Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor i Premiere 2.0


woicer

Rekommendera Poster

Hej! Jag använder mig av Adobe Premiere 2.0 och vill nu, göra en liten mer seriös film till BF2142. Dock har jag lite frågor angående programmet som jag ännu inte kommit på.

 

Det första är hur jag fadar ut ljud, dvs att det tonar ut. Jag vet hur jag sänker det, men har ännu inte hittat något/någon verktyg/funktion som gör detta.

Lite trist när en låt bara slutar sådär, låter inte direkt vackert.

 

Det andra är en liknande fråga. Jag vill att min text, från svart ska tona in.

Finns det någon effekt för detta, som tonar in från svart eller måste jag göra något manuellt här också? Kanske finns en effekt för det som jag inte hittat?

Undrar även hur jag animerar texten, dvs rör på den och sånt.

Har både Premiere 2.0 och After Effects

 

Tack på förhand!

/woicer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Såg inte ditt inlägg förrän idag och du har kanske redan löst problemen. Men i alla fall…

 

Tona ljudet – Antingen använder du Audiomixern eller verktygen i Timeline. Själv tycker jag det senare är enklast. Kolla den översta av bifogade bilder. Om du klickar på den markerade ikonen (Show Keyframes) får du fram en meny där du väljer Show Track Keyframes. På ljudklippet syns då en gul linje, som markerar ljudvolymen. Ställ sedan markören på det ställe i klippet där du vill börja att tona ut ljudet. Klicka på den i nedersta bilden markerade ikonen (Add/remove Keyframe) och du får en markering på den gula linjen, där markören står (syns också på bilden). Flytta sedan markören till den plats på klippet, där ljudet helt ska vara borta, och klicka igen på Add/remove. Du kan nu dra den sista markeringen nedåt med musen (ställ muspekaren på markeringen och håll ner vänster musknapp) så långt det går. Du har nu ”nollat” volymen. F.ö. kan du även flytta markeringarna på gula linjen horisontellt, hoppa mellan dem med <- och >-markeringen och ta bort genom att klicka på Add/remove. När du är klar med justeringen av ljudet klickar du på Show Keyframes och markerar Hide Keyframes.

 

Tona in/ut texten – Enklast är att lägga en färdig övergång på din prtl-fil. Du får den efterfrågade effekten genom att välja Effects i Project-fönstret > Video transitions > Dissolve > Cross Dissolve, som du drar med musen och lägger i början av textklippet och i slutet. Dubbelklickar du på övergången får du ett fönster där du kan justera hastigheten på in- och uttoning.

 

Animera texten – Markera textklippet. I Window-menyn välj Effects Controls. Här finns nu mängder av möjligheter att animera din textfil, så det är bara att testa. Ett exempel att få texten att komma in från vänster och försvinna ut till höger:

- ställ Timeline-markören helt i början av textfilen (du ska nu se texten i Monitorn),

- klicka på Motion, som svartmarkeras, ta fram undermenyn genom att klicka på triangeln framför Motion. Du har nu en ”ram” runt textfilen i Monitorn,

- ställ muspekaren i ramen i Monitorn, håll ner vänster musknapp och dra texten till vänster så att den hamnar utanför underliggande klipp (lägg märke till att värdena för Position ändras),

- klicka på ikonen framför Position (Toggle Animation) och du ska nu ha fått en markering (Keyframe) i fönstret till höger,

- flytta Timeline-markören en bit in på textklippet, där texten ska stoppa, och dra fram texten med muspekaren i Monitorn till den plats den ska vara (lägg märke till att du får en Keyframe automatiskt i fönstret i Effects Controls),

- flytta Timeline-markören till den plats på textfilen, där du vill att utrullningen till höger ska börja,

- placera en Keyframe där genom att klicka på Add/remove Keyframe (mellan de två trianglarna) till höger på Position-raden,

- flytta Timeline-markören till slutet av textfilen, dra ut texten till höger i Monitorn med hjälp av musen (Keyframe läggs till automatisk).

 

Förhoppningsvis ska du nu ha en text som kommer in från vänster, stannar och försvinner ut till höger. OBS att det måste finnas en Keyframe för att effekten ska ändras! Effects Control i PPro är ett riktigt starkt verktyg och som sagt finns det mycket att utforska för att få en proffsig slutprodukt.

 

Lycka till och hör gärna av dej om ovanstående funkade som beskrivning trots att det blev mycket text!

 

 

[bild bifogad 2006-12-29 20:10:20 av Brandklipparen]

901775_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...