 

En modern snitt-PC är precis så tyst den ska vara, inget att diskutera.

 

Såg att någon startat en intressant tråd gällande AD kontra NDS, kommer med stort nöje delta i detta så fort jag vaknat till.

 

Salute, ikväll blir det whiskey ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Denna "decibeldebatt" är rätt komisk, jag skiter fullständigt i om det viner svagt någonstans vid något tillfälle, är man så känslig så finns det mer jordnära saker man kan ägna sig åt - man kan som exempel virka lapptäcken, lovikkavantar mm - man kan även med fördel ha en gammal "mormorsklocka" tickandes i bakgrunden för att förstärka den psykedeliska "tystnaden". Bah !"

 

Eller dricka Laphroig som du...

Eller göra som jag och gör ingenting :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Whisper lådorna är bara _bogus_

 

Det var väl ungefär det jag misstänkte, kylning och luftflöde är ju svåra saker, det kan väl alla som försökt ställa in en luftkonditionering i ett hus intyga.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Utgår ifrån att du menar när CD läsaren används? För annars är den snarare

en av de tystaste komponenterna. Är det inte mer "bakgrunds surret" av

fläktar osv som går en på nerverna? Att det låter lite just när man använder

CDn kan man väl acceptera?"

 

Jag vet inte hur det är på din maskin, men dom jag har att jobba med kör med CD´n i tid och otid.. man har ju allt som oftast en cd i och jag antar att operativet vill kolla skivan i bland när man letar runt bland filerna på hårddisken och nätverket, den tänker väl.. "det är bra att ha CD´n snurrandes så att min mästare kan nå innehållet snabbt".. min hemma burk har dessutom den fula ovanan att inte sluta direkt utan stå och väsnas en bra stund. Jag har hört att man kan ställa ner tiden någonstans men jag har inte brytt mig om att leta var.

 

Å andra sidan är ju inte datorerna de enda ljudbovarna.. hubben låter ju en del den med..

 

mvh

ErikG

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Jo för att nå upp till Apple G4 kubens enorma kapacitet >behövs det nog ett par miljoner, iaf om Apple får göra >benchmark.

 

Eh, är vi inne på Macspåret igen ?

Var vi inte inne på att definiera en "värsting-pc" ?

Eller har plötsligt GEFORCE blivit det mest "professionella" grafikkortet ?

 

Råprestanda/benchmarks kan diskuteras (och förvrängas) i oändlighet, men i regel så spelar några procent hit eller dit inte så stor roll i praktiken (utom för de som har tomshardware och liknande siter som enda lektyr).

 

Vad maskinen skall användas till och vad den skall samarbeta med är det som styr, det finns ingen plattform/OS som är "bäst" på allt.

 

Oavsett om det sitter en pingvin i pannan, om det står "owned by bill" i rumpan eller om man har "WOZ" intatuerat på bröstet (själv hade jag Z80 på ryggen ;-) så kan man inte vinna alla diskussioner som ens "egen" plattform utsätts för (nej, inte ens ni som kör amiga:-).

Även om det är hårt att erkänna ibland..

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikG: jag vet jag vet.. ta ut CDn ;)

 

Alvarligt talat så är väl det klassiska HD knackandet bra mkt mer enerverande. CDn är ju ändå knäpptyst om man inte använder den.

 

"Å andra sidan är ju inte datorerna de enda ljudbovarna.. hubben låter ju en del den med.."

 

Fast det kan inte jag tolerera, inte hemma iaf efterom man knappast stänger av switchen/hubben när man går och lägger sig.. Det finns ju fläktlösa 10/100 switchar (mini iaf)

 

/mhe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Fast det kan inte jag tolerera, inte hemma iaf efterom man knappast stänger av switchen/hubben när man går och lägger sig.. Det finns ju fläktlösa 10/100 switchar (mini iaf)"

 

Med båda datorerna avstängda behöver vi knappast ha hubben i gång.. dessutom var den gratis, så jag har inga direkta planer på en ny :-)

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...