Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blow me u fay-got


His Divine Shadow

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

"Let's think back Macintosh users. Remember good old System 7.0 and 7.5? Those operating systems ran on anything. Whether you had an original 1984 Macintosh Plus or a (then) new 1995 Macintosh Quadra or Power Macintosh machine, one operating system ran on just about every Macintosh ever released. Such a standard OS made it easy for users, made it easy for developers, made it a snap to configure and set up a machine. Apple even licensed their technology to other hardware manufacturers and allowed them to make Mac clones. This was a very smart thing to do.

 

Then Apple took a wrong turn in 1997. Low on money, they made a deal with the devil (Microsoft) and did two things. They revoked their licensing to other vendors, forcing Mac users to once again buy the slower more expensive Apple computers instead of better clones from Power Computing, UMAX, and others. Then they also cut off about 50 million users in one fell swoop by releasing Mac OS 8, no, not the Rhapsody/X Mac OS 8, but the "Mac OS 7.7 renumbered to 8.0" Mac OS 8.0. In that step, they raised hardware requirements steeply, cutting off all 68000 68020 and 68030 based machines, and even some 68040 machines. Basically, if you bought a machine before about 1995, you were out of luck. Either upgrade or become obsolete! Microsoft and Apple stopped supporting the older machines, as did other major software vendors. You want to run the latest Photoshop? Throw away your $5000 Quadra 950 and buy a $5000 Power Mac was the attitude.

 

Mac users did one of two things at that point - they bit the bullet and shelled out a huge amount of money on new machines, the new Mac OS 8, and new software. The others, well, they had enough and switched to PCs. Schools did it, businesses did it, ordinary fed up home users did it. In fact, this mass exodus in 1997 which was well documented in the press is what prompted my company to begin work on Macintosh emulation for Windows. Until then, we made Atari game emulators. But with tens of millions of Mac users now being told "you're obsolete, buy new hardware", we saw a market that sure enough developed and has kept us in business for the past 3 years.

 

Apple is doing it again. By raising the bar so high - you need a minimum of a 128 megabyte G3 or G4 based Mac just to run Mac OS X - that they are making obsolete every single Macintosh over 2 years, and even some newer machines. This action is just plain disgusting. People who bought machines just a couple years ago in anticipation on this new OS now find they're holding useless hardware. If you think your 300 MHz PowerPC 604 machine that you bought in 1998 makes it, forget it. You're cut off. In talking to Apple reps today I learned that the 128 megabyte limit is a bare bones minimum that even they don't recommend. 192 megabytes is the practical minimum. That's beyond the memory capacity of even some of the original iMacs sold only two years ago.

 

Backward compatibility? Well, you can split your hard disk into two volumes and dual boot, or you can run Mac OS 9 in "classic" (i.e. emulation) mode and watch your existing Mac apps run slower. Mac OS 8.6 and earlier are not even supported in emulation, leading me to wonder how compatible the "classic" mode even is. Apple just doesn't GET IT! Even Microsoft, the evil empire, and trust me, those who know me know that I am not fan of them, even Microsoft does not pull stunts like this. The Windows NT 4.0 and Windows 98 that you can still buy today for your Pentium III will still run on your 10 year old 486. We do this ourselves here in the test lab. We run NT 4.0 on a 33 MHz 486 with 16 meg of memory. And guess what? It runs. It works. We even run Windows 95 on an 8 meg 386/20. No reason to throw away old equipment if it still runs today's software.

 

The beauty of PCs, and why I feel Windows ultimately won out over Mac OS in the mass market despite sleazy underhanded marketing by both Apple and Microsoft, is that PCs don't go obsolete every 2 years! Any given PC can run a wide range of DOS and Windows releases. And similarly a given OS runs on a large variety of machines. Windows 95 runs on the slowest 386 (a 14 year old computer now!) to the fastest AMD Athlon. DOS, good old MS-DOS, has run on every PC over the past 20 years. This great backward compatibility is what has made PCs the standard computer."

 

http://www.emulators.com/powermac.htm

[inlägget ändrat 2000-09-20 08:10:21 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Puh, vilken gnällspik. Löjliga jämförelser. Även om det går så är det väl ingen som kör Windoze 95 på en 386 eller NT på en 486 (däremot HAR jag kört Windows 3.11 på en pentium III!!!). Är man inte i behov av den nya funktionaliteten är det väl bara att låta bli att uppgradera?

 

Min gamla PM5500/225/32 MB orkar köra Mac OS 8.6, Office 98 och IE/OE 5.0. Det funkar och jag har ingen tanke på att uppgradera ens till Mac OS 9/Office 2001. Jag känner mig inte alls "lämnad i sticket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jag känner mig inte alls "lämnad i sticket"."

 

Kanske det inte men det stämmer bra tycker jag, Apple fuckar sina kunder bra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

Min gamla PM 7200 blev snabbare med en OS8 beta än med 7.5.5.

 

Visst kan man köra win98 på en 486SX/33 om man vill.. men varför man skulle vilja det är helt över mitt förstånd.

 

En tumregel är att man ska köra program och operativsystem som är jämngamla.

Annars får man kompatibilitetsproblem, åt ena eller andra hållet.

Att köra Win2000 på en 386a är knapast att rekokmmendera, lika lite som att köra MacOS X på en gammal LC. Om det sen GÅR att installera Win2000 på 386an gör ju knappast kunden någon nytta egentligen eller hur?

 

Men jag håller med om att man ska kunna begära en bakåtkompatibilitet på åtminstone tre år..

 

Jag såg förresten att jag ÄNTLIGEN kan uppgradera min gamla 7200 till en G3 med ett PCI kort.. synd bara att kortet kostar 5000.. riktigt så mycket vill jag inte slänga på min gamla dator..

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jag såg förresten att jag ÄNTLIGEN kan uppgradera min gamla 7200 till en G3 med ett PCI kort.. synd bara att kortet kostar 5000.. riktigt så mycket vill jag inte slänga på min gamla dator.."

 

Släng det istället på den snabbaste Duron CPU du kan hitta.

El. en riktig Athlon.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple bytte ju ut CPU helt och hallet fran att ha varit 680x0:or till deras nuvarande. Grejen var ju att 680x0:orna var en atervandsgrand och de var tvugna att byta CPU. Detta gjorde de relativt smartfritt, allt gammal 680x0 kod emulerades. Detta okade dock komplexiteten av OSet plus gjorde det slott. i och med 8 sa droppade de all support for gamla 680x0 och konverterade det sista som behovdes till powerpc, allt for att snabba upp OSet. Tycker de anda hanterade bytet relativt smartfritt (iofs fore jag nansin RORT en mac)

MS har ju ocksa haft sina sma bakat kompabilitets problem. Bland anat mellan olika versioner av Word, access, mm...

nagonsin forsokt skriva till access 97 db med access 2000 odbc drivrutiner? Gar inte sa bra... Maste uppgradera databasen (vilket jag INTE vill gora). Vagrar ocksa installera de gamla drivrutinerna (de ar ju nyare - suck)

 

Uppgradering curkusen har ju hallt pa i evigheter hos alla foretag - foretagen maste ju fa anvandarna att kopa ny utrustning, sa de skapar ett behov hos anvandarna att uppgradera...

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Släng det istället på den snabbaste Duron CPU du kan hitta.

El. en riktig Athlon."

 

Nepp.. Jag ska "slänga" dom på en ny färgskrivare, typ Epson 870 eller 875 DC och eventuellt en extra hårddisk.

 

Min PM7200 får förmodligen för all framtid agera dammfälla..

 

Apropå datorer och inköp.. Jag hamnade på Applestore-sverige igår och tänkte, undrar hur mycket en kub kostar..

 

Jag satte ihop ett paket med en kub innehållande 500mhz G4, 128mb ram, dvd, 17" appleskärm, radeon-kort.. Priset fick mig nästan att trilla av stolen!

Över 33.000:-..

Det är en designad kub definitivt inte värd! Transparens och optiska möss till trots!

Kuben är ju ändå en "liten" dator. För det priset ska den ju antingen vara riktigt bärbar eller utbyggbar till max!

 

 

Just my opinion

 

/ErikG (som gärna hade haft en kub om han fått den gratis)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

I praktiken har ju applikationerna (läs officepaketen och webläsarna) drivit fram att man måste hålla maskinen uppdaterad.

Det kostar att ligga på topp..

 

Det var ju samma liv om bakåtkompabilitet när intel gick över till 486DX och programtillverkarna började använda matteprocessorn.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Släng det istället på den snabbaste Duron CPU du kan hitta.

El. en riktig Athlon."

 

Nepp.. Jag ska "slänga" dom på en ny färgskrivare, typ Epson 870 eller 875 DC och eventuellt en extra hårddisk.

 

Min PM7200 får förmodligen för all framtid agera dammfälla..

 

Apropå datorer och inköp.. Jag hamnade på Applestore-sverige igår och tänkte, undrar hur mycket en kub kostar..

 

Jag satte ihop ett paket med en kub innehållande 500mhz G4, 128mb ram, dvd, 17" appleskärm, radeon-kort.. Priset fick mig nästan att trilla av stolen!

Över 33.000:-..

Det är en designad kub definitivt inte värd! Transparens och optiska möss till trots!

Kuben är ju ändå en "liten" dator. För det priset ska den ju antingen vara riktigt bärbar eller utbyggbar till max!"

 

tyvärr har du sett den enkla hemska sanningen i vitögat

 

 

"Just my opinion"

 

Och den är korrekt.

 

"/ErikG (som gärna hade haft en kub om han fått den gratis)"

 

Hadde väl jag också, en dator åt föräldrarna och en möjlighet för LAN play.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det var ju samma liv om bakåtkompabilitet när intel gick över till 486DX och programtillverkarna började använda matteprocessorn."

 

Dålig jämförelse tycker jag.

Inte var det nått liv då inte + man kunde uppgradera sin dator till DX status och det enda program som jag sett använde DX delen på den tiden var Imagine 3.0 och det fixade jag med 387 programmet som emulerade en FPU, och det betydde inte att SX modellerna blev obsoleta och att man inte kunde köra nyare versioner av windows på dom heller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Vi kanske skall titta på en sådan idiot som mig själv...

 

Sådana små summor som ca 33 tkr är ingenting i sammanhanget, inte ens när jag avser att under vintern köpa in en maskin för ca 100 tkr (G4, 22 tums skärm och lite annat...). Varför då?

 

En dator som är tyst främjar mitt tankearbete och ett mer effektivt tankearbete för min del kommer att dra in dessa belopp tio gånger om under de 2-3 år som utrustningen håller rent funktionellt. En av de bästa skärmarna överhuvudtaget som Apples 17 tummar representerar är guld värd när man som jag kommer att sitta ca 6-10 timmar per dag framför skärmen i 2-3 år. Om man som jag arbetar med systemutveckling så är den stabilitet som Apples 22 tummare medger parat med den stora effektiva ytan även den guld värd då jag inte behöver ranta runt med att öppna och stänga fönster hela tiden när jag programmerar.

 

För folk som arbetar yrkesmässigt med sina datorer och som har krav på sig att även använda hjärnan ostört så är dessa belopp som ni ojar er över småpotatis. Kommer själv att köpa in en kub och nästa år uppgradera med en kraftigare media-optimerad dator och då åker kuben in i bokhyllan som fast server för alla verksamheter - och ingen jäkel kommer att kunna se var den är...

 

Köp ni en kraftig speldator med allt lull-lull som låter som en industridammsugare - ni kommer inte att märka någon skillnad eftersom ni inte hör er dator för alla kul ljudeffekter i Doom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Vi kanske skall titta på en sådan idiot som mig själv..."

 

OK det gör vi

 

"Sådana små summor som ca 33 tkr är ingenting i sammanhanget, inte ens när jag avser att under vintern köpa in en maskin för ca 100 tkr (G4, 22 tums skärm och lite annat...). Varför då?"

 

Ja varför då.

 

"En dator som är tyst främjar mitt tankearbete och ett mer effektivt tankearbete för min del kommer att dra in dessa belopp tio gånger om under de 2-3 år som utrustningen håller rent funktionellt."

 

Min dator börjar närma sig sitt trdje år förstås jag har inte gjort nått riktigt arbete på den men ändå, fläkten på min dator har ju ballat ur eftersom den var lågkvalitet, men jag får skylla mig själv när jag handlar av dom där gamrna i närpes :)

Ska köpa en såndär tyst fläkt snart.

 

"En av de bästa skärmarna överhuvudtaget som Apples 17 tummar representerar är guld värd när man som jag kommer att sitta ca 6-10 timmar per dag framför skärmen i 2-3 år. Om man som jag arbetar med systemutveckling så är den stabilitet som Apples 22 tummare medger parat med den stora effektiva ytan även den guld värd då jag inte behöver ranta runt med att öppna och stänga fönster hela tiden när jag programmerar."

 

jo LSD, ops! LCD skärmar är bra åt ögonen och kvaliteten på Apples skärmar tvivlar jag inte på, men inte är dom bäst i världen heller, får du tråkigt kan du ju slicka på den :)

 

"För folk som arbetar yrkesmässigt med sina datorer och som har krav på sig att även använda hjärnan ostört så är dessa belopp som ni ojar er över småpotatis."

 

Jag använmder hjärnan och jag har vä något fel som inte riktigt bryr mig i det lilla hummande som hörs i bakgrunden...

 

"Kommer själv att köpa in en kub och nästa år uppgradera med en kraftigare media-optimerad dator och då åker kuben in i bokhyllan som fast server för alla verksamheter - och ingen jäkel kommer att kunna se var den är..."

 

Bra för dig, hoppas den klarar det, men det tror jag nog, det ska va mycket att göra innan en server bärjar krascha nog...

 

"Köp ni en kraftig speldator med allt lull-lull som låter som en industridammsugare - ni kommer inte att märka någon skillnad eftersom ni inte hör er dator för alla kul ljudeffekter i Doom..."

 

Oh please herregud tillochbörja med, DOOM??!?!?

Varför ska det låta som en industri damsugare det finns tysta fläktar också och CPU fläktarna är jävligt tysta och inget dator änny förutom min som har en dålig fläkt har haft något riktigt märkbart ljud tycker jag, blir du störd av ett litet surrande i bakgrunden som du glömmer efter 5 sekunder så har du nog problem med nerverna...

Så in conclusion, det sista av ditt meddelande var ju rent skit och väldigt fel, tack och adjö!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Apples skärmar är i regel bra, den som jag inkluderade i mitt "Kub-paket" kostade ca 4000:- och det är ungefär vad jag pröjsade för en 15" SONY skärm för några år sedan.. så det är ju inte den som kostar.

 

Bildskärmar är viktiga delar av en setup, och jag brukar normalt slå ner på dom som jämför datorkostnaderna och väljer en billig bildskärm för att dryga ut prisskillnaderna. Men jag tycker inte att tystnaden är värd 33.000 kr (inkl moms). I så fall väljer jag ju hellre produktivitetshöjningen sammankopplad med en bärbar dator.

 

"För folk som arbetar yrkesmässigt med sina datorer och som har krav på sig att även använda hjärnan ostört så är dessa belopp som ni ojar er över småpotatis."

 

Ojdå, tydligen får jag betalt bara för att sitta och leka, eller? Jag tror inte jag skulle vara ett skvatt mer produktiv om min jobbdator lät mindre. Möjligen om alla runt omkring var tysta, och hela NK huset i GBG stängde.. då skulle det vara tyst..

 

 

"Köp ni en kraftig speldator med allt lull-lull som låter som en industridammsugare - ni kommer inte att märka någon skillnad eftersom ni inte hör er dator för alla kul ljudeffekter i Doom..."

 

Doom är passé.. har du missat det?

 

"Sådana små summor som ca 33 tkr är ingenting i sammanhanget, inte ens när jag avser att under vintern köpa in en maskin för ca 100 tkr (G4, 22 tums skärm och lite annat...). Varför då?"

 

Rent privat skulle jag ALDRIG få köpa in en dator som kostar lika mycket som en bil, hur mycket rosor jag än ger min flickvän.

Proffessionellt skulle jag inte heller kunna övertyga chefen om mitt stora behov av en 100.000kr maskin när jag nätt och jämt får uppgradera från 128mb ram till 256, men jag antar att jag valt fel ställe att jobba på..

 

Slutligen, vad tycker jag att en Cube borde kosta.. tja de borde ligga på ca 15-16.000 INKL moms, skärm och radeon-kort

 

mvh

ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Sådana små summor som ca 33 tkr är ingenting i sammanhanget, inte ens när jag avser att under vintern köpa in en maskin för ca 100 tkr (G4, 22 tums skärm och lite annat...)"

 

wow! för 33 big ones får jag en riktig

wintel -värsting (och jag menar *värsting*) , nä apples prissättning är ju helt ur led, snuskigt mycket pengar för vad?

 

hälsningar

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Tja, en tyst whisper-låda, en schysst FCPGA P3 och en goldenorb-fläkt och det blir rätt tyst :)

 

Fast vad hjälper det när man älskar IBM t-bord? :)

 

Du låter lite avis för att du inte kan lira Doom med polarna på jobber Sten-Erik :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Jag satte ihop ett paket med en kub innehållande 500mhz >G4, 128mb ram,

>dvd, 17" appleskärm, radeon-kort.. Priset fick mig nästan att >trilla av stolen!

>Över 33.000:-..

>Det är en designad kub definitivt inte värd! Transparens och >optiska möss till trots!

 

Det är dyrt, javisst.

Dock kommer många att skaffa den pga. "vill ha känslan" som utseendet framkallar.

Även om en dator är en nyttopryl så säljer man säkert mycket på känsla, det finns ju andra exempel på det, tex. SGI och InterGraph vilka lever mycket på att det är ballt att äga dem.

 

Sen finns det så klart folk som skaffar tysta datorer av ergonomiska skäl, men rent historiskt verkar alla försök på den fronten (jag tänker främst på AST:s och Lap powers datorer) inte ha varit någon större försäljningsframgång, folk verkar hellre lägga pengar på kontorsstolen än att få det tyst runt sig helt enkelt.

 

Datorljud kan dock vara ohyggligt störande, det är inte någon tillfällighet att många S/390 och AS400 tekniker har tinnitus av otaliga timmars vistelse i datorhallar..

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Fast vad hjälper det när man älskar IBM t-bord? :)

 

3 kilosmodellen med högt och ljudlig klick ?

Själv kör jag ett gammalt 2.5 kilos victor-286 tangentbord med klick, det är lite tystare.

 

Håller med om att Golden Orb är förvånansvärt tyst , när jag

fick mitt exemplar och såg hur den såg ut i verkligheten trodde jag att jag köpt en höfläkt ;-)

Den var dock betydligt tystare än Intels originalfläkt.

 

Har du testat whisperlådan ?

Har själv inte testat, men jag känner mig instinktivt lite skeptisk mot specialkapslingar och termoststyrningar som satts in i standardlådor.

Det känns som att man skulle sänka MTBF på disken till ett minimum..

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Du får möjligtvis en värsting till speldator för 33 tkr.

 

Bara du går upp från GEForce till ett "professionellt" 3Dkort så ökar ju priset dramatiskt, för att inte tala om du ifall du vill ha ett "riktigt" disksubsystem och lite fler CPU:er (kanske till och med XEON med stor cache ;-)

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Du får möjligtvis en värsting till speldator för 33 tkr."

 

Herregud du får mer för mindre!

Nu ska du se varför PC är bra,

det är billigt och det är kvalité på samma gång!

 

En värsting till spel dator vilken mhz minimum måste den ha?

800mhz säger vi

128mb ram

20-40gb HD

19" skärm minimum

Geforce 2 GTS

Windows 98/ME el. W2K

 

Ska kolla på någon svensk data affär...

DEll tar jag som vanligt och dom använder Pentium istälelt för Athlon så priset är ju högre än det behöver vara tänk på det.

 

Processor: 933MHz Intel Pentium III Processor

 

Standard komponenter: Intel 820 chipset, 133MHz

3.5" 1.44MB Diskettstation

Minitower

Dell 105-tangenters Slimline tangentbord

 

Mus: Microsoft PS/2 Intellimouse 2 Button Wheel

 

Minne: 128MB RDRAM (1x128MB)

 

Grafikkort: 64MB nVidia GeForce2 GTS 4xAGP

 

Bildskärm: Dell P17" P790, Trinitron, TCO-99, 16.0" VIS

 

Hårddisk: 30GB IDE Hårddisk (7200RPM)

 

CD-ROM: DVDRom + MPEG Dekoder kort (Zone 2) (TV-OUT)

 

Ljudkort: SoundBlaster Live

 

Högtalare: Altec Lansing ACS-340 med Subwoofer

 

Nätverkskort: 3Com Etherlink 3C905-TX 10/100Mbit PCI (WuOL support

 

Modem: V.90 Data / Fax K56 PCI Modem

 

Mjukvara: MS WorksSuite 2000

 

Operativsystem: MS Windows 98 Svensk version

 

Service: 3 års service varav första året på platsen

 

Scanner & Tillbehör: Game Elite- Tomb Raider:The last revelation, Fifa 2000, Supreme Snowboarding, Monaco GP racing II

 

 

Utan moms:

23,255 kr

 

Med moms +frakt:

28,819 kr

 

Alltså ganska bra va? För under 33tkr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Jo, men en PIII:a med snålt tilltaget minne (128 MB), IDE disk samt 17" trinitronskärm är väl knappast i värstingklass ??

Snarare i typiskt personalköpsklass..

Dell har dock i regel bra grejor.

 

Du behöver inte övertyga mig om hur bra PC är, jag har ett gäng PC hemma (jag skulle verkligen önska att de var tystare) + att jag ansvarar på jobbet (en reprofirma/tryckeri) för ett 40:tal (några till och med av märket Dell, dock ingen med 820 chipset. :-).

 

Men.., jag har även ett par macar hemma och ett 20 tal på jobbet och även om dessa är MHz mot MHZ betydligt dyrare än PC maskinerna så finns det skäl att behålla, uppgradera och köpa nya macar pga. att det finns så mycket annat än bara maskinkostnaden som spelar in.

TCO brukar det kallas..

 

Tilläggas kan att de på jobbet som kör mac även har tillgång till PC och duktiga på den plattformen också, inga fanatiska pc-hatare alltså..

 

/Johan

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

 

vart tog alla näbbiga små pingviner vägen?

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Det är dyrt, javisst.

Dock kommer många att skaffa den pga. "vill ha känslan" som utseendet framkallar."

 

Jo, Jag-Vill-Ha" känslan finns där, men inte dom 33 tusen.. :-)

 

Apropå tysta datorer, jag får väl passa på att slå ett slag för Göteborgsföretaget CapTech som ljuddämpade datorer.. *slag*..

Kan inte recensera någon, den CapTec maskin jag har är en vanlig PC..

Men det som för mest ljud i en modern PC är ju ändå CD-läsaren.. j-ar vad den låter i de flesta maskiner jag kommer i kontakt med... en del låter så man nästan får ont i öronen! (nej, jag förväxlar inte CD-romen med en CD-audio spelare ;-)

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Du behöver inte övertyga mig om hur bra PC är, jag har ett gäng PC hemma (jag skulle verkligen önska att de var tystare) + att jag ansvarar på jobbet (en reprofirma/tryckeri) för ett 40:tal (några till och med av märket Dell, dock ingen med 820 chipset. :-)."

 

128mb är standard och jag kan inte se varför man behöver mer om man inte är:

1. 3D/2D artist

2. tycker om att köra Q3 och UT på samma gång.

3. Har på nått konstigt vis installerat Public Beta av OS X

 

17" skärm ajaj...

Mitt fel det skulle vara en 19", ca 1000kr mera

 

IDE duger också bra till allt, SCIS är overkill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...