Just nu i M3-nätverket
Jump to content

nätverket lägger av behöver hjälp.

k043

Recommended Posts

Ja har en laptop med trådlös nätverkskort , trådlös router samt stationär dator som är ansluten via kabel in i routern ej trådlöst.

Nätverket har funkar perfekt utan minsta anmärkning fast nu har det bara lagt av, har inte ändrat någon inställning utan laptoppen hittar inte ens sig själv på nätverket. Enheterna är utdelade med säkerhetsinställningar så att alla kan komma åt dom. Den stationära datan ser laptopen men kan inte komma åt den.

Vad kan det bero på? Laptopen är även helt ominstallerad. Det är inte heller första gången det händer jag installerade om laptopen just pga av att det var såhär förra gången. Kan man åtgärda detta så att man har nätverket itakt permanent. Det är väldigt jobbigt att det blri såhär.

routern är smc SMC2804WBRP-G os på båda datorerna är windows xp med likadana program och inställningar. Bios, mjukvara allt är up to date, inga virus eller trojaner el liknande. Laptopen komme rut på internet, signalen är perfekt det är bara nätverket som inte funkar.

windows egen brandvägg är helt avstängd på båda datorerna.

Jag kan se egna datan (ibland) då jag ska kolla visa datorer i arbetsgruppen under mina nätverksplatser ser jag ibland båda datorerna. Och oftast så kan jag se de delade enheterna just på den dator jag sitter med medans den andra datorn har jag inte åtkomst till.

Har testat att ta bort nätverksgruppen helt tagit bort utdelningen av enheterna och skapat ett nytt, fast det är samma problem igen. Jag har Comhem kan det bero på detta?

Testat och återställt min router, uppdaterat firmware och checkat av båda datorerna efter fel. Jag tycker det är konstigt attd et först funkar och sedan plötsligt slutar funka. Jo ensak till ibland funkar det inte ens då jag trycker på visa datorer i arbetsgruppen

då står det:

"Hemma är inte tillgängligt. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig."

Finns bara 1 konto på resp dator ochg det är admin konto inget annat.

[inlägget ändrat 2006-12-27 00:57:11 av Kefo]

Man kan skapa nätverk på olika sätt. Detta brukar alltid funka. Läs mina svar i denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=874892

Du svarade i en tråden jag hänvisade till:

jah kan nu se båda datorerna från den stationära men har fortfdarand eingen åtkomst. Mapparna är utdelade åt "alla" med fulla rättigheter. båda ligger i samma grupp.

Du borde se mappen Delade dokument på respektive dator, eftersom Windows självt delar ut denna. Ser du den i

Utforskaren/Mina nätverksplatser/Hela nätverket/Microsoft Windows-nätverk/[arbetsgrupp]/[datorer]

Om inte, kolla igenom igen att brandväggen släpper igenom. Routern kan också ha spärr mellan datorerna

Kolla routern under Wireless/Firewall om du hittar nåt. För att utesluta trådlösa inställningar, går det att koppla upp de bärbara med kabel?

Du skrev "båda ligger i samma grupp". Jag hoppas du menade alla tre!

SSID har samma namn som nätverksgruppen dvs HEMMA, båda datorerna är anslutna till gruppen HEMMA

har inte sett några konstigheter i router inställningarna men bara för det betyder det inte att jag kan utesluta det. Vet ju inte vad allt betyder.

båda datorerna är anslutna till gruppen HEMMA

Du borde kunna dela filer mellan dessa, men hade du inte tre?

SSID är namnet på det trådlösa nätverket, inte detsamma som arbetsgruppen.

EDIT: Du måste installera SAP på alla tre!

[inlägget ändrat 2006-12-27 21:01:38 av flora50]

det är 2 datorer det gäller stationär och laptop, har installerat sap på båda datorerna och de är anslutna till samma grupp men ser inget iaf, ingen åtkomst arbetsgruppen är nu tom ser inte ens mig själv, ibland funkar det så pass att jag ser min eller den andra datan annars kaputt. allt funkade perfekt häromdagen då datan var nyinstallerad.

Läste lite dåligt, ok 2 datorer. Ser du båda i routern, borde stå under LAN, DHCP Clients List eller liknande

EDIT: Sen undrar jag igen, har du kollat din brandvägg (Norton, F-Secure e.d.) så att den inte spärrar. Antivirusprogrammen kan ha inbyggd brandvägg!

[inlägget ändrat 2006-12-28 17:25:33 av flora50]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...